Efektivitas Pelatihan Bela Negara terhadap Nasionalisme Mahasiswa Universitas Negeri Malang

Tutut Chusniyah, Atok Ahmad Rizqoni, Dedi Kuswandi, I Nyoman Ruja, Gebi Angelina Zahra, Agung Minto Wahyu

Abstract


Abstract: The aim of this study was to determine the effectiveness of state defense training on the nationalism of students at the State University of Malang. The research method used quasi-experimental. The independent variable is state defense training and the dependent variable is nationalism. The research subjects were students of the State University of Malang, totaling 333 people. Subjects were given pre-test and post-test to measure the success of the treatment. The instrument for measuring nationalism uses  Blank dan Schmidt. Data analysis used the Wilcoxon signed test. The results of the hypothesis test were proven significantly with a significance value of 0.013. It can be concluded that the state defense training is effective in increasing the nationalism of State University of Malang students.

Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk mengetahui efektivitas pelatihan bela negara terhadap nasionalisme mahasiswa Universitas Negeri Malang. Metode penelitian menggunakan quasi-eksperimen. Variabel bebas berupa pelatihan bela negara dan variabel terikat berupa nasionalisme. Subjek penelitian merupakan Mahasiswa Universitas Negeri Malang yang berjumlah 333 orang. Subjek diberikan pre-test dan post-test untuk mengukur keberhasilan dari perlakuan. Instrumen untuk mengukur nasionalisme menggunakan skala nasionalisme milik Blank dan Schmidt. Analisis data menggunakan uji wilcoxon signed test. Hasil uji hipotesis terbukti secara signifikan dengan nilai signifikansi 0,013. Dapat disimpulkan bahwa pelatihan bela negara

Keywords


national defense training; nationalism; student; pelatihan bela negara; nasionalisme; mahasiswa

Full Text:

PDF

References


Adisusilo, S. (2005). Sejarah Pemikiran Barat Dari Yang Klasik Sampai Modern. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma Press.

Aji, R. H. S. (2020). Kebangkitan Nasional: Merawat Nasionalisme Kaum Muda Indonesia. ’Adalah: Buletin Hukum dan Keadilan, 4(1), 205–212.

Anderson, B. (2010). Nasionalisme Indonesia Kini dan Masa Depan. New Left Review.

Arifin, S. (2014). Mahasiswa dan Organisasi. Jakarta: Grafindo Persada.

Azanella, L. A. (2020). Ingin Pindah Kewarganegaraan? Simak Syarat dan Prosesnya Berikut Ini. Kompas.com. (Online), (https://www.kompas.com/tren/read/2020/10/06/115612665/ingin-pindah-kewarganegaraan-simak-syarat-dan-prosesnya-berikut-ini?page=all), diakses pada 29 Juli 2021.

Blank, T., dan Schmidt, P. (2003). National Identity in a United Germany: Nationalism or Patriotism? An Empirical Test with Representative Data. Political Psychology, 24(2), 289–312.

Caly, S. (2012). Mahasiswa dan Menulis. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Coenders, M., & Scheepers, P. (2003). The Effect of Education on Nationalism and Ethnic Exclusionism: An International Comparison Political Psychology. Special Issue: National Identity in Europe, 24(2), 313–343.

Cottam, M. L., Uhler, B. D., Mastors, M., & Preston, T. (2012). Pengantar Psikologi Politik. Jakarta: Rajawali Press.

Creswell, J. W., dan Clark, V. L. P. (2011). Designing and Conducting Mixed Methods Research (2nd Editio). California: SAGE Publication.

De Dreu, C. K. W., & De Vries, N. K. (2001). Group Consensus and Minority Influence. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.

Feng, Y., Kerner, A., & Sumner, J. L. (2021). Quitting Globalization: Trade-related Job Losses, Nationalism, and Resistance to FDI in the United States. Political Science Research and Methods, 9(2), 292–311.

Hertz, F. (2004). Nationality In History and Politics. Hyderabad: City Central Library.

Hirnissa, M. T., Habibullah, M. S., dan Baharom, A. H. (2009). The Relationship between Defense, Education and Health Expenditures in Selected Asian Countries. International Journal of Economics and Finance, 1(2), 149–155

Houghton, D. (2008). Political Psychology: Situations, Individuals and Cases, London: Routledge.

Irhandayaningsih, A. (2011). Peranan Pancasila dalam Menumbuhkan Kesadaran Nasionalisme Generasi Muda di Era Global. Humanika,16(9),

Kusumawardani, A., & Faturochman. (2004). Nasionalisme. Buletin Psikologi, 12(2), 61–72.

Mahfud, M. (2009). Konstitusi dan Hukum dalam Kontroversi Isu. Jakarta: Rajawali Pers.

Perdana, A. P., & Muslih. (2020). Penerapan Program Bela Negara dalam Peningkatan Sikap Nasionalisme di Universitas Malahayati. Jurnal Hukum Malahayati, 1(1), 22–34.

Pitaloka, A., & Markum, E. (2005). Patriotisme Buta dan Patriotisme Konstruktif (Blind and Constructive Patriotism). Jurnal Psikologi Sosial, 11(2).

Putri, H. R., Metiadini, A., Rahmat, H. K., & Ukhsan, A. (2020). Urgensi Pendidikan Bela Negara Guna Membangun Sikap Nasionalisme pada Generasi Millenial di Indonesia. Al-Muaddib :Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Keislaman, 5(2), 257–271.

Rahmawati, I. (2017). Efektivitas Pendidikan Bela Negara dalam Peningkatan Sikap Nasionalisme Siswa Indonesia di Community Learning Center Sarawak Malaysia. Jurnal Pemikirian dan Penelitian Manajemen Pertahanan, 3(1), 85–105.

Seniati, L., Yulianto, A., Setiadi, B. N., & Darwin, S. (2018). Psikologi Eksperimen. Jakarta: PT Indeks.

Sholihatin, E., & Kusnarto, W. (2020). Harmonisasi Nilai-Nilai Bela Negara dengan Sistem Nilai Kearifan Lokal Masyarakat Untuk Meningkatkan Nasionalisme. Public Administration Journal of Research, 2(2), 139–151.

Sinaga, H. R. P. (2017). Pendidikan Bela Negara yang Diselenggarakan Pusdikif. Jurnal Peperangan Asimetris, 3(3), 63–80.

Sulkipani. (2013). Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Wahana Pembelajaran Bela Negara dalam Mengembangkan Semangat Nasionalisme Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 22(2).

Suriata, I. N. (2019). Aktualisasi Kesadaran Bela Negara bagi Generasi Muda Dalam Meningkatkan Ketahanan Nasional. Public Inspiration: Jurnal Administrasi Bisnis, 4(1), 47–56.

Umra, S. I. (2019). Penerapan Konsep Bela Negara, Nasionalisme Atau Militerisasi Warga Negara. Lex Renaissance, 1(4), 164–178.

Wantannas. (2018). Modul Utama Pembinaan Bela Negara: Konsepsi Bela Negara. Jakarta: Dewan Pertahanan Nasional.

Widiyanto, D., & Istiqomah, A. (2019). Pembinaan Kesadaran Bela Negara Melalui Budaya Sekolah. JPKN: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 3(2), 133–143.

Widodo, S. (2011). Implementasi Bela Negara Untuk Mewujudkan Nasionalisme. Jurnal Ilmiah CIVIS, 1(1), 18–31.

Yogeswaran, K., & Dasgupta, N. (2014). Conceptions of National Identity in A Globalized World: Antecedents and Consequences. European Review of Social Psychology, 25(1).

Yunita., & Suryadi, K. (2018). Rancang Bangun Pendidikan Bela Negara sebagai Wahana Pengembangan Sikap Nasionalisme bagi Mahasiswa. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 5(2), 229–237.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i2.14484

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Tutut Chusniyah, Atok Ahmad Rizqoni, Dedi Kuswandi, I Nyoman Ruja, Gebi Angelina Zahra, Agung Minto Wahyu

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License