Pengembangan Bahan Ajar Membaca untuk Pelajar BIPA Tingkat Pemula

Zephaniah Gavrila Bela Puspita, Gatut Susanto, Kusubakti Andajani

Abstract


Abstract: This research aims to produce reading materials for BIPA students at novice high level. This research method using 4D model by Thiagarajan (1974). This reading material has three characteristics. First, reading topics that are familiar to BIPA students. Second, the difficulty level of the texts is adjusted to the level of proficiency of BIPA students at novice high level. Third, texts are explored as a medium for learning grammar. Based on the validation test of BIPA learning experts practitioners, this reading material is suitable for BIPA students at novice high level because it’s in accordance with the characteristics of BIPA students at novice high level.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan bahan ajar membaca untuk pelajar BIPA tingkat pemula tinggi. Metode yang digunakan adalah model 4D oleh Thiagarajan (1974). Bahan ajar membaca ini memiliki tiga karakteristik, yaitu (1) topik-topik bacaan merupakan topik yang akrab bagi pelajar BIPA, (2) tingkat kesulitan teks bacaan disesauikan tingkat kemahiran pelajar BIPA pemula tinggi, dan (3) teks bacaan dieksplorasi sebagai media pembelajaran tata bahasa. Berdasarkan uji validasi pakar pembelajaran BIPA dan praktisi BIPA dapat disimpulkan bahwa bahan ajar membaca ini layak digunakan oleh pelajar BIPA tingkat pemula tinggi karena sesuai dengan karakteristik pelajar BIPA tingkat pemula tinggi.

Keywords


reading teaching materials; BIPA; beginner level; bahan ajar membaca; BIPA; tingkat pemula

Full Text:

PDF

References


Ardiasri, A., Priyatni, E. T., & Andajani, K. (2017). Bahan Ajar Membaca Kritis-Kreatif Teks Eksposisi Berbasis Isu. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(1), 1416–1424.

Arumdyahsari, S., Widodo Hs, & Susanto, G. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (BIPA) Tingkat Madya. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(5),

Danasasmita, W. (2007). Efektivitas Model Directed Reading Actvity ( DRA ). Educationist, I(2).

Fariqoh, R. 2016. Pengembangan Bahan Ajar Membaca untuk Pembelajar Bahasa Indonesia Penutur Asing Tingkat Dasar. Riksa Bahasa, 2(2), 219–223.

Diaz, H. P. & Samsul, S. I. (2018). Kesesuaian Latihan Membaca Buku Netzwerk A1 Dengan Kurikulum 2013. Laterne, 7(3), 1–6.

Rahmawati, I. Y., Asiyah, S., & Mustikasari, D. (2020). Aplikasi Klonosewandono sebagai Bahan Ajar BIPA pada Keterampilan Membaca Tingkat Dasar. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 8(3).

Maharani, A. A. P., Arsana, A. A. P., & Sawitri, N. L. P. D. (2015). Meningkatkan Pemahaman Membaca Siswa melalui Strategi Affinity dan Materi Bacaan Otentik. Jurnal Bakti Saraswati, 04(01), 8–23.

Ningrum, R. K., Waluyo, H. J., & Winarni, R. (2017). BIPA (Bahasa Indonesia Penutur Asing) sebagai Upaya Internasionalisasi Universitas di Indonesia. The 1st Education and Language International Conference Proceedings.

Nuraeni, E. 2016. Pengembangan Bahan Ajar Membaca Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Berbasis Budaya Indonesia Tingkat Menengah di Indonesian Studies Program (ISP) MCE. Nosi, 4(2), 90–101.

Oktaviani, K. S. 2017. Bentuk Tes Objektif dan Kecemasan pada Pembelajaran Membaca Huruf Hiragana Bahasa Jepang. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 8(1), 50–56. doi: 10.21009/jep.081.07.

Pangesti, F., & Wiranto, A. B. (2018). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Berbasis Lintas Budaya melalui Pendekatan Kontekstualkomunikatif. Jurnal Pendidikan Bahasa. doi: 10.31571/bahasa.v7i2.1015.

Rahmawati, L. E., Suwandi, S., Saddhono, K., Setiawan, B., & Gajewski, D. M. (2019). Profil Tes Kompetensi Membaca dalam Buku Ajar BIPA A1 Sahabatku Indonesia. Konferensi Internasional Pengajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (KIPBIPA) XI 2019 403–14.

Ramadhani, R. P., Widodo Hs, & Harsiati, T. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing Tingkat Pemula. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan.

Siroj, M. (2015). Pengembangan Model Integratif Bahan Ajar Bahasa Indonesia Ranah Sosial Budaya Berbasis ICT bagi Penutur Asing Tingkat Menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.

Suprihatin, A. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Program Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing Tingkat Intermediate. Nosi.

Sutrisno, A. K. (2014). Analisis Asesmen Keterampilan Berbicara dalam Pembelajaran BIPA Program CLS 2013. Nosi 2(1):1–13.

Tupan, A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar BIPA melalui Materi Otentik yang Bermuatan Budaya Indonesia. Journal of Chemical Information and Modeling. doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.

Ulumuddin, A., & Wismanto, A. 2014. Bahan Ajar Bahasa Indonesia Ranah Sosial Budaya bagi Penutur Asing (BIPA). Jurnal Sasindo.

Wicaksana, S., & Basuki, I. A. (2019). Analisis Soal Latihan Keterampilan Membaca dalam Bahan Ajar BIPA Sahabatku Indonesia Tingkat A1.” 3:261–270.

Yuliastutik, F., & Samsul, S. I. (2019). Pengembangan Latihan Membaca Kelas XII Semester 1 SMAN 12 Surabaya melalui “GOCONQR”. Laterne 8(1), 1–11.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i5.14851

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Zephaniah Gavrila Bela Puspita, Gatut Susanto, Kusubakti Andajani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License