Analisis Morfosintaksis Buku Ajar Digital Bahasa Arab Kelas X Madrasah Aliyah Kementerian Agama Tahun 2020

Achmad Syaifuji, Ita Nur Istiqomah, Muhammad Alfan

Abstract


Abstract: Textbooks are one of the most important media used in the teaching and learning process. However, in the Digital Arabic Language Textbook Class X MA Published by the Ministry of Religion in 2020 contains errors from morphological and syntactic aspects. To analyze the error, the researcher used descriptive analysis method. The purpose of this study is to identify errors and make justification efforts so that there is no misunderstanding among students. The percentage of errors found at the morphological level is 66% while at the syntactic level it is 34%. The number of morphological errors is greater, namely 46 errors, while the syntax is 35 errors.

Abstrak: Buku Ajar merupakan salah satu media yang sangat penting digunakan dalam proses belajar mengajar. Akan tetapi, dalam Buku Ajar Digital Bahasa Arab Kelas X MA Terbitan Kementerian Agama Tahun 2020 memuat kesalahan dari aspek morfologi dan sintaksis. Untuk menganalisis kesalahan tersebut, peneliti menggunakan metode deskriptif analisis. Tujuan dari penelitian ini untuk mengidentifikasi kesalahan dan melakukan upaya pembenaran agar tidak terjadi kesalahpahaman pada peserta didik. Presentase kesalahan yang ditemukan pada tataran morfologi sebesar 66% sedangkan pada tataran sintaksis sebesar 34%. Dengan jumlah kesalahan morfologi lebih besar yaitu 46 kesalahan sedangkan pada sintaksisnya sejumlah 35 kesalahan.

Keywords


digital textbooks; morphosyntax; buku ajar digital; morfosintaksis

Full Text:

PDF

References


A’yuna Fuadiyah, R., & Akhmad Taufiq, M. (2020). Analisis Kesalahan Teks Buku Pendidikan Bahasa Arab di Madrasah. An Nabighoh : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab, 22(02), 151–168.

Alperi, M. (2019). Peran Bahan Ajar Digital Sigil Dalam Mempersiapkan Kemandirian Belajar Peserta Didik Role of Sigil Digital Learning Materials in Preparing the Students ’ Learning Independence. Jurnal Teknodik, 23(2), 99–110.

Amrullah, M. A. (2015). Analisis Kesalahan Penerapan Qawaid pada Buku Ajar Bahasa Arab. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 6, 46–65.

Andina, E. (2011). Buku Digital dan Pengaturannya. Jurnal Aspirasi, 2(2), 95. https://doi.org/https://doi.org/10.22212/aspirasi.v2i1.429

Anwar Fachrudin, A. (2017). Pengantar Sejarah dan Madzhab Linguistik Arab (M. Kholison (ed.)). Lisan Arabi.

Dewi, F. (2015). Proyek Buku Digital: Upaya Peningkatan Keterampilan Abad 21 Calon Guru Sekolah Dasar melalui Model Pembelajaran Berbasis Proyek. Metodik Diktatik, 9(2), 220–224. https://doi.org/10.1037/10522-098

Haniah, H. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Arab pada Skripsi Mahasiswa Jurusan Bahasa dan Sastra Arab. Arabi: Journal of Arabic Studies, 3(1), 23. https://doi.org/10.24865/ajas.v3i1.62

Hanifah, U. (2014). Pentingnya Buku Ajar yang Berkualitas Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Bahasa Arab. At-Tajdid, 3(1).

Ibrahim, M., & Amin, F. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa (Error Analysis) Dalam Media Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Mara>ji’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2, 72–86.

Johan, G. M. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Dalam Proses Diskusi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 18(1), 136-149.

Muhson, A. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntasi Indonesia, VIII(2).

Hidayat, N. S. (2014). Analisis Kesalahan dan Konstrastif dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Kutubkhanah: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 17(2), 160–174.

Nurkholis, N. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Bahasa Arab. Al-Fathin: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 1(01), 10. https://doi.org/10.32332/al-fathin.v1i01.1186

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran Hadist Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1), 171–187. http://dx.doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Nurwicaksono, B. D., & Amelia, D. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia pada Teks Ilmiah Mahasiswa. AKSIS: Jurnal Pendidikan dan Sastra Indonesia, 2(2), 138-153. https://doi.org/10.21009/AKSIS.020201

Rahmawati, G. (2015). Buku Teks Pelajaran sebagai Sumber Belajar Siswa di Perpustakaan Sekolah di SMAN 3 Bandung. EduLib, 5(1), 102–113.

Sitanggang, S. M., Fatimah, S., & Saud, S. (2018). Analisis Kesalahan dalam menggunakan Possesivepronomen Bahasa Jerman. Eralingua, 2(1), 28–34.

Suharto, T., & Fauzi, A. (2017). Analisis Kesalahan Sintaksis Dalam Buku Teks Bahasa Arab untuk Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 4(1), 20–37. https://doi.org/10.15408/a.v4i1.5274

Supriyo. (2015). Pengaruh Buku Teks dan Cetak terhadap Hasil Belajar di SMAN 1 Marga Tiga Kabupaten Lampung Timur Pada Kelas XII IPS Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikiakn Ekonomi UM Metro, 3(1), 83–92.

Syarif Hidayatullah, M. (2017). Cakrawala Linguistik Arab. Jakarta: PT Grasindo.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i6.14881

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Achmad Syaifuji, Ita Nur Istiqomah, Muhammad Alfan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License