Strategi Menulis Puisi Kuliner: Perspektif Gastronomi

Mareta Dwi Artika, Wahyudi Siswanto, Heri Suwignyo

Abstract


Abstract: The purpose of this study was to describe the strategy stages for writing culinary poetry. This study used a descriptive qualitative design with a type of text analysis. The strategy described is closely related to gastronomy. The results of the strategy analysis show five stages in writing culinary poetry. The five stages consist of determining culinary poetry recipe (culinary stimulation), preparation of culinary poetry tools and materials (reflection of culinary experiences or culinary memory creation), review of culinary poetry (culinary description), cooking culinary poetry process (culinary and literature collaboration), and presentation of culinary poetry (writing culinary poetry).

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan tahapan strategi untuk menulis puisi kuliner. Penelitian ini menggunakan rancangan deskriptif kualitatif dengan jenis analisis teks. Strategi yang dijabarkan berkaitan erat dengan gastronomi. Hasil analisis startegi menunjukkan lima tahapan dalam menulis puisi kuliner. Lima tahapan tersebut terdiri atas  penentuan resep puisi kuliner (penstimulusan kuliner), persiapan alat dan bahan puisi kuliner (refleksi pengalaman kuliner atau penciptaan memori kuliner), peninjauan puisi kuliner (pendeskripsian kuliner), proses memasak puisi kuliner (pengkolaborasian kuliner dan sastra), dan penyajian puisi kuliner (menulis puisi kuliner).

  

Keywords


gastronomic strategy; writing poetry; culinary poetry; strategi gastronomi; menulis puisi; puisi kuliner

Full Text:

PDF

References


Asriani, P., Sa'dijah, C., & Akbar, S. (2017). Bahan Ajar Berbasis Pendidikan Karakter untuk. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(11), 1456–1468.

Badan Standar Nasional. (2010). Paradigma Pendidikan Nasional di Abad 21. Jakarta: BSNP.

Ridwan, M. H., & Mudiono, A. (2016). Analisis Muatan Nilai-Nilai Karakter pada Buku Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Tema Indahnya Kebersamaan. Wahana Sekolah Dasar, 25(1), 1-7.

Erlfindri, dkk. (2012). Pendidikan Karakter, Kerangka, Metode dan Aplikasi untuk Pendidikan dan Profesional. Jakarta: Baduose Media.

Fathurrohman, P. (2013). Pengembangan Pendidikan Karakter. Bandung: PT. Refika Aditama.

Hoge, J. D. (2002). Character Education, Citizenship Education, and the Social Studies AU - Hoge, John Douglas. The Social Studies, 93(3), 103–108. https://doi.org/10.1080/00377990209599891

Hurlock, E. B. (1978). Perkembangan Anak (Terjemahan dari Med. Meitasari Tjandrasa & Muslichah Zarkasi). Jakarta: Erlangga.

Kaelan. (2008). Pendidikan Pancasila. Yogyakarta: Paradigma.

Kette, E. S. S., Pratiwi, Y., & Sunoto, S. (2016). Pengembangan Bahan Pelatihan Menulis Cerita Pendek Bermuatan Nilai Karakter Untuk Guru Smp Negeri Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Se-Kota Kupang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(4), 698–704.

Kusmayadi, K., Suyitno, I., & Maryaeni, M. (2017). Pengembangan Multimedia Cerita Rakyat sebagai Penumbuhan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(7), 902-909.

Moleong, J. L. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Narwanti, S. (2012). Pendidikan Karakter: Pengintegrasian 18 Nilai Pembentuk Karakter dalam Mata Pelajaran. Jakarta: Familia.

Nielsen, T. W. (2003). Rudolf Steiner’s Pedagogy of Imagination: A Phenomenological Case Study. International Conference on Imagination in Education, 29.

Noor, R. M. (2011). Pendidikan Karakter Berbasis Sasl tra. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Nurgiyantoro, N. (2010a). Sastra Anak: Pengantar Pemahaman Dunia Anak. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nurgiyantoro, N. (2010b). Sastra Anak:Pengantar Pemahaman Dunia Anak. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Rachmawati, Y., & Kurniawati, E. (2005). Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Taman Kanak-kanak. Jakarta: Depdiknas.

Rahayu, E. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Kreatif Siswa melalui Strategi Rekayasa Teks. Jurnal Pendidikan, 27, 345–355.

Sahlan, A., & Prasetyo, A. T. (2012). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Suyadi, S. (2013). Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Thomlinson, C. ., & Brown, C. (2002). Essential’s of Children’s Literature. Boston: Pearson Education Company.

Tucker, N. (1991). The Children Book: A Psychological and Literaly Exploration. New York: Cambridge University Press.

Wachidah, L. R., Suwignyo, H., & Widiati, N. (2017). Rakyat sebagai Bahan Bacaan Literasi Moral. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(7), 894–901.

Wulananda, R., Saryono, D., & Suwignyo, H. (2016). Estetika Profetik Novel Muhammad: Lelaki Penggenggam Hujan Karya Tasaro G. K. sebagai sumber pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(7), 1350–1363.

Zhu, X., Xu, Z., & Khot, T. (2009). How Creative is Your Writing? A Linguistic Creativity Measure from Computer Science and Cognitive Psychology Perspectives. Proceeding of the Workshop on Computational Approaches to Linguistic Creativity - CALC ’09, (June), 87–93. https://doi.org/10.3115/1642011.1642023




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i6.14882

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Mareta Dwi Artika, Wahyudi Siswanto, Heri Suwignyo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License