Analisis Kesalahan Konsep Mahasiswa Kimia Pada Kajian Pokok Hidrolisis Garam Menggunakan Tes Pilihan Ganda Empat Tingkat

Fikriyatul Maulidiyah, Hayuni Retno Widarti, Yudhi Utomo

Abstract


Abstract: This study purpose to analyze the misconceptions of second semester students on Salt Hydrolysis using a four-level multiple choice test. The method used is descriptive quantitative. The results of the research findings show that category of the highest concept understanding is 53.2%, not understanding the concept and the highest error is 12.71%, 17.29% and the highest misconception is 70.33% in the salt hydrolysis subsection. The analysis of items in each question indicator resulted in 30.50% of the highest misconceptions being on the indicator explaining the hydrolysis reaction based on the strength of the conjugate acid-base. Misconceptions were detected because students were unable to relate the prerequisite material to the acid-base material in the conjugate acid-base subsection according to Bronsted Lowry with the salt hydrolysis material they had just studied.

Abstrak: Penelitian bertujuan untuk menganalisis kesalahan konsep mahasiswa semester II pada materi Hidrolisis Garam menggunakan tes pilihan ganda empat tingkat. Metode yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif. Hasil temuan penelitian menunjukkan kategori paham konsep tertinggi sebanyak 53.2%, tidak paham konsep dan error tertinggi berturut-turut 12.71%, 17.29% dan miskonsepsi tertinggi 70.33% pada subbab hidrolisis garam. Analisis butir soal ditiap indikator soal menghasilkan 30.50% miskonsepsi tertinggi berada pada indikator menjelaskan reaksi hidrolisis berdasarkan kekuatan asam basa konjugasi. Miskonsepsi yang terdeteksi karena mahasiswa kurang dapat mengaitkan materi prasyarat pada materi asam basa di subbab asam basa konjugasi menurut Bronsted Lowry dengan materi hidrolisis garam yang baru dipelajari.


Keywords


conceptual error; salt hydrolysis; multiple choice four levels; kesalahan konsep; hidrolisis garam; pilihan ganda empat tingkat

Full Text:

PDF

References


Addiin, I., Ashadi, A., & Masykuri, M. (2016). Analisis Komponen Refutation Text pada Materi Pokok Hidrolisis Garam dalam Buku Kimia Kelas XI SMA/MA. In Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains) (Vol. 3, pp. 355—360).

Amelia, D., Marheni, M., & Nurbaity, N. (2014). Analisis Miskonsepsi Siswa Pada Materi Hidrolisis Garam menggunakan Teknik CRI (Certainty of Response Index) Termodifikasi. Jurnal Riset Pendidikan Kimia (JRPK), 4(1), 260—266.

Amin, N., Wiendartun, W., & Samsudin, A. (2016). Analisis Instrumen Tes Diagnostik Dynamic-Fluid Conceptual Change Inventory (DFCCI) Bentuk Four-Tier Test pada beberapa SMA di Bandung Raya. Prosiding Simposium Nasional Inovasi dan Pembelajaran Sains (SNIPS), 570-574.

Arsyad, M. A. M., Sihaloho, M., & La Kilo, A. (2016). Analisis Miskonsepsi pada Konsep Hidrolisis Garam Siswa Kelas XI SMAN 1 Telaga. Jambura Journal of Educational Chemistry, 11(2), 190—195.

Chang, R. D. (2011). General Chemistry: The Essential Concept. New York: : Mc-Graw Hill (E-Book).

Fariyani, Q., & Rusilowati, A. (2015). Pengembangan Four-Tier Diagnostic Test untuk Mengungkap Miskonsepsi Fisika Siswa SMA Kelas X. Journal of Innovative Science Education, 4(2), 42—49.

Fitranda, M. I., & Muntholib, M. (2020). Identifikasi Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal Hidrolisis Garam menggunakan Langkah Penyelesaian Soal. J-PEK (Jurnal Pembelajaran Kimia), 5(1), 32—39.

Kaltakci-Gurel, D., Eryilmaz, A., & McDermott, L. C. (2016). Identifying Pre-Service Physics Teachers’ Misconceptions and Conceptual Difficulties about Geometrical Optics. European Journal of Physics, 37(4), 045705.

Maratusholihah, N. F., Rahayu, S., & Fajaroh, F. (2017). Analisis Miskonsepsi Siswa SMA pada Materi Hidrolisis Garam dan Larutan Penyangga. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(7), 919—926.

Mondal, B. C., & Chakraborty, A. (2013). Misconceptions in Chemistry: Its Identification and Remedial Measures. LAP LAMBERT Academic Publishing.

Murni, D. (2013). Identifikasi Miskonsepsi Mahasiswa pada Konsep Substansi Genetika menggunakan Certainty of Response Index (CRI). Prosiding SEMIRATA 2013, 1(1), 205-212.

Negoro, R. A., & Karina, V. (2019). Development of a Four-Tier Diagnostic Test for Misconception of Oscillation and Waves. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 5(2), 69—76.

Patil, S. J., Chavan, R. L., & Khandagale, V. S. (2019). Identification of Misconceptions in Science: Tools, Techniques, & Skills for Teachers. Aarhat Multidisciplinary International Education Research Journal (AMIERJ), 8(2), 466—472.

Petrucci, R. H. (2011). Kimia Dasar Prinsip-Prinsip dan Aplikasi Modern Edisi Kesembilan Jilid I. Jakarta: Erlangga.

Pikoli, M., & Sihaloho, M. (2014). Implementasi Pembelajaran dengan Menginterkoneksikan Multipel Representasi pada Materi Hidrolisis Garam untuk Mereduksi Miskonsepsi Siswa. In Prosiding Seminar Nasional Kimia.

Schaffer, D. L. (2013). The Development and Validation of a Three-Tier Diagnostic Test Measuring Pre-Service Elementary Education and Secondary Science Teachers' Understanding of the Water Cycle. University of Missouri-Columbia.

Suparno, P. (2013). Miskonsepsi & Perubahan Konsep dalam Pendidikan Fisika. Jakarta: Gramedia Widiasarana.

Sutrisno, S., Muchson, M., Widarti, H. R., & Sulistina, O. (2018). Miskonsepsi Sifat Keasaman Larutan Garam Para Guru Kimia Dan Rekonstruksi Konseptualnya. J-PEK (Jurnal Pembelajaran Kimia), 3(2), 10—18.

Taufiq, M. (2012). Remediasi Miskonsepsi Mahasiswa Calon Guru Fisika pada Konsep Gaya melalui Penerapan Model Siklus Belajar (Learning Cycle) 5E. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(2),198—203.

Widarti, H. R., Permanasari, A., & Mulyani, S. (2017, February). Students’ Misconceptions on Titration. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 812, No. 1, p. 012016). IOP Publishing.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i7.14921

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Fikriyatul Maulidiyah, Hayuni Retno Widarti, Yudhi Utomo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License