Studi Litearatur: Kearifan Lokal Masyarakat Using sebagai Sumber Belajar IPS di Sekolah Dasar

Putri Rachmadyanti

Abstract


Abstract: Globalization has positive and negative impacts on human survival and culture. The positive impact discusses the role of advances in science and technology to make it easier for humans to solve problems, related to information literacy. The negative impact is related to the ease with which students are influenced by a culture that is not in accordance with the personality and character of the nation. Local wisdom-based education has an important role in internalizing the nation's values and culture. Social Studies as an integrated subject in elementary schools, accommodates material about the socio-cultural diversity of the local community. The Using community in Banyuwangi, East Java has a tourist village that supports cultural preservation, but the reality on the ground shows that teachers still do not have enough information about local wisdom. The purpose of the study was to describe the local wisdom of the Using Community as a source of social studies learning in elementary schools. The method in this research is literature study, by reviewing international and national journals about the local wisdom of the Using community in the last 10 years. The results show that the local wisdom of the Using community that can be used as a source of social studies learning and is relevant to the 2013 curriculum in elementary schools is the local wisdom of water conservation, agriculture, traditional houses, traditional ceremonies, and arts. The Using community upholds the customs that have been passed down from generation to generation. This local wisdom can be integrated into social studies learning in elementary schools at the high grade level.

Abstrak: Globalisasi memberikan dampak positif dan negatif bagi kelangsungan hidup dan budaya manusia. Dampak postif membahas tentang peran kemajuan Ilmu Pengetahuan dan teknologi memudahkan manusia dalam meneyelesaikan masalah, berkaitan dengan literasi informasi. Dampak negatif berkaitan dengan mudahnya siswa terpengaruhi budaya yang kurang sesuai dengan kepribadian dan karakter bangsa. Pendidikan berbasis keraifan local memiliki peran penting dalam menginternalisasikan nilai dna budyaa bangsa. IPS sebagai matapelajaran yang terintegrasi di Sekolah dasar, mengakomodir materi tentang keragaman social budaya masyarakat setempat. Masyarakat Using di Banyuwangi Jawa Timur memiliki desa wisata yang mendukung pelestarian budaya, namun kenyataan di lapangan menunjukkan bahwa guru masih belum memiliki cukup informasi tentang kearifan lokal setempat. Tujuan penelitian adalah mendeskripsikan kearifan lokal Masyarakat Using sebagai sumber belajar IPS di Sekolah Dasar. Metode dalam penelitian ini adalah studi literatur, dengan mengkaji jurnal Internasional dan nasional tetang kearifan lokal masyarakat Using dalam 10 tahun terakhir. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keraifan local masyarakat Using yang dapat dijadikan sumber belajar IPS dan relevan dengan kurikulum 2013 di Sekolah Dasar adalah kearifan lokal konservasi air, bidang pertanian, rumah adat, upaca adat, dan kesenian. Masyarakat Using menjunjung tinggi adat istiadat yang telah diwariskan secara turun temurun. Kearifan lokal tersebut dapat diintegrasikan dalam pembelajaran IPS di Sekolah Dasar pada jenjang kelas tinggi.  


Keywords


local wisdom; using society; primary school; kearifan lokal; masyarakat using; sekolah dasar

Full Text:

PDF

References


Afcarina, G. I. R. (2020). History of Gandrung Blambangan in Perspective of Banyuwangi Culture. Santhet: Jurnal Sejarah, Pendidikan, dan Humaniora, 4(2), 55–61. https://doi.org/10.36526/js.v3i2.e-ISSN

Azizah, N. L. N., & Setiawan, M. V. (2017). Pengelolaan Informasi Kesehatan secara Terintegrasi untuk Memaksimalkan Layanan Kesehatan kepada Pasien di Rumah Sakit. Indonesian Journal of Pharmaceutical Science and Technology, 4(3), 79. https://doi.org/10.15416/ijpst.v4i3.12886

Bukowiecki, E. M. (2014). The Importance of Using Primary Sources in Social Studies, K-8 : Guidelines for Teachers to Utilize in Instruction. Rowman & Littlefield.

Dian Eka Wahyuni., & Sitti Aliffatul Hasanah. (2016). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Pembentuk Karakter Bangsa. Seminar Nasional Pendidikan 2016“ Pengembangan Pendidikan Karakter Bangsa Berbasis Kearifan Lokal Dalam Era MEA ,” 1, 19–24.

Hidayah, N. (2015). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 2(2), 190-204.

Indiarti, Wiwin & Munir, A. (2016). Peran dan Relasi Gender Masyarakat Using Dalam Lakon Barong Kemiren-Banyuwangi. Patrawidya, 1.

Katherine, F., Tanudjaja, B. B., & Kurniawan, D. (2014). Perancangan Buku Essay Mengenai Barong Ider Bumi. Jurnal DKV Adiwarna, Universitas Kristen Petra, 02(5), 1–12.

Musafiri, M. R. Al, Utaya, S., & Astina, I. K. (2016). Potensi Kearifan Lokal Suku Using di Kabupaten Banyuwangi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 2040–2046.

Neeta, N. C. K., & Klu, E. K. (2013). Where Is the Wisdom We Have Lost in Knowledge? Journal of Social Sciences, 36(2), 123–127. https://doi.org/10.1080/09718923.2013.11893181

Novi Anoegrajekti, dkk. (2021). Ritual sebagai Ekosistem Budaya: Inovasi Pertunjukan Berbasis Ekonomi Kreatif. Jurnal Seni Budaya Universitas Jember, 31(1), 96–104.

Nugroho, Y. A. (2014). Kearifan Masyarakat Using di Desa Kemiren, Kecamatan Glagah, Kabupaten Banyuwangi, Provinsi Jawa Timur dalam Konservasi Air. Disertasi tidak diterbitkan. Universitas Gadjah Mada.

Rostiyati, A. (2017). Kearifan Lokal pada Arsitektur Rumah di Kampung Wana. Patrawidya,18(3), 295-310.

Sari, N. N. (2018). Musik Angklung Paglak Desa Kemiren Banyuwangi. Jurnal Solah Universitas Negeri Surabaya, 8(2),

Siswanto, Cicilian Claresta, W., & Obed Bima, A. (2020). Perancangan Fotografi Fashion Kain Tenun Cinde Sutero Banyuwangi. 1–11.

Sita, P. S. (2013). Pengaruh Kebudayaan Asing terhadap Kebudayaan Indonesia di Kalangan Remaja. Surabaya: ITS.

Sueca, I. N. (2018). Integrasi Kearifan Lokal pada Pendidikan Karakter bagi Peserta Didik di sekolah Dasar. Jurnal Hukum Agama Hindu Widya Kerta, 1(1).

Sufia, R., Sumarmi., & Amirudin, A. (2016). Kearifan Lokal Dalam Melestarikan Lingkungan Hidup (Studi Kasus Masyarakat Adat Desa Kemiren Kecamatan Glagah Kab Banyuwangi). Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(4), 726–731.

Sumarmi, S. (2015). Local Wisdom of Osing People in Conserving Water Resources. KOMUNITAS: International Journal of Indonesian Society and Culture, 7(1), 43–51. https://doi.org/10.15294/komunitas.v7i1.3429

Surahman, S. (2013). Dampak Globalisasi Media terhadap Seni dan Budaya Indonesia. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1).

Utomo, A. P., Al Muhdhar, M. H. I., Syamsuri, I., & Indriwati, S. E. (2018). Local Ecological Knowledge in Angklung Paglak of Using Community of Banyuwangi, Indonesia. Applied Ecology and Environmental Research, 16(3), 3215–3228. https://doi.org/10.15666/aeer/1603_32153228

Utomo, A. P., Al Muhdhar, M. H. I., Syamsuri, I., & Indriwati, S. E. (2020). Local Knowledge of the Using Tribe Farmers in Environmental Conservation in Kemiren Village, Banyuwangi, Indonesia. Biosfer, 13(1), 14–27. https://doi.org/10.21009/biosferjpb.v13n1.14-27




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i9.15010

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Putri Rachmadyanti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License