Kontinuitas dan Perubahan pada Pembelajaran IPS Sekolah Dasar secara Keterampilan Sosial Daring

Ade Irma Suriani

Abstract


Abstract: Mastery of social skills is a demand for each individual in adapting to their environment. No exception for elementary school students who are always expected to carry out continuity and change in the development of social skills from the learning received. The purpose of this study was to determine the continuity and change in social skills in elementary school social studies online learning. The research method used is a qualitative case study method. Sources of research data obtained from four elementary school class teachers using purposive techniques. Data were collected through in-depth interviews with all informants. Data analysis used interactive analysis, namely data collection, data reduction, data presentation and drawing conclusions. Test the validity of the data using triangulation techniques. The results showed that online social studies learning in developing students' social skills was still low. This is evidenced by the decline in the development of students' social skills to live and work together, skills to control themselves and others, and skills to exchange ideas and experiences. Continuity and change of students' social skills in online social studies learning can be done through the coordination of teachers and parents.

Abstrak: Penguasaan keterampilan sosial merupakan tuntutan setiap individu dalam adaptasi terhadap lingkungannya. Tidak terkecuali pada siswa sekolah dasar yang selalu diharapkan melakukan kontinuitas dan perubahan pengembangan keterampilan sosial dari pembelajaran yang diterima. Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui kontinuitas dan perubahan keterampilan sosial pada pembelajaran IPS sekolah dasar secara daring. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif yang bersifat studi kasus. Sumber data penelitian diperoleh dari empat guru kelas sekolah dasar dengan menggunakan teknik purposif. Data dikumpulkan melalui wawancara mendalam kepada seluruh informan. Analisis data menggunakan analisis interaktif yaitu pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Uji keabsahan data menggunakan teknik triangulasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran IPS secara daring dalam menggembangkan ketrampilan sosial siswa masih rendah. Hal ini dibuktikan dengan penurunan pengembangan ketrampilan sosial siswa untuk hidup dan bekerja sama, keterampilan untuk mengontrol diri dan orang lain, dan keterampilan bertukar pikiran dan pengalaman. Kontinuitas dan perubahan dari keterampilan sosial siswa dalam pembelajaran IPS secara daring dapat dilakukan melalui koordinasi guru dan orangtua.

Keywords


social skills; online learning; primary school; keterampilan sosial; pembelajaran daring; sekolah dasar

Full Text:

PDF

References


Al Muchtar, S. (2006). Pengembangan Keterampilan Berpikir dan Nilai dalam Pendidikan IPS. Bandung: Gelar Pustaka Mandiri.

Bali, Muhammad Mushfi El Iq. 2017. Model Interaksi Sosial dalam Mengelobarasi Keterampilan Sosial. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 4(2), 211—227. https://doi.org/10.33650/pjp.v4i2.19

Birsyada, M. I. (2016). Dasar-Dasar Pendidikan IPS (Suatu Pendekatan Teoritis dan Praktis). Yogyakarta: Ombak

Dewi, W. A. F. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55—61.

Downey, D. B. & Gibbs, B.G. (2020). Kids These Days: Are Face-to-Face Social Skills among American Children Declining?. The Journal of the Association for Jewish Studies.

Farisi, M. I. (2016). Developing The 21st Century Social Studies Skill Through Technology Integration. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 4(2), 16—30.

Firman. (2020). Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81—82

Gunawan, G. (2020). Variations of Models and Learning Platforms for Prospective Teachers During the COVID-19 Pandemic Period. Indonesian Journal of Teacher Education, 1(2), 61—62.

Hadisi, L., & Muna, W. (2015). Pengelolaan Teknologi Informasi dalam Menciptakan Model Inovasi Pembelajaran (E-Learning). Al-Ta’dib: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 8(1), 117—140.

National Council for the Social Studies. (2010). National Curriculum Standards for Social Studies: A Framework for Teaching, learning, and assessment. Washington: Silver Spring, MD.

Permana, S. A. (2017). Kompetensi Guru IPS Sebuah Kajian Pendekatan Konstruktivisme. Yogyakarta: Media Akademi

Pohan, A. E. (2020). Konsep Pembelajaran Daring Berbasis Pendekatan Ilmiah. Jawa Tengah: CV Sarnu Untung.

Putra, E. S. I. (2020). Implementasi Pembelajaran Pendidikan IPS di Sekolah Dasar. Studi Kasus di Kabupaten Indragiri Hilir Propinsi Riau. Jurnl Pendidikan “EDUKASI”, 8(1), 32—48.

Sofia, A., Irzalinda, V., & Prawisudawati, E. (2019). Faktor-Faktor yang Berperan terhadap Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. Pedagogika: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(4), 733—739.

Sumaatmadja, N. 2001. Manusia dalam Konteks Sosial Budaya dan Lingkungan Hidup. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2014). Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekoah Dasar. Jakarta: Kencana.

Syarifudin, A.S. 2020. Impelementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31—34.

Wahidmurni. (2017). Metodologi Pembelajaran IPS Pengembangan Standar Proses Pembelajaran IPS di Skolah/Madrasah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Wibowo, D. R. (2020). Problematika Guru SD Dalam Pembelajaran IPS Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 7(2), 183—192.

Wirawan, G., Hurri, I., & Pandikar, E. (2018). Studi Komparatif: Analisis Implementasi Media Audiovisual dalam Pembelajaran IPS di Amerika Serikat dan Turki. JPIS: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(1), 43—51.

Yuliani, M. (2020). Pembelajaran Daring untuk Pendidikan Teori dan Penerapan. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232—243




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i9.15019

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ade Irma Suriani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License