Bahan Ajar Menulis Naskah Drama Bermuatan Nilai Toleransi untuk Siswa Kelas VIII SMP/MTS

Isnaini Indra Nur Hayati, Nurhadi Nurhadi, Azizatuz Zahro

Abstract


Abstract: This developmental research of teaching materials for writing drama scripts which contain tolerance values was constructed based on the students’ need in writing drama scripts. The purpose of this research is to apply the values of tolerance in their daily life in writing drama scripts. This research uses the method of Borg and Gall which is modified into seven stages. Expert tests were carried out on tolerance material experts, teaching media development experts, and practitioners. In the expert test, it was found that the presentation feasibility score was 85%, the graphic feasibility was 83%, the language feasibility was 83%, and the tolerance value aspect was 90%. Based on these results, it can be concluded that teaching materials for writing drama scripts which contain tolerance values are very feasible and can be implemented for the students.

Abstrak: Penelitian pengembangan ini merupakan bahan ajar menulis drama bermuatan nilai toleransi ini dibuat berdasarkan kebutuhan siswa dalam menulis naskah drama. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menerapkan nilai-nilai toleransi dalam keseharian dalam naskah drama. Penelitian ini menggunakan metode dari Borg dan Gall yang dimodifikasi menjadi tujuh tahapan. Uji produk dilakukan oleh ahli materi toleransi, ahli pengembangan media bahan ajar, dan praktisi. Dalam uji ahli didapatkan skor kelayakan penyajian 85%, kelayakan kegrafikan 83%, kelayakan bahasa 83%, dan aspek nilai toleransi 90%  Berdasarkan hasil tersebut, kesimpulannya adalah bahan ajar menulis naskah drama bermuatan nilai toleransi sangat layak dan dapat diimplementasikan.

Keywords


teaching materials; write plays; tolerance value; bahan ajar; menulis naskah drama; nilai toleransi

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. (2001). Pluralisme Agama dan Kerukunan dalam Keagamaan. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.

Borg, W. R., Gall, M. D., & Gall, J. P. (1983). Educational Research New York.

Endraswara, S. (2014). Metode Pembelajaran Drama. Yogyakarta: CAPS.

Hanib, M. T., Suhadi, S., & Indriwati, S. E. (2017). Penerapan Pembelajaran Process Oriented Guided Inquiry Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Karakter Siswa Kelas X. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(1), 22—31.

Hasanudin, W. (1996). Drama Karya dalam Dua Demensi. Bandung: Angkasa.

Mu'in, F. (2011). Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Muthmainnah, M. (2017). Peningkatan Kemampuan Menulis Naskah Drama melalui Pembelajaran Berbasis Brain Based Learning Peserta Didik Kelas IX-F SMP Negeri 2 Campalagian. Pepatudzu: Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan, 12(1), 63—74.

Nurhadi, T. B. P. (1995). Landasan Penyusunan Buku Pelajaran Bahasa. Semarang: IKIP Semarang Press.

Nurhadi, & Agus, G. (2009). Pembelajaran Kontekstual. Surabaya: JP Books.

Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Pratiwi, Y., & Siswiyanti, F. (2014). Teori Drama dan Pembelajarannya. Yogyakarta: Ombak.

Priyatni, T. I. (2012). Membaca Sastra dengan Ancangan Literasi Kritis. Jakarta: Bumi Aksara.

Priyatni, P. Thamtin, T. & Wardoyo, W. (2013). Bahasa dan Sastra Indonesia SMP/ MTs. Jakarta: Bumi Aksara.

Rachmah, H. (2016). Nilai-nilai dalam Pendidikan Karakter Bangsa yang Berdasarkan Pancasila dan UUD 1945. E-Journal WIDYA Non-Eksakta, 1(1), 7—14.

Sadjati, I. (2013). Hakikat Bahan Ajar. Jakarta: Grafindo Pustaka.

Samani, M., & Hariyanto, H. (2013). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Satoto, S. (1990). Drama-Drama Arifin C. Noer: Proses Penciptaan Penyajian, dan Teknik Pemahamannya. Pertemuan Ilmiah Nasional III HISKI. Malang: HISKI.

Soekanto, S. (2000). Kamus Sosiologi. Jakarta: Royandi.

Suparlan, P. (2008). Pembentukan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tillman, D. (2003). Living Values Activities for Children Age 8-14. Jakarta: Gramedia.

Tomlinson, B. (2007). Materials Development in Language Teaching. Cambridge: University Press.

Waluyo, H. (2001). Drama Teori dan Pengerjaannya. Yogyakarta: Hanindita Graha Widia.

Wiyanto, A. (2004). Terampil Menulis Paragraf. Jakarta: Grasindo.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i9.15026

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Isnaini Indra Nur Hayati, Nurhadi Nurhadi, Azizatuz Zahro

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License