Citra Perempuan dalam Buku Teks Pelajaran Bahasa Indonesia SMA

Imam Syafi’i, Anang Santoso, Moch. Syahri

Abstract


Abstract: This study aims to describe (1) the choice of vocabulary that is often used to describe women and (2) the position of women in society. The method used in this research is Fairclough's critical discourse analysis. The data of this research are words, phrases, sentences, and pictures/illustrations that show the image of women. While the data sources are six high school level Indonesian language textbooks sourced from two publishers, Kementrian Kebudayaan dan Pendidikan and Penerbit Erlangga. Data were analyzed using critical reading. The results show that (1a) weak physical, psychological, and social images of women (1b) passivization and nominalization of women, (1c) women's work variety, (2a) women as a means to achieve goals, and (2b) hierarchical relationships between women and men.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan (1) citraan perempuan secara linguistik dalam buku teks bahasa Indonesia SMA dan (2) kedudukan perempuan dalam tatanan masyarakat. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis wacana kritis Fairclough. Data penelitian ini adalah kata, frasa, kalimat, dan gambar/ilustrasi yang menunjukkan citraan perempuan. Sementara sumber datanya adalah enam buku pelajaran bahasa Indonesia tingkat SMA yang bersumber dari dua penerbit, yakni Kementrian Kebudayaan dan Pendidikan serta Penerbit Erlangga. Data dianalisis menggunakan pembacaan kritis. Hasilnya menunjukkan bahwa (1a) citra fisik, psikologis, serta sosial perempuan yang lemah secara lingusitik (1b) pasivisasi dan nominalisasi perempuan secara linguistik, (1c) ragam pekerjaan perempuan linguistik, (2a) perempuan sebagai alat untuk mencapai tujuan, dan (2b) hubungan hierarkis perempuan dan laki-laki.

Keywords


female image; feminism; patriarchy; social construction; citra perempuan; feminisme; patriarki; konstruksi sosial

Full Text:

PDF

References


Ampera, D. (2012). Kajian Kesetaraan Gender Dalam Pendidikan di Sekolah Dasar Mitra PPL PGSD. Jurnal Tabularasa PPS Unimed, 9(2), 229–246.

Curaming, E. M., & Curaming, R. A. (2020). Gender (In)equality in English Textbooks in the Philippines: A Critical Discourse Analysis. Sexuality and Culture, 24(4), 1167–1188. https://doi.org/10.1007/s12119-020-09750-4

Darwin, M. (1999). Maskulinitas Posisi Laki-laki dalam Masyarakat Patriarkis. Center for Population and Policy Studies, 4(02), 1–7. https://doi.org/10.30996/.v4i02.1735

Devianty, R. (2017). Bahasa Sebagai Cermin Kebudayaan. Jurnal Tarbiyah, 24(2), 226–245.

Efendy, R. (2014). Kesetaraan Gender dalam Pendidikan. Al-Maiyyah, 07(02), 142–165.

Fimela. (2018, November). Ini Alasan Mengapa Kekerasan Perempuan Kerap Terjadi - Lifestyle Fimela.com.

Fujiati, D. (2014). Relasi Gender dalam Institusi Keluarga dalam Pandangan Teori Sosial dan Feminis. 32 | MUWÂZÂH, 6(1).

GYTS. (2019). Global Youth Tobacco Survey Lembar Informasi Indonesia.

Hamidah, S. C. (2017). The Representation of Gender Ideology in Indonesian Textbooks. ISLLAC: Journal of Intensive Studies on Language, Literature, Art, and Culture, 1(1).

Hasfi, N., Santosa, H. P., & Lukmantoro, T. (2014). Primordialism through Hoax and Fake News during the 2014 Presidential Election of Indonesia By: Nurul Hasfi 1 , Hedi Pudjo Santosa 2 ,Triyono Lukmantoro 3.

Juanda, & Azis. (2018). Penyingkapan Citra Perempuan Cerpen Media Indonesia: Kajian Feminisme. LINGUA: Journal of Language, Literature and Teaching, 15(2), 71. https://doi.org/10.30957/lingua.v15i2.478

Juditha, C. (2015). Gender dan seksualitas dalam konstruksi media massa. Jurnal Simbolika: Research and Learning in Communication Study, 1(1).

Lincoln, N. K. D. Y. S. (2019). The handbook on Qualitative Research. In Sage Publications (Vol. 5).

Mukminatin, N. (2010). Hubungan Antara Bahasa dan Gender Serta Implikasinya dalam Pembelajaran Writing. Malang: Universitas Negeri Malang.

Munawara, M., Yasak, E. M., & Dewi, S. I. (2015). Budaya Pernikahan Dini Terhadap Kesetaraan Gender Masyarakat Madura. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Tribhuwana Tunggadewi, 4(3), 42455.

Munfarida, E. (2014). Analisis Wacana Kritis Dalam Perspektif Norman Fairclough. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 8(1), 1–19. https://doi.org/10.24090/komunika.v8i1.746

Mursidah. (2013). Pendidikan Berbasis Kesetaraan dan Keadilan Gender. Muwazah, 5(2), 277–292.

Perempuan, K. (2021). Perempuan dalam Himpitan Pandemi: Lonjakan Kekerasan Seksual, Kekerasan Siber, Perkawinan Anak, dan Keterbatasan Penanganan di Tengah Covid-19. Catahu 2021: Catatan Tahunan Kekerasan Terhadap Perempuan Tahun 2020.

Putri, D. M. A. (2012). Blaming The Victim: Representasi Perempuan Korban Pemerkosaan di Media Massa (Analisis Semiotika dalam Pemberitaan di Koran Suara Merdeka Desember 2011–Februari 2012). Interaksi, 1(1), 1–15.

Ramadhanti, D. (2015). Strategi Penggunaan Kosakata dan Tata Bahasa Dalam Berita Harian Umum Independen Singgalang. Gramatika STKIP PGRI Sumatera Barat, 1(1). https://doi.org/10.22202/jg.2015.v1i1.1160

Ratnasari, S., & Suleeman, J. (2017). Perbedaan Regulasi Emosi Perempuan dan Laki-Laki di Perguruan Tinggi. Jurnal Psikologi Sosial, 15(1), 35–46.

Saguni, S. S., & Baharman, B. (2016). Narasi tentang mitos kecantikan dan tubuh perempuan dalam sastra Indonesia mutakhir: Studi atas karya-karya cerpenis Indonesia. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 9(2).

Sakina, A. I. (2017). Menyoroti budaya patriarki di Indonesia. Share: Social Work Journal, 7(1), 71–80.

Sumiyatiningsih, D. (2014). Pergeseran Peran Laki-Laki dan Perempuan Dalam Kajian Feminis. WASKITA: Jurnal Studi Agama dan Masyarakat, 4(2), 139–154.

Susanto, N. H. (2015). Tantangan Mewujudkan Kesetaraan Gender dalam Budaya Patriarki. Jurnal Muwazah, 7(2), 120–130.

Wibowo, G. (2019). Representasi Perempuan dalam Film Siti. Nyimak: Journal of Communication, 3(1), 47–59.

Wibowo, J. A. P. (2014). Konstruksi Realitas Berita Kekerasan terhadap Perempuan (Analisis Wacana tentang Pemberitaan Kekerasan Seksual dengan Korban Kaum Perempuan pada Harian Kompas Periode 1 September–31 Oktober 2013).

Zaini, N. (2013). Karena Banyak Menuntut, Nyawa pun Tercabut: Kajian Representasi Perempuan dalam Berita Tentang Pembunuhan Holly di Media Online. Prosiding, 123–138.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i10.15047

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Imam Syafi’i, Anang Santoso, Moch. Syahri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License