Analisis Kebutuhan terhadap Media Pembelajaran dan Pemberian Scaffolding dalam Pembelajaran Daring

Yuni Hafidha Arosyidah, Sa’dun Akbar, Supriyono Koes Handayanto

Abstract


Abstract: Learning during the Covid-19 pandemic is done remotely so that it demands the use of digital technology. The study aims to analyze (1) the need for the use of online learning media, (2) the tendency of scaffolding students in completing tasks. The research conducted is descriptive quantitative with data obtained from surveys and literature studies of various literature. The results of the study showed that in online learning 79.5% of students are more interested in learning using computers. Student tendency in the form of video media by 40.2% and educational games by 31.6%. A total of 74.4% are motivated to learn to use educational games and as many as 93.2% need scaffolding as necessary to understand concepts in online learning.

Abstrak: Pembelajaran di masa pandemi Covid-19 dilakukan secara jarak jauh sehingga menuntut pemanfaatan teknologi digital. Penelitian ini ditujukan untuk menganalisis (1) kebutuhan dalam menggunakan media pembelajaran daring dan (2) kecenderungan scaffolding siswa dalam menyelesaikan tugas. Penelitian ini termasuk deskriptif kuantitatif dengan data yang diperoleh dari survei dan studi kepustakaan berbagai literatur. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa dalam pembelajaran daring sebesar 79,5% siswa lebih tertarik pada pembelajaran menggunakan komputer. Kecenderungan siswa pada bentuk media video sebesar 40,2% dan game edukasi sebesar 31,6%. Sebanyak 74,4% termotivasi belajar menggunakan game edukasi serta sebanyak 93,2% memerlukan scaffolding seperlunya untuk memahami konsep dalam pembelajaran daring.

Keywords


instructional media; scaffolding; online; media pembelajaran; scaffolding; daring

Full Text:

PDF

References


Ahmad, I. F. (2020). Alternative Assessment in Distance Learning in Emergencies Spread of Coronavirus Disease (Covid-19). Jurnal Pedagogik, 07(01), 195–222.

Brownlee, J. L., Curtis, E., Spooner-Lane, R., & Feucht, F. (2017). Understanding children’s epistemic beliefs in elementary education. Education 3-13, 45(2), 191–208. https://doi.org/10.1080/03004279.2015.1069369

Cahyono, A. N. (2010). Vygotskian Perspective: Proses Scaffolding untuk Mencapai Zone of Proximal Development ( ZPD ) Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, November, 443–448.

Fadhli, M. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 24–29.

Heilmann, S. (2018). A Scaffolding Approach Using Interviews and Narrative Inquiry. Networks: An Online Journal for Teacher Research, 20(2), 1–12.

Hidayati, N. (2013). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Ekonomi Materi Akuntansi Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Gedangan Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 1(3).

Jusuf, H. (2016). Penggunaan gamifikasi dalam proses pembelajaran. Jurnal TICom, 4(3), 92772.

Lamprinou, D., & Paraskeva, F. (2015). Gamification design framework based on SDT for student motivation. Proceedings of 2015 International Conference on Interactive Mobile Communication Technologies and Learning, IMCL 2015, November, 406–410. https://doi.org/10.1109/IMCTL.2015.7359631

Miftah, M. (2013). Fungsi, dan peran media pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan belajar siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95–105.

Muhson, A. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesi, 8(2), 1–10.

Nasikhah, A. N., Widihastrini, F., & Widodo, S. T. (2016). Pengembangan Game Education Pembelajaran Pkn Materi Menghargai Keputusan Bersama Kelas V SD. Jurnal Kreatif, 7(1), 81–91.

Prawanti, L. T., & Sumarni, W. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Selama Pandemic Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 286–291.

Purwanti, A., & Haryanto. (2015). Pengembangan Motion Graphics Pembelajaran Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(2), 190–200.

Rafnis. (2018). Pemanfaatan Platform Kahoot sebagai Media Pembelajaran Interaktif. E-Tech : Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2), 1-9.

Sabran, S., & Sabara, E. (2019, February). Keefektifan Google Classroom sebagai media pembelajaran. In Seminar Nasional LP2M UNM.

Sunarti, S. (2017). Pengembangan bahan ajar menjadi presentasi interaktif dengan Slido.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i11.15151

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Yuni Hafidha Arosyidah, Sa’dun Akbar, Supriyono Koes Handayanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License