Manajemen Budaya Sekolah dalam Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah Berbasis Islam

Anisa Kurnia Lestari, Imron Arifin, Sunarni Sunarni

Abstract


Abstract: The purposes of the study were: to find out the management of school, to find out the implementation of strengthening character education, to find out the obstacles and solutions of school culture management in the implementation of strengthening character education at Al Hasyimiyyah Elementary School and Al Manar Elementary School. The data in this study were obtained based on the result of interviews with school principals, curriculum, teachers, students and parents or students’ guardians. The schools were chosen since they meet the criteria in the research, which is Islamic-based schools. The results obtained from the research are: (1) Al Manar Elementary School and Al Hasyimiyyah Elementary carry out school culture management starting from the planning, organizing, implementation to evaluation stages; (2) the implementation of strengthening character education in Al Manar and Al Hasyimiyyah is related to a school culture that has been chosen by the school through the implementation of the school culture that has been selected. Strengthening character education is formed by schools as early as possible. (3) the schools faced some external and internal factors or obstacles, one of which is the lack of cooperation with parents at home to supervise students.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui manajemen budaya sekolah, implementasi penguatan pendidikan karakter, kendala dan solusi manajemen budaya sekolah dalam implementasi penguatan pendidikan karakter di SD AlHasyimiyyah dan SD Al Manar. Metode yang digunakan dalam peneltian ini yaitu metode penelitian kualitatif deskriptif. Data dalam penelitian ini diperoleh berdasarkan hasil wawancara dengan kepala sekolah, kurikulum, guru, peserta didik dan orangtua atau wali murid. Kedua sekolah yang dijadikan tempat penelitian merupakan sekolah yang berbasis Islam sesuai dengan kriteria dalam penelitian. Hasil yang diperoleh dari penelitian, meliputi (1) sekolah Al Manar dan Alhasyimiyyah melakukan manajemen budaya sekolah mulai dari tahap perencanaan, pengorganisasian, pelaksanaan hingga tahap evaluasi; (2) implementasi penguatan pendidikan karakter di sekolah Almanar dan Alhasyimiyyah berkaitan dengan budaya sekolah yang sudah dipilih oleh sekolah melalui pelaksanaan budaya sekolah yang telah dipilih. Penguatan pendidikan karakter dibentuk sedini mungkin oleh sekolah; (3) ada beberapa faktor eksternal dan internal atau kendala yang dialami oleh sekolah salah satunya kurangnya kerja sama dengan orangtua di rumah untuk mengawasi peserta didik.

Keywords


school culture; strengthening character education; islamic based school; budaya sekolah; penguatan pendidikan karakter; sekolah berbasis islam

Full Text:

PDF

References


Andiarini, S. E., Arifin, I., & Nurabadi, A. (2018). Implementasi Program Penguatan Pendidikan Karakter melalui Kegiatan Pembiasaan dalam Peningkatan Mutu Sekolah. Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 1(2), 238–244. https://doi.org/10.17977/um027v1i22018p238

Ardiansyah, L., & Dardiri, A. (2019). Manajemen Budaya Sekolah Berbasis Pesantren di Madrasah Tsanawiyah Ali Maksum, Sewon, Bantul, Yogyakarta. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 6(1), 50–58. https://doi.org/10.21831/jppfa.v6i1.22626

Dewi, A. K. T., Degeng, I. N. S., & Hadi, S. (2019). Implementasi Pendidikan Nilai Karakter di Sekolah Dasar melalui Budaya Sekolah. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(2), 247–255.

Hendri, H., Rohiat, R., & Aliman, A. (2018). Manajemen Budaya Sekolah di SMK Negeri 3 Kabupaten Seluma. Manajemen Pendidikan Pendidikan, 12(3), 62–69.

Hidayat, A., & Machali, I. (2012). Pengelolaan Pendidikan (Konsep, Prinsip, dan Aplikasi dalam Mengelola sekolah dan Madrasah).

Judiani, S. (2010). Impplemnetasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar dan Menengah, Kemendiknas. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16(Pendidikan), 280–288.

Maisaro, A., Wiyono, B. B., & Arifin, I. (2018). Manajemen Program Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 302–312. https://doi.org/10.17977/um027v1i32018p302

Neprializa, N. (2015). Manajemen Budaya Sekolah. Manajen Pendidikan, 9(3), 419–429.

Rachmadyanti, P. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter bagi Siswa Sekolah Dasar melalui Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 201-214.

Raudhatinur, M. (2019). Implementasi Budaya Sekolah Islami dalam Pembinaan Akhlak Siswa SMP Negeri 19 Percontohan Banda Aceh. DAYAH: Journal of Islamic Education, 2(1), 131. https://doi.org/10.22373/jie.v2i1.2968

Romlah. (2016). Manajemen Pendidikan Islam. In Manajemen Pendidikan Islam. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Saraswati, M. (2019). Manajemen Budaya Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Media Manajemen Pendidikan, 2(1), 94–100.

Sari, N. K., & Puspita, L. D. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Dikdas Bantara, 2(1). https://doi.org/10.32585/jdb.v2i1.182

Sujatmiko, I. N., Arifin, I., & Sunandar, A. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter di SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(8), 1113–1119.

Tampubolon, H. (2016). Hubungan Budaya Sekolah dan Kompetensi Kepribadian Guru dengan Karakter Peserta Didik di Yayasan Santo Yakobus Kelapa Gading – Jakarta Utara. Jurnal Manajemen Pendidikan, 5, 162–192.

Utami, D. S. (2018). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan melalui Budaya Sekolah di SMPN 1 Prambon Kabupaten Nganjuk. Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 8(1), 41–56. https://doi.org/10.33367/intelektual.v8i/601.695

Yanto, A. G., Imron, A., & Benty, D. D. N. (2020). Manajemen Pembelajaran Sekolah Dasar di Daerah Tertinggal. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 72–83.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i12.15158

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Anisa Kurnia Lestari, Imron Arifin, Sunarni Sunarni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License