The Utilization of Portfolio in Linguistics and Its Effect on The Attitudes and Understanding of Students at Universitas Negeri Malang

Nur Faiz Kholidiyah, Nurul Murtadho, Hanik Mahliatussikah

Abstract


Abstract: This study aims to present the use of Portfolios to develop independent learning and student understanding: forms, uses, and results. Portfolios can increase students’ understanding of lectures and foster student responsibility in completing a particular job. Researchers used a qualitative approach through observation, questionnaires, and documentation. The results of this study indicate that learning with portfolios in the form of summaries and concept maps is then presented in three languages, namely Arabic, English, and Indonesian in ten minutes for each language. By using a portfolio, students are not only independent and understand in learning but also practice language skills.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menyajikan pemanfaatan Portofolio untuk mengembangkan pembelajaran mandiri dan pemahaman siswa: bentuk, kegunaan, dan hasil. Portofolio dapat meningkatkan pemahaman mahasiswa terhadap perkuliahan dan menumbuhkan tanggung jawab mahasiswa dalam menyelesaikan suatu pekerjaan tertentu. Peneliti menggunakan pendekatan kualitatif melalui observasi, angket, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pembelajaran dengan portofolio berupa ringkasan dan peta konsep kemudian disajikan dalam tiga bahasa yaitu bahasa Arab, bahasa Inggris, dan bahasa Indonesia dalam waktu sepuluh menit untuk setiap bahasa. Dengan menggunakan portofolio, siswa tidak hanya mandiri dan paham dalam belajar tetapi juga melatih keterampilan berbahasa.

Keywords


self-study; portfolio; comprehension; belajar sendiri; portofolio; pemahaman

Full Text:

PDF

References


Abduh, M. Y. M. (2015). Evaluating Examination-Papers of EFL Students at Hodeidah University-Yemen. Abhast, 2(3), 1–14.

Abdulkadir, G., & Feral, O.-B. (2014). Impact of Portfolio Assessment on Physics Students’ Outcmes: Examination of Learning and Attitude. Eurasia Journal of Mathematics, Science, & Technology Education, 10(6), 667–680.

Alfariss, S. A. F. (2019). تصميم محتوى ملف الانجاز الإلكتروني وفق معايير تقيم جودة المحتوى الإلكتروني في مادة الرياضيات لدى طلاب هندسة تقنيات الحاسبات. Global Proceedings Repository, 1412–1448.

Sadikin, A., Aina, M., & Hakim, N. (2016). Penerapan asesmen berbasis portofolio dan jurnal belajar untuk meningkatkan kemampuan metakognitif dan motivasi belajar mahasiswa pada mata kuliah Perencanaan Pengajaran Biologi. Biodik, 2(2), 50-61.

Anugraheni, I. (2017). Penggunaan portofolio dalam perkuliahan penilaian pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 3(1), 246-258.

Arifin, Z. (2011). Evaluasi Pembelajaran : Prinsip, Teknik, Prosedur. Rosdakarya.

Aydin, S. (2010). EFL writers’ perceptions of portfolio keeping. Assessing Writing, 15(3), 194–203. https://doi.org/10.1016/j.asw.2010.08.001

Ayu, G., Sukraningsih, G., & Sueni, N. M. (2020). Description of authentic assessment in english learning to the rural Junior High School. Wacana Saraswati, 20(1), 1–10.

Chairunisa, E. D. (2018). Penilaian Portofolio Dalam Meningkatkan Kemampuan Self Assessment Mahasiswa. Kalpataru, 4(1), 83–88.

Chi, M. T. H., De Leeuw, N., Chiu, M. H., & Lavancher, C. (1994). Eliciting self-explanations improves understanding. Cognitive Science, 18(3), 439–477. https://doi.org/10.1016/0364-0213(94)90016-7

Çimer, S. O. (2011). The effect of portfolios on students’ learning: Student teachers’ views. European Journal of Teacher Education, 34(2), 161–176. https://doi.org/10.1080/02619768.2011.552183

Darling, L. F. (2001). Portfolio as practice: The narratives of emerging teachers. Teaching and Teacher Education, 17(1), 107–121. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00041-X

Dewi, N. L. P. E. S. (2010). Evaluasi diri berbasis kombinasi traditional paper-based dan electronic portfolio untuk meningkatkan kemampuan menulis mahasiswa. PRASI, 6(11), 42–49. https://doi.org/10.23887/prasi.v6i11.6817

Efendi, Z., & Muslem, B. U. A. (2017). Implementation of portfolio assessment in teaching English writing. English Education Journal (Program Pascasarjana Universitas Negeri Semarang), 8(2), 187–198.

Eka Sulistia Dewi, P. (2013). Meningkatkan Kemampuan Menulis Mahasiswa Dengan Pengintegrasian Powers Dalam Asessmen Portofolio Elektronik. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 2(2), 244–254. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v2i2.2169

Ety Nur Inah, Marlina Ghazali, dan E. S. (2017). Hubungan belajar mandiri dengan prestasi belajar PAI di MTsN 1 Konawe Selatan. Al-Ta’dib, 10(2), 19–36. https://doi.org/10.31332/atdb.v10i2.622

Fadlilah, W. (2018). Self-directed learning of Islamic Kindergarten students in improving multiple children’s intelligences. Fenomena : Jurnal Penelitian, 10(1), 41–54. https://doi.org/10.21093/fj.v10i1.1045.

Foote, C. J., & Vermette, P. J. (2001). Teaching portfolio 101: Implementing the teaching portfolio in introductory courses. Journal of Instructional Psychology, 28(1), 31–37.

Gunneng, H., & Ahlstrand, E. (2002). Quality indicators in final theses in higher education: a comparative pilot study. Linköpings universitet.

Hamp-Lyons, L. (2000). Assessing the Portfolio: Principles for Practice, Theory and Research. Hampton Press.

Hamp-Lyons, L. (2006). Feedback in portfolio-based writing courses (F. Hyland & K. Hyland (eds.)). Cambridge University Press.

Hartini, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Teaching pada Bentuk Penilaian Portofolio Berbasis Kelas dan Jenis Sekolah terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Mathline: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(2), 119-132.

Ivanova, O. I. (2017). the Use of E-Portfolio To Develop English Language Learners’ Autonomy and Independence. Information Technologies and Learning Tools, 60(4), 155–166. https://doi.org/10.33407/itlt.v60i4.1677

Khalil, E. R. (2020). Critical Thinking-Based Learning: Developments, Trends, and Values. المجلة العربیة للعلوم التربویة والنفسیة, 4(17), 575–592. https://doi.org/10.33850/jasep.2020.100707

Lam, R. (2013). Two portfolio systems: EFL students’ perceptions of writing ability, text improvement, and feedback. Assessing Writing, 18(2), 132–153. https://doi.org/10.1016/j.asw.2012.10.003

Lam, R., & Lee, I. (2009). Balancing the dual functions of portfolio assessment. ELT Journal, 64(1), 54–64. https://doi.org/10.1093/elt/ccp024

Lubis, S., Hasruddin, H., & Mahmud, M. (2016). Efektivitas Penggunaan Portofolio pada Perkuliahan Mikrobiologi Terhadap Kemandirian dan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(1), 564–569. https://doi.org/10.24114/jpb.v6i1.4323

Agustin, D. M., Warjiman, W., & Santoso, B. R. (2016). Perbedaan Self Directed Learning Mahasiswa dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Lecture dan Problem Based Learning. Jurnal Keperawatan Suaka Insan (JKSI), 1(2), 1-8.

Mohammed, O., & Alshenqeeti, H. (2020). Using an Artificial Intelligence Application for Developing Primary School Pupils’ Oral Language Skills. Journal of Education, 76(69), 37–58. https://doi.org/10.12816/EDUSOHAG

Morrison, C., Masters, J., & Quentin-Baxter, M. (2018). Implementation of portfolios within australian initial teacher education: Who’s leading the charge? Australian Journal of Teacher Education, 43(7), 98–109. https://doi.org/10.14221/ajte.2018v43n7.6

Mulyaningsih, I. E. (2014). Pengaruh Interaksi Sosial Keluarga, Motivasi Belajar, dan Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20(4), 441. https://doi.org/10.24832/jpnk.v20i4.156

Naiessy Ariskha, Sulistyarini Sulistyarini, R. R. (2019). Model Pembelajaran Berbasis Portofolio Untuk Mengembangkan Nilai-Nilai Musyawarah Di Kelas XI Multimedia B SMKN 06. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(8), 1–17. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Núñez Pardo, A., & Téllez Téllez, M. F. (2015). Reflection on Teachers’ Personal and Professional Growth Through a Materials Development Seminar. How, 22(2), 54–74. https://doi.org/10.19183/how.22.2.151

Nuraeni, Z. (2019). Implementasi Penilaian Berbasis Portofolio Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Mahasiswa Semester 1 Pendidikan Matematika STKIP Muhammadiyah Kuningan. Jurnal Gantang, 4(1), 79–85. https://doi.org/10.31629/jg.v4i1.797

Nurapriani, R., Ruswandi, A., & Ruswandu, R. (2020). Model perkuliahan berbasis fortofolio dalam mengembangkan pemahaman mahasiswa dalam pengembangan media pembelajaran PAUD. Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 154–173. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24235/awlady.v6i1.5366

Patni, L. D. P., Parwati, N. N., & Suharta, I. G. P. (2018). Peningkatan pemahaman konsep matematika siswa melalui penerapan model pembelajaran air disertai penilaian portofolio. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 7(1), 22–32. https://doi.org/10.23887/jppm.v7i1.2810

Puji, A. (2011). Penggunaan Portofolio Pada Matakuliah English Language Teaching Across Curriculum ( ELTAC ) Untuk Mendorong Keterlibatan Mahasiswa dalam Perkuliahan. Lembaran Ilmu Kependidikan, 40(1), 67–74.

Rohani, R. & Kesumawati, T. I. (2018). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Portofolio dan Kemampuan Awal Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 187–198. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.14421/al-athfal.2018.42-06

Sari, apriani kartika muhsin fahrur rozi. (2017). Pengaruh Motivasi, Sarana Prasarana, Efikasi Diri, Dan Penyesuaian Diri Terhadap Kemandirian Belajar. Economic Education Analysis Journal, 6(3), 923–935.

Song, L., & Hill, J. R. (2007). A conceptual model for understanding self-directed learning in online environments. Journal of Interactive Online Learning, 6(1), 27–42.

Sundayana, R. (2018). Kaitan antara Gaya Belajar, Kemandirian Belajar, dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Pelajaran Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 75–84. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v5i2.262

Syafrina, A. (2017). Analisis Kemandirian Siswa Dalam Proses Pembelajaran Di Kelas III Sd Negeri 1 Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar, 1(5), 70–81.

Syahputra, D. (2017). Pengaruh kemandirian belajar dan bimbingan belajar terhadap kemampuan memahami jurnal penyesuaian pada siswa SMA Melati Perbaungan. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, 2(2), 368–388.

Utami, K. M., Siahaan, P., & Purwanto, P. (2016). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Penerapan Asesmen Portofolio Pada Pembelajaran Fisika. Seminar Nasional Fisika (SNF2016), V, SNF2016-OER-35-SNF2016-OER-40. https://doi.org/10.21009/0305010406

Van Den Boom, G., Paas, F., Van Merriënboer, J. J. G., & Van Gog, T. (2004). Reflection prompts and tutor feedback in a web-based learning environment: Effects on students’ self-regulated learning competence. Computers in Human Behavior, 20(4), 551–567. https://doi.org/10.1016/j.chb.2003.10.001

النفيسة, ص. ب. ا. (2019). مستوى فهم طلاب الصف الأول المتوسط للظواهر الحياتية المرتبطة بمفاهيم تغيرات حالة المادة. مجلة العلوم التربوية : مجلة علمية فصيلة محكمة, 22(3), 19–63.

عمر, ع. م. إ. (2017). فعالية تدريس الفيزياء باستخدام الأنشطة المتدرجة فى تنمية الفهم العميق لدى طلاب الصف الأول الثانوي. دراسات فى المناهج وطرق التدريس, 1(221), 110–159.

عواد, ف. م. أ., & الشلبي, إ. ع. (2020). أثر استراتيجية البورتفوليو في بناء المفاهيم العلمية السليمة وتعديل المفاهيم البديلة لدى طالبات الصف الثالث الأساسي. مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية, 30(1435), 97–141.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v7i4.15218

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nur Faiz Kholidiyah, Nurul Murtadho, Hanik Mahliatussikah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License