Validasi Pengembangan Modul Pembelajaran Ppkn Berbasis Mobile Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa Kelas XI SMA

Fella Farikhatus Sholikhah, Triana Rejekiningsih, Leo Agung Sutimin

Abstract


Abstract: The purpose of the research is to develop and validate the product in form a mobile-based module on Civics subjects. This study adopt the ADDIE model development design (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). Validation and assessment from the validator, consist of: 1) validation from material experts obtained an average score of 3.72 qualified "Good"; 2) through media expert validation obtained an average score of 5.00 including the qualification "Very Good"; and 3) The total results obtained from the average score from the assessments of material experts and media experts related to the product being developed showed a result of 4.34 which entered the "Eligible" criteria for use in Civics learning in High Schools.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan dan memvalidasi produk berupa modul berbasis mobile pada mata pelajaran PPKn. Penelitian ini menggunakan desain pengembangan model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation). Validasi dan penilaian dari validator yaitu: 1) skor validasi dari ahli materi diperoleh rata-rata 3,72 dikualifikasikan “Baik”; 2) validasi dari ahli media dengan perolehan rata-rata skor 5,00 termasuk pada kualifikasi “Sangat Baik”; dan 3) Total perolehan hasil rata-rata skor dari penilaian ahli materi dan ahli media terkait produk yang dikembangakan menunjukkan hasil 4,34 yang masuk kriteria “Layak” untuk digunakan dalam pembelajaran PPKn di Sekolah Menengah Atas.

Keywords


mobile based modules; civics learning; instructional media; modul berbasis mobile; pembelajaran ppkn; media pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S., & Jabar, C. S. A. (2018). Evaluasi Program Pendidikan. PT Bumi Aksara.

Asyrofi, M., Junaedi, I., & Artikel, I. (2016). Kemampuan Representasi Matematis Ditinjau dari Multiple Intelegance pada Pembelajaran Hybrid Learning Berbasis Konstruktivisme. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 5(1), 32–39.

Atherton, C. (2019). Beacons: A Tool For 21st Century Teaching and Learning? Research in Learning Technology, 27(1063519). https://doi.org/10.25304/rlt.v27.2127

Auliah, L., Syaiful, & Syamsurizal. (2020). Pengembangan Modul Digital Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Open Ended untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 13–24.

Cloonan, M., & Fingeret, A. L. (2020). Developing Teaching Materials for Learners in Surgery. Surgery (United States), 167(4), 689–692. https://doi.org/10.1016/j.surg.2019.05.056

Fadia, S., & Fitri, N. (2021). Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia. 5, 1617–1620.

Fakhrurrazi, F. (2018). Hakikat Pembelajaran yang Efektif. At-Tafkir, 11(1), 85–99. https://doi.org/https://doi.org/10.32505/at.v11i1.529

Haerunnisa, Permana, A., & Firmansyah, R. (2020). Peranan Smartphone dalam Dunia Pendidikan di Masa Pandemi COVID-19. 7(2), 140–146.

Laili, I., Ganefri, & Usmeldi. (2019). Efektivitas Pengembangan E-Modul Project Based Learning pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan PPembelajaran, 3, 306–315.

Majid, A. (2012). Mobile Learning. Universitas Pendidikan Indonesia.

Mayer, R. E. (2020). Where is The Learning in Mobile Technologies for Learning? Contemporary Educational Psychology, 60, 101824. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.101824

Melumad, S., & Pham, M. T. (2020). The Smartphone as a Pacifying Technology. 47. https://doi.org/10.1093/jcr/ucaa005

Murod, M., Utomo, S., & Utaminingsih, S. (2021). Efektivitas Bahan Ajar E-Modul Interaktif Berbasis Android untuk Peningkatan Pemahaman Konsep Lingkaran Kelas VI SD. 20(2), 219–232. https://doi.org/10.35719/fenomena.

Nisa, H. A., Wahyu, R., & Putra, Y. (2020). Efektivitas E-Modul dengan Flip Pdf Professional Berbasis Gamifikasi Terhadap Siswa SMP. 05(02), 13–25.

Rahmawati, R., & Sukidjo. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis PBL pada Pelajaran Ekonomi untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Peserta Didik SMA. Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 13, 115–123.

Rejekiningsih, T., Budiarto, M., & Sudiyanto. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Potensi Lokal untuk Pembelajaran Prakarya dan Kewirausahaan. Jurnal Teknologi Pendidikan: Kwangsan, 167 – 185.

Rusnita, D., Hambali, D., & Winarni, E. W. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Buku Cerita Berbasis Discovery Learning pada Materi IPA Konsep Perpindahan Panas di Kelas V Sekolah Dasar. 2(2), 199–209. https://doi.org/https://doi.org/10.1109/TEVC.2004.826389

Sefriani, R., Wijaya, I., & Dewi, M. (2020). Testing of The Validity of Interactive Learning Module on Creative and Entrepreneurs Learning Products. 6(1), 73–78. https://doi.org/https://doi.org/10.26858/est.v6i1.10277

Septi, M., Anggraini, A., & Sartono, E. K. E. (2019). Kelayakan Pengembangan Multimedia Interaktif Ramah Anak untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep dan Karakter Cinta Tanah Air Siswa Kelas IV SD. 07(01), 57–77.

Sumardi, D., Suryani, N., & Musadad, A. A. (2021). Website-Based Learning Management System (LMS) as a Tool for Learning in the Covid-19 Pandemic Period for Junior High Schools. Journal of Education Technology, 5(3), 346. https://doi.org/10.23887/jet.v5i3.38371

Sumardjoko, B., & Musyiam, M. (2018). Model of Civic Education Learning Based on the Local Wisdom for Model of Civic Education Learning Based on the Local Wisdom for. Cakrawala Pendidikan, 37(2), 201–211.

Sumarsono, W., & Sugiyanto, S. (2019). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android untuk Praktikum Aplikasi Transistor. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 8(3), 262–271. https://doi.org/10.15294/upej.v8i3.35625

Surahman, E. (2019). Integrated Mobile Learning System (IMOLES) sebagai Upaya Mewujudkan Masyarakat Pebelajar Unggul Era Digital. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 5(2), 50–56. https://doi.org/10.17977/um031v5i22019p050

Susilo, J., Asrowi, & Anitah, S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Virtual dan Interaktif untuk Mensimulasikan Instalasi Jaringan Listrik di SMK 2 Surakarta. Teknodika, Jurnal Penelitian Teknologi Pendidikan, 16(01), 17–29.

Tanil, C. T., Hooi, M., & Id, Y. (2020). Mobile Phones : The Effect of its Presence on Learning and Memory. 1–12. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0219233

Tim GTK DIKDAS. (2021). Modul Belajar Mandiri (pp. 7–26). Direktorat GTK Pendidikan Dasar.

Tondeur, J., Pareja Roblin, N., van Braak, J., Voogt, J., & Prestridge, S. (2017). Preparing Beginning Teachers for Technology Integration in Education: Ready for Take-off? Technology, Pedagogy and Education, 26(2), 157–177. https://doi.org/10.1080/1475939X.2016.1193556

Utami, A. M. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Keterampilan Proses Sains di Kelas V SD (Issue July, pp. 1–23). Universitas Pendidikan Indonesia.

Walker, D. ., & Hess, R. . (1984). Instructional Software: Principles and Perspectives for Design and Use. Wadsworth Publishing Company.

Widyastono, H. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Sekolah Menengah Pertama Negeri Akreditasi A di Provinsi Jawa Timur. September 2016, 21–38.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v7i6.15269

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Fella Farikhatus Sholikhah, Triana Rejekiningsih, Leo Agung Sutimin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License