THE EFFECT OF TECHNOLOGICAL LITERACY, LEARNING FACILITY, AND FAMILY ENVIRONMENT ON STUDENTS’ LEARNING MOTIVATION
Abstract
Student achievement is influenced by a variety of factors, both internal and external, such as school and home amenities. This study intends to assess the effect of technological literacy, amenities and learning environment on the learning motivation of SMK students during the pandemic. This is a quantitative Expos-Fact style of study. This study's population and sample consisted of 58 students majoring in Automation and Office Governance at SMK PGRI Turen; questionnaires and observations were used to collect data. Multiple linear regression test was employed for data analysis. The analysis reveals that technical literacy has a favorable influence on learning motivation, that facilities have a positive effect on learning motivation, and that the learning environment has no effect on learning motivation. The environmental impact is not attributable to the fact that a lack of suitable facilities at home is not a motivating factor for student learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, A. H. (2018). Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Motivasi Belajar terhadap Perilaku Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Iqra’, 3(1), 37–52. https://doi.org/10.30984/jii.v3i1.548
Agustina, M. T., & Kurniawan, D. A. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Psikologi Perseptual, 5(2), 120. https://doi.org/10.24176/perseptual.v5i2.5168
Aini, S. N., Purwana ES., D., & Saptono, A. (2015). Pengaruh Lingkungan Keluarga Dan Efikasi Diri Terhadap Motivasi Berwirausaha Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB), 3(1), 22. https://doi.org/10.21009/jpeb.003.1.2
Aisa, A., & Lisvita, L. (2020). Penggunaan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Online Masa Covid-19. JoEMS (Journal of Education and Management), 3(4), 47–50. http://ojs.unwaha.ac.id/index.php/joems/article/view/308
Arifa, F. N. (2020). Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Covid-19. Info Singkat;Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis, XII(7/I), 6. http://berkas.dpr.go.id/puslit/files/info_singkat/Info Singkat-XII-7-I-P3DI-April-2020-1953.pdf
Arsyad, A. (2013). MEDIA PEMBELAJARAN. PT. RAJA GRAFINDO PERSADA.
Budiman, H. (2017). PERAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI DALAM PENDIDIKAN. 8(I), 31–43.
Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 123–140. https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.57
Cahyawati, D., & Gunarto, M. (2021). Persepsi mahasiswa terhadap pembelajaran daring pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(2), 150–161. https://doi.org/10.21831/jitp.v7i2.33296
Damanik, B. E. (2019). Pengaruh Fasilitas Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar. Publikasi Pendidikan, 9(1), 46. https://doi.org/10.26858/publikan.v9i1.7739
Desriva, N., Utari, M. D., & PAdri, A. Al. (2020). Efektivitas Metode Pembelajaran Daring Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Saat Pandemi Covid 19 Di Kota Pekanbaru. Ensiklopedia of Journal, 2(5), 1689–1699.
Framanta, G. M. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Kepribadian Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 126–129. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.654
Hidayat, M. (2015). Pengaruh Kebiasaan Belajar, Lingkungan Belajar, Dukungan Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di MAN Bangkalan. 3(1), 103–114.
ISKANDAR, J. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Untan, 6(12), 213345.
Izzatunnisa, L., Suryanda, A., Kholifah, A. S., Loka, C., Goesvita, P. P. I., Aghata, P. S., & Anggraeni, S. (2021). Motivasi Belajar Siswa Selama Pandemi dalam Proses Belajar dari Rumah. Jurnal Pendidikan, 9(2), 7–14. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v9i2.811
L, E. D., & Muhsin, F. R. (2019). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Disiplin Belajar, Kompetensi Sosial Guru, Dan Kesiapan Belajar Terhadap Motivasi Belajar. Economic Education Analysis Journal, 8(1), 302–317.
Latip, A. (2020). PERAN LITERASI TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI PADA PEMBELAJARAN JARAK JAUH DI MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 107–115.
Lestari, S. (2018). Peran Teknologi dalam Pendidikan di Era Globalisasi. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94–100. https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.459
Mandailina, V., Syaharuddin, S., Pramita, D., Ibrahim, I., & Haifaturrahmah, H. (2021). Pembelajaran Daring Dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Selama Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 3(2), 120–129. https://doi.org/10.31605/ijes.v3i2.955
Mastura, & Santaria, R. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Proses Pengajaran bagi Guru dan Siswa Pendahuluan. 3(2), 289–295.
Moslem, M. C., Komaro, M., & Indonesia, U. P. (2019). Faktor-Faktor Yang Menyebabkan Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Aircraft Drawing Di Smk. Journal of Mechanical Engineering Education, 6(2), 258–265. https://doi.org/10.17509/jmee.v6i2.21803
Muhamad, H., Efendi, A., & Basori, B. (2019). Pengaruh Fasilitas Belajar Berbasis Teknologi Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Dan Kejuruan, 12(1), 56. https://doi.org/10.20961/jiptek.v12i1.19118
Nurmala, D. A., Tripalupi, L. E., Suharsono, N., Ekonomi, J. P., & Ganesha, U. P. (2014). Pengaruh motivasi belajar dan aktivitas belajar terhadap hasil belajar akuntansi. 4(1).
Permadi, A. S., Purtina, A., Palangkaraya, M., Raya, P., Tengah, K., Palangkaraya, U. M., Raya, P., & Tengah, K. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan Guru Pendidikan Dasar, 16–21.
Putri, R. M., Sofah, R., AR, S., & Junaidi, I. A. (2021). Identifikasi Hambatan Belajar Mahasiswa Universitas Sriwijaya Pada Masa Pandemi Covid-1. 7(3), 692–698.
Salsabila, U. H., Sari, L. I., Lathif, K. H., Lestari, A. P., & Ayuning, A. (2020). PERAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN DI MASA PANDEMI COVID-19. 17(2), 188–198. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v17i2.138
Sarnoto, A. Z., & Romli, S. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional (Eq) Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sma Negeri 3 Tangerang Selatan. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 55–75. https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i1.48
Sawiji, H., Martono, T., & Inayah, R. (2013). Pengaruh Kompetensi Guru, Motivasi Belajar Siswa, dan fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri. In Jurnal pendidikan insan mandiri (Vol. 1, Issue 1, pp. 1–13). https://jurnal.uns.ac.id/jpim/article/view/19638/15450
Siregar, S. H., Nursyaadah, A., Hafizzah, D., Fikri, M., & Solin, S. (2019). MOTIVASI INTRINSIK BELAJAR MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS NEGERI MEDAN.
Uno, H. B. (2013). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Bumi Aksara.
Yulnani, R. D. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Google Classroom, Fasilitas Pembelajaran Dan Minat Belajar Mahasiswa Terhadap Motivasi Belajar Daring Selama Pandemi Covid-19. Ed-Humanistics : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2). https://doi.org/10.33752/ed-humanistics.v5i2.1071
Zam, E. M. (2021). Peran Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. 1(Me), 1–23.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v7i7.15404
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Agung Agung Winarno
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |