Contribution of E-Book Implementation to Learning Achievement in Informatics Courses in Antartika

Muhammad Afifuddin Al Islami, Rahmania Sri Untari, Fitria Nur Hasanah, Dicka Y Kardono

Abstract


This study aimed to determine (1) the contribution of E-Books to Informatics class X RPL subject to student achievement at SMK Antarctica 1 Sidoarjo (2) How significant is the contribution to student achievement in Informatics class X RPL at SMK Antarctica 1 Sidoarjo after using the E-Book. This research uses a quantitative method with the type of pre-experimental design one research group pretest-posttest design to compare the results obtained from the pretest and posttest. The population used was 36 students, and the sample was taken using a saturated sampling technique, meaning that all population members were taken to be tested. The data analysis used was descriptive statistical analysis. Based on the results obtained from the implementation of the E-Book in class X RPL 1 SMK Antartika 1 Sidoarjo, it can be concluded that there is a significant contribution to students by increasing student achievement.

Keywords


E-book; learning achievement; informatics

Full Text:

PDF

References


Abdullah, P. M. (2015). Living in the world that is fit for habitation: CCI’s ecumenical and religious relationships. Aswaja Pressindo.

Adhi, K. (2020). The effect of using electronic books (E-Books) on increasing student learning outcomes in ICT class XI IPA subjects at SMA Negeri 14 Makassar.

Aini, N., Wirasasmita, R. H., & Uska, M. Z. (2018). Pengembangan mobile learning berbasis android pada mata pelajaran jaringan dasar. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(1), 34–41.

Divayana, D. G. H., & Sugihartini, N. (2018). Pengaruh e-modul berbasis metode pembelajaran problem-based learning pada mata pelajaran basis data terhadap hasil belajar dan motivasi Siswa (Studi kasus: kelas XII rekayasa perangkat lunak di SMK Negeri 1 Negara). Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika: JANAPATI, 7(2), 121–131.

Erick, S. P. G., Agustini, K., & Sugihartini, N. (2019). mbelajaran Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Videografi untuk Siswa Kelas X Desain Komunikasi Visual di SMK Negeri 1 Sukasada. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 70–78.

Faisol, A. A. (2018). Pengaruh penggunaan e-book sebagai sumber belajar sejarah terhadap prestasi belajar siswa Kelas X IPA Madrasah Aliyah Negeri 2 Kota Probolinggo. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Hasbiyati, H., & Laila, K. (2017). Penerapan media e-book bereksistensi EPUB untuk meningkatkan minat dan hasil belajar siswa SMP pada mata pelajaran IPA. Jurnal Pena Sains, 4(1).

Kusumatuty, A. J., Baedhowi, T., & Murwaningsih, T. (2018). The implementation of problem based learning (Pbl) based e-book to improve the learning outcome of vocational high school (Vhs) students. International Journal of Educational Research Review, 3(4), 103–110.

Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Nasrullah, N., & Amalia, D. A. (2020). Analisis bahan ajar. Nusantara, 2(2), 311–326.

Mertayasa, I. N. E. (2019). E-modul interaktif berorientasi VAK content mata pelajaran komunikasi data. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika: JANAPATI, 8(3), 208–216.

Monawati, M., & Fauzi, F. (2018). Hubungan kreativitas mengajar guru dengan prestasi belajar siswa. Jurnal Pesona Dasar, 6(2).

Muhammad, R. A., & Ambarwati, R. (2021). Pengembangan e-book keanekaragaman hayati sebagai sumber belajar untuk melatihkan literasi digital peserta didik kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 10(2), 326–334.

Rahmah, S. M., & Susilowibowo, J. (2021). Pengembangan bahan ajar berupa e-book pada mata pelajaran akuntansi keuangan kompetensi dasar akuntansi piutang kelas XI berbasis pendekatan saintifik di SMK Yapalis Krian. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 6(2), 60–70.

Rosyadi, I., & Santoso, A. B. (2019). Pengembangan e-book sebagai media pembelajaran interaktif berbasis 3D flipbook pada mata pelajaran perekayasaan sistem radio dan televisi kelas XI TAV di SMK Negeri 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 8(1).

Saidah, Z. (2021). Relevansi teori belajar konstruktivisme perpsektif Ibnu Khaldun terhadap karakteristik belajar siswa milenial. Al-Tarbawi Al-Haditsah, 6(2), 110.

Sukmawati, E., ST, S., Keb, M., Fitriadi, H., Pradana, Y., Dumiyati, M. P., & Kasmanto Rinaldi, S. H. (2022). Digitalisasi sebagai pengembangan model pembelajaran. Cendikia Mulia Mandiri.

Thoif, M. (2018). Analisis kebijakan UU No. 20 Tahun 2003 tentang sisdiknas. AT-Ta’DIB: Jurnal Kependidikan Dan Keagamaan, 2(1), 170–185.

Untari, R. S., Hasanah, F. N., Wardana, M. D. K., & Jazuli, M. I. (2022). Pengembangan augmented reality (AR) berbasis Android pada pembelajaran pemodelan bangun ruang 3D. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 7(5).

Untari, R. S., Liansari, V., & Su’udiah, F. (2020). Open problem-based learning (OPBL) scenario on 2D text animation using Polya approach. Jurnal Ilmu Pendidikan, 26(1), 22–28.

Wahyu, L. M. N. (2017). Pengaruh pemanfaatan buku sekolah elektronik dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar siswa. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 2(1), 38–43.

Weda, K. S., Agustini, K., & Sugihartini, N. (2018). Pengaruh E-Modul berbasis discovery learning pada mata pelajaran sistem komputer terhadap hasil belajar siswa kelas X Smk Negeri 3 Singaraja. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika: JANAPATI, 7(2), 141–150.

Zahara, N., Djufri, D., & Sarong, M. A. (2017). Optimalisasi pembelajaran dengan e-book dan media pembelajaran berbasis multimedia untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas X SMA pada materi dunia tumbuhan. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi dan Kependidikan, 2(2), 105–109.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v8i2.21391

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Muhammad Afifuddin Al Islami, Rahmania Sri Untari, Fitria Nur Hasanah, Dicka Y Kardono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License