Development of BIPA Teaching Materials Daily Communication Goals
Abstract
Teaching materials for daily communication purposes are needed by BIPA students at the beginner level so they can establish social contact and communicate with native speakers. The development model in this study is the 4D development model. Daily communication material focuses on the use of formal and informal language as a tool for verbal communication. Based on the validation test that has been carried out for the total results of BIPA material expert validation of 67.5%. Practitioners 67.1%, and 79.1% graphic experts. Therefore, this teaching material is quite feasible to use.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agus Setyonegoro. (2013). Hakikat, Alasan, dan Tujuan Berbicara (Dasar Pembangun Kemampuan Berbicara Mahasiswa). Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 3(1). https://online-journal.unja.ac.id/pena/article/view/1451
Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto. (2020). Bahan Ajar sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka, 2(1), 62–65.
Kartikasari, L., & Suyitno, I. (2020). Kesalahan Penggunaan Diksi Dalam Tuturan Mahasiswa Asing UM Saat Pembelajaran BIPA Tahun 2018. 4, 189–203
Lailiyah, N., Pd, M., Wulansari, W., & Pd, M. (2016). Peningkatan Keterampilan Berbicara melalui Metode Diskusi Kelompok Model Tanam Paksa Siswa Kelas X Pemasaran 1 SMK PGRI 2 Kediri. 1, 166–173.
Lanani, K. (2013). Belajar berkomunikasi dan komunikasi untuk belajar dalam pembelajaran matematika. Infinity Journal, 2(1), 13–25.
Marfuah. (2017). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Peserta Didik melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2), 148–160.
R., S., & Panji Hermoyo. (2017). Pengembangan Materi Ajar BIPA melalui Budaya Lokal Jawa Timur. Elementary School Education Journal, 1(1), 48–56.
Rofi’uddina, A., Susanto, G., Widyartono, D., Sultan, H. M., & Panich, P. (2021). Gatut Susanto. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 10(1), 153–169.
Syarifah Lubna. (2018). BERMAIN SAMBIL MEMPELAJARI KOSAKATA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK PENUTUR ASING (BIPA) TINGKAT PEMULA. Tuah Talino, 12(2), 14–24.
Unang Wahidin. (2015). INTERAKSI KOMUNIKASI BERBASIS MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PROSES BELAJAR-MENGAJAR. Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 04.
Violensia, I., Susanto, G., & Andajani, K. (2021). Bahan Ajar Keterampilan Berbicara Tingkat Menengah untuk Pembelajaran BIPA Daring. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(7), 1066–1075.
Yahya, M., Andayani, & Saddhono, K. (2018). HUBUNGAN PENGUASAAN KOSAKATA DENGAN KESALAHAN DIKSI DALAM KALIMAT BAHASA INDONESIA MAHASISWA BIPA LEVEL AKADEMIK. Jurnal Kredo, 1(2).
Yuan, C. W., Setlock, L. D., Cosley, D., & Fussell, S. R. (2013). Understanding Informal Communication in Multilingual Contexts. 909–921.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v8i7.24796
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Nonny Rulisty Putri Sutikno, Imam Suyitno, Roekhan Roekhan
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |