PROSES KONEKSI MATEMATIKA SISWA BERKEMAMPUAN TINGGI DAN RENDAH DALAM MEMECAHKAN MASALAH BANGUN DATAR

Khafidhoh Nurul Aini, Purwanto Purwanto, Cholis Sa’dijah

Abstract


Mathematical connection process is intended as students steps in connecting mathematics, it’s seen from result of the completion of tasks in writing and result of  student interviews. Connection aspects observed in this research is the connection between mathematical concepts (internal connection) and the connection between mathematics with outside mathematics or with everyday life (external connections). Type of research is descriptive qualitative. The purpose of this research to describe the connection process of students with high mathematical ability and students with low mathematical ability. The results showed that students with high mathematical ability have mathematical connection process more complete in problem solving steps rather than students with low mathematical ability who do not look back.

Proses koneksi matematika dimaksudkan sebagai langkah-langkah siswa dalam melakukan koneksi matematika, dilihat melalui hasil penyelesaian tugas secara tertulis dan hasil wawancara siswa. Aspek koneksi yang diamati dalam penelitian ini adalah keterkaitan antara konsep-konsep matematika (koneksi internal) dan keterkaitan antara matematika dengan diluar matematika atau dengan kehidupan sehari-hari (koneksi eksternal). Jenis penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif. Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan proses koneksi matematika siswa yang berkemampuan tinggi dan rendah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa yang berkemampuan tinggi memiliki proses koneksi matematika yang lebih lengkap pada langkah pemecahan masalah daripada siswa yang berkemampuan rendah yang tidak melakukan  look back.


Keywords


internal connection; external connections; high mathematical ability; low mathematical ability; problem solving; koneksi internal; koneksi eksternal; berkemampuan tinggi; berkemampuan rendah; pemecahan masalah

Full Text:

PDF

References


DAFTAR RUJUKAN

Abdollah. 2011. Proses Berpikir Siswa dalam Membuat Koneksi Matematika melalui Aktivitas Problem Solving. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Bell, F.H. 1976. Teacing and Learning Mathematics in Secondary School. New York: Wm C.Brown Company Publisher.

Bosse, M. J. 2003. The beauty of “and” and “or”: Connections within mathematics for students with learning differences. Mathematics and Computer Education. 37 (1):105—114.

Bosse, M. J. 2006. Beautiful Mathematics and Beautiful Instruction: Aesthetics within the NCTM Standards. Greenville.

De Corte, E., Depaepe, F., & Verschaffel, L. 2006. Investigating Social and Individual Aspects in Teachers’ Approach to Mathematical Problem Solving. Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2:417—424. (http://www.emis.de/proceedings/PME30).

Harahap, T. H. 2015. Penerapan Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi dan Representasi Matematika Siswa Kelas VII-2 SMP Nurhasanah Medan Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal EduTech. 1(1). e-ISSN : 2442-7063.

Haylock, D. 2007. Key Concepts in Teaching Primary Mathematics.SAGE Publications Ltd.

Herbel-Eisenmann, B.A & Otten, S. 2011. Mapping Mathematics in Classroom Discourse. Journal for Research in Mathematics Education. 42 (5):451—485.

Hodgson, T.R. 1995. Connections as Problem Solving Tools. Dalam House, P.A. dan Coxford, A.F. (Eds). Connecting Mathematics Across the Curriculum (13—21). Virginia: NCTM.

Hudoyo, H. 2001. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Common Text Book (Edisi Revisi). Malang: Universitas Negeri Malang.

Khomariyah, N. 2014. Proses Koneksi Matematika dalam Memecahkan Masalah Berdasarkan Gaya Kognitif Field Dependent dan Field Independent Siswa SMA Negeri 1 Beruntung Baru. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPS UM.

Krulik, S., Rudnick, J., & Milou, E. 2003. Teaching Mathematics in Middle School a Practical Guide. USA: Pearson Education, Inc.

Lidinillah, D.A.M. 2008. Strategi Pembelajaran Pemecahan Masalah di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar.10.

Marzano, R. 1998. Dimension of Thinking: A Framework for Curriculum an Instruction. Virginia: ASCSD.

Milles, M.B. & Huberman, A.M. 1992. Analisis Data Kualitatif, Terjemahan oleh Tjetjep R, Rohidi, Jakarta: UI Press.

Moleong, L. 2005. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Musser, G. L. & Burger, W. F. 1991. Mathematic for Elementary Teachers: A Contemporary Approach Second Edition. New York: Macmillan Publishing Company.

Nordheimer, S. 2010. Mathematical Connection at School Understanding and Facilitating Connections in Mathematics. (Online), (didaktik.mathematik.hu-berlin.de/files/mathematical_connections_1.pdf, diakses pada tanggal 28 Mei 2015).

Orhan. 2008. Pembelajaran Perkalian Bilangan dengan Strategi Interaksi sebagai Upaya Membangun Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Kelas II SDN 6 Panarung Palangka Raya. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Permana, Y & Sumarmo, U. 2007. Mengembangkan Kemampuan Penalaran dan Koneksi Matematik Siswa SMA Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Educationis, 1(2):116—123.

Polya, G. 1957. How to Solve It. Princeton, N.J., Princeton University Press.

Polya, G. 1973. Competency Based Educations. New Jersey: Englewood Cliffts.

Ruseffendi, E.T. 2006. Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika. Bandung: Tarsito.

Siswono, T.Y.E. 2008. Model Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Surabaya: Unesa University Press.

Soenarjadi, G. 2012. Profil Pemecahan Masalah Geometri Ditinnjau dari Perbedaan Gaya Belajar dan Perbedaan Gender. E-Jurnal Dinas Pendidikan Kota Surabaya. ISSN 2337-3253. 3:1—8.

Subanji. 2007. Proses Berpikir Penalaran Kovariasional Pseudo dalam Mengkonstruksi Grafik Fungsi Kejadian Dinamika Berkebalikan. Disertasi tidak diterbitkan. Surabaya: Program Pascasarjana Unesa.

Sumarmo, U. 1994. Suau Alternatif Pengajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematika pada Guru dan Siswa SMP. Laporan penelitian IKIP Bandung. Bandung: Tidak diterbitkan.

Yanirawati, S. & Nilawasti, Mirna. 2012. Pembelajaran dengan Pendekatan Kontekstual Disertai Tugas Peta Pikiran untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Part 3. 1(1): 1—7.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i3.6164

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License