PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF IPA BERORIENTASI GUIDED INQUIRY PADA MATERI SISTEM PERNAPASAN MANUSIA KELAS V SDN KEBONSARI 3 MALANG

Taufiq Nuril Akbar

Abstract


Multimedia interactive is a computerizing learning methodology covered in compact disc (CD) which contains of an interactive application and some menu which can be clicked to show some necessary information. This research and development are based on Lee & Owen theories. They use some following steps; (1) analysis assessment, (2) designs, (3) development, (4) implementation, and (5) evaluation. Because of This model having focus on evolving multimedia, it becomes the most important reasons in carrying on this research in order to discover interactive multimedia product for science study according to guided inquiry about respiratory system in the fifth grade of state elementary school. The result of this research has shown that this certain method, interactive multimedia development, is qualified enough to apply in learning process at school. It is gained from analysis of product validation assessments with 90 % reaching valid category, analysis of product appealing assessments with 93, 3 % of achieving appealing level, analysis of product practicality assessments with 92 % getting practical category, and analysis of product effectiveness assessment with 88, and 5 % with achieving effective level.

Multimedia interaktif merupakan media pembelajaran berbasis komputer yang dikemas dalam sebuah CD (Compact Disk) yang di dalamnya terdapat aplikasi interaktif dan juga mempunyai menu yang dapat diklik untuk menampilkan suatu informasi tertentu. Penelitian dan pengembangan ini menggunakan model Lee & Owens. Langkah-langkah pengembangan model Lee & Owens yaitu: (1) penilaian analisis, (2) desain, (3) pengembangan, (4) implementasi, dan (5) evaluasi. Alasan pemilihan model ini karena model ini merupakan model pengembangan yang dikhususkan untuk mengembangkan multimedia. Tujuan penelitian dan pengembangan ini untuk menghasilkan produk multimedia interaktif IPA yang berorientasi guided inquiry materi sistem pernapasan manusia kelas V Sekolah Dasar. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa multimedia interaktif ini termasuk dalam kualifikasi layak untuk digunakan dalam pembelajaran. Hal ini ditunjukkan dengan analisis penilaian kevalidan produk yang mencapai persentase 90% yang masuk kategori “valid”, analisis penilaian kemenarikan produk yang mencapai persentase 93,3% yang masuk kategori “menarik”, analisis penilaian kepraktisan produk yang mencapai persentase 92% yang masuk kategori “praktis”, dan analisis penilaian keefektifan produk yang mencapai persentase 88,5% yang masuk kategori “efektif”.


Keywords


multimedia interactive; guided inquiry; multimedia interaktif; guided inquiry

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Ariani, N & Dani H. 2010. Pembelajaran Multimeida di Sekolah Pedoman Pembelajaraan Inspiratif, Konstruktif, dan Prospektif. Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya.

Arkűn, S. & Akkoyunlu, B. 2008. A Study on the Development Process of a Multimedia Learning Environment According to the ADDIE Model and Students' Opinions of the Multimedia Learning Environment. Interactive Educational Multimedia University of Barcelona, (17). (Online), (http://www.raco.cat/index.php/iem/article/viewFile/205357/273895), diakses 17 Oktober 2015.

Dalal, M. 2014. Impact of Multimedia Tutorials in a Computer Science Laboratory Course-An Empirical Study.The Electronic Journal of e-Learning, 12 (4). (Online), (http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1035651 .pdf), diakses 17 Oktober 2015.

Danim, S, 2008. Media Komunikasi Pendidikan Pelayan Profesional Pembelajaran dan Mutu Hasil Belajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Daryanto. 2013. Media Pembelajaran: Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Dikshit, J., Garg, S., & Panda, S. 2013. Pedagogic Effectiveness of Print, Interactive Multimedia, and Online Resources: A Case Study of IGNOU. International Journal of Instruction, 6 (2). (Online), (http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED544083.pdf), diakses 1 November 2015

Kustiawan, U. 2013. Sumber dan Media Pembelaharan Anak Usia Dini. Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.

Lee, William W & Owens, Diana L. 2004. Multimedia-Based Instructional Design. San Fransisco: Pfeiffer.

Mayer, R. E. 2009. Multimedia Learning (Baroyo Tavip Indrojarwo, Ed.) Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Munir. 2013. Multimedia (Konsepdan Aplikasi dalam Pendidikan). Bandung: Alfabeta.

Sadiman. S Arif, Rahardjo, Haryono Anung & Harjito. 2007. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sanaky, H. A. H. 2011. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Kaukaba.

Setiawan, A. 2007. Dasar-dasar Multimedia Interaktif. Bandung: SPS UPI Bandung.

Smaldino, S., Deborah, L. James, D. 2011. Intructional Technology and Media for Learning: Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar. Jakarta: Kencana.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i6.6456

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License