STRATEGI PENGEMBANGAN EKOWISATA BAHARI SEBAGAI SUMBER BELAJAR GEOGRAFI PARIWISATA

Arifuddin Abd Muis, Sumarmi Sumarmi, I Komang Astina

Abstract


Learning is good to support the quality of learning. The development of marine ecotourism can be used as a learning resource for the tourism geography courses teaching materials appropriate to the needs of students. This type of research is a case study, with the stages of research done of preliminary studies, surveys and data verification, feasibility analysis and final stage is to do situational analysis (SWOT) to analyze the condition of strategic environmental developments. The results of the feasibility analysis of marine ecotourism in the category Donggala feasible or good for the development of marine ecotourism. Students know the strengths, weaknesses, opportunities and threats, as well as marine ecotourism development priority order by using SWOT analysis.

Pembelajaran yang baik dapat menunjang kualitas pembelajaran. Pengembangan ekowisata bahari dapat dijadikan sebagai sumber belajar matakuliah geografi pariwisata untuk bahan ajar yang sesuai dengan kebutuhan mahasiswa. Jenis penelitian ialah penelitian studi kasus, dengan tahapan penelitian yang dilakukan yaitu studi pendahuluan, survei dan verifikasi data, analisis kelayakan dan tahap terakhir yaitu melakukan analisis situational (SWOT) untuk menganalisis kondisi lingkungan strategis kawasan pengembangan. Hasil analisis kelayakan ekowisata bahari Kabupaten Donggala berada pada kategori layak atau baik untuk pengembangan ekowisata bahari. Mahasiswa tahu kekuatan, kelemahan, peluang dan ancamannya, serta urutan prioritas pengembangan ekowisata bahari dengan menggunakan analisis SWOT.

 


Keywords


marine tourism; learning resources; geography of tourism; wisata bahari; sumber belajar; geografi pariwisata

Full Text:

PDF

References


Badan Perencanaan Pembangunan Daerah (BAPPEDA) Kabupaten Donggala 2015.

Clark, J.R. & Salm, R.V. 2000. Marine and Coastel Protected Areas, International Union for Concervation of Nature and Natural Resources Gland. Switzerland.

Dinas Kelautan dan Perikanan Kabupaten Donggala 2015.

Iksan, K. 2009. Peningkatan Proses Belajar Mengajar Melalui Strategi Pembelajaran Kontekstual. (Online), (http://my.opera.com/khaitul11/blog2009/03/12/peningkatan-proses-belajar-mengajar), diakses 12 Desember 2016.

Julham, 2012. Pengembangan Kawasan Wisata Bahari Pulau Pasoso Kecamatan Balaesang Tanjung Kabupaten Donggala. Palu: UNTAD.

Nybakken, J.W. 1988. Biologi Laut Suatu Pendekatan Ekologis. Jakarta: Gramedia.

Tuwo, A. 2011. Pengelolaan Pesisir dan Laut. Surabaya: Brilian Internasional.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i11.8068

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License