PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING DENGAN PENDEKATAN INQUIRY TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SMA

Moch. Zainuddin, Budijanto Budijanto, Ach. Amirudin

Abstract


The design used in this study is a quasi-experimental (quasi experiment). Subjects in this study were students of class X SMA Negeri 1 Sakra Timur Semester 2 academic year 2015/2016. independent variables in this study is a model of problem-based learning approach to inquiry and the dependent variable in this study is the student learning outcomes. The data in this study a number or score learning outcomes. Learning outcomes in question is gain score derived from the difference between pretest scores and posttes. The results of data analysis score geography student learning outcomes, showing that there was an increase in average achieved experimental classes from 77.82 to 59.08 into a 18.74 increase. Although the control group also increased score of 56.75 into 70.25 with an increase of 13.5, but when compared with the experimental class, increase in the average score belajaranya results higher than the increase in the control class. The difference increased scores kelase ksperimen learning outcomes with the controls is at 7. 57. Thus, it can be concluded that the learning model based inquiry approach an issue with significant effect on student learning outcomes in high school. This is proven by the results of the calculation of the value of gain score statistic 0.4758 to 0.02787 and the standard error of the mean of 5%.

Rancangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah eksperimental semu (quasi experiment). Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas X Semester 2 SMA Negeri 1 Sakra Timur tahun ajaran 2015/2016. variabel bebas dalam penelitian ini adalah model pembelajaran berbasis masalah dengan pendekatan inkuiri dan variabel terikat dalam penelitian ini adalah hasil belajar siswa. Data dalam penelitian ini berupa angka atau skor hasil belajar. Hasil belajar yang dimaksud adalah gain score yang diperoleh dari selisih skor pretes dan posttes. Hasil analisis data skor hasil belajar geografi siswa, menunjukkan bahwa ada terjadi peningkatan perolehan rata-rata kelas eksperimen dari 59.08 menjadi 77.82 dengan peningkatan 18.74. Meskipun kelas kontrol juga mengalami peningkatan skor sebesar 56.75 menjadi 70.25 dengan peningkatan 13.5, namun jika dibandingkan dengan kelas eksperimen, peningkatan rata-rata skor hasil belajaranya lebih tinggi dibandingkan dengan peningkatan kelas kontrol. Selisih peningkatan skor hasil belajar kelase ksperimen dengan kontrol adalah sebesar 7.57. Jadi, dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran berbasis maslah dengan pendekatan inkuiri berpengaruh signifikan terhadap hasil belajar siswa SMA. Hal ini dibuktikan dengan hasil perhitungan nilai gain score statistic 0.4758 dengan standar error 0.02787 dan mean sebesar 5%.


Keywords


Problem Based Learning; Inquiry; learning outcomes; pembelajaran berbasis masalah; inkuiri; hasil belajar

Full Text:

PDF

References


Akinoglu, R.T. 2007. The Effects of Problem-Based Active Learning in scince Education on Student’ academic

Achievement, Attitude and Concept Learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education,

(1):71—81.

Alma. B. 2008. Guru Profesional Menguasai Metode dan Terampil Mengajar. Bandung: Alfabeta.

Amin, S. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar Geografi Siswa SMA/MA.

Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Amir, S dan Ahmadi, Lif Khoiru. 2010. Proses Pembelajaran, Kreatif dan Inovatif Dalam Kelas. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Arends, R. 2008. Learning to Teach. Terjemahan oleh Helly Prajitno & Sri Mulyani. New York: McGraw Hill Company.

Arikunto, S. 2009. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Atan, H. Sulaiman, F. Idrus, R.M. 2005. The Effectiveness of Problem Based Learning in The Web Based Environment For

The Delivery of an Undergraduate Physics Course. International Education Journal. 6 (4):430—437, (Online),

(http://iej.cjb.net, diakses10 Januari 2016).

Dasna, I.W. 2005. Penggunaan Model Problem Based Learning dan Kooperatif Learning untuk Meningkatkan Kualitas

Proses dan Hasil Belajar Kuliah Metodelogi Penelitian. Malang: Lembaga Penelitian UM.

Dick, W. dan Reiser, Robert A. 1989. Planning Effective Instruction, USA: Allyn and Bacon.

Dimyati & Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Dimyati dan Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Penerbit Rineka Cipta.

Duch, Barbara, Susan E. Groh, dan Deborah E. Allen.2011. the Power of Problem Based Learning. USA: Stylus Publishing,

LLC.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i12.8351

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License