PROSES BELAJAR SISWA DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATA PELAJARAN EKONOMI SMA

Nisa Nuraini Surasa, Mit Witjaksono, Sugeng Hadi Utomo

Abstract


The purpose of this study is: (1) Know the process of students in the learning economy. (2) Determine the efforts of students to improve students' critical thinking skills on economic subjects. (3) Know the teachers' efforts in motivating students to think critically on economic subjects. The research results have been obtained in the field said that the students of class XI IPS in SMAN 5 Malang and in high school Malang Panjura have critical thinking skills are diverse and differ in the learning process in schools, especially in economy class learning. The results of the interview obtained the opinion that the students' critical thinking skills are the attitudes of students in thinking reflex that responds to the subject matter of economics. for something that is not as usual, not in general, and not as routine. It means that something is not the same and the addition of new innovations to show it's creativity.

Tujuan penelitan ini adalah (1) mengetahui proses belajar siswa dalam pembelajaran ekonomi; (2) mengetahui upaya yang dilakukan siswa untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran ekonomi; (3) mengetahui usaha guru dalam memberikan motivasi siswa untuk mampu berpikir kritis pada mata pelajaran ekonomi. Hasil penelitian yang telah diperoleh di lapangan menyebutkan bahwa siswa kelas XI IPS di SMA Negeri 5 Malang maupun di SMA Panjura Malang memiliki kemampuan berpikir kritis yang berbeda dalam proses pembelajaran Ekonomi di sekolah, khususnya dalam pembelajaran kelas. Hasil wawancara diperoleh pendapat bahwa kemampuan berpikir kritis siswa adalah sikap siswa dalam berpikir secara reflek yang merespon materi pelajaran Ekonomi, untuk sesuatu yang tidak seperti biasa, tidak pada umumnya, dan tidak seperti rutinitas. Maksudnya bahwa sesuatu yang tidak sama dan adanya tambahan inovasi baru menunjukkan kreativitas.


Keywords


learning; critical thinking; economy; proses belajar; berpikir kritis; ekonomi

Full Text:

PDF

References


Faiz, F. 2012. Thinking Skill (Pengantar Menuju Berpikir Kritis). Yogyakarta: SUKA-Press UIN Sunan Kalijaga.

Harsanto, R. 2005. Melatih Anak Berpikir Analitis, Kritis, dan Kreatif. Semarang: Grasindo.

Suwarma, D.M. 2009. Suatu Alternatif Pembelajaran Kemampuan Berpikir Kritis Matematika. Jakarta: Cakrawala Maha Karya.

Thomas, A. & Thorne, G. 2009. How to Increase Higher Order Thinking, Metarie, LA: Center for Development and Learning. (Online), (http://www.readingrockets.org/article/34655), diakses 19 Mei 2016

Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana.

Uzman, U. 2002. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Rosdakarya.

Ruggiero, V.R. 2011. The Art of Thinking: A Guide to Critical and Creative Thought. Pearson Education.

Winkel, W.S. 1996. Psikologi Pengajaran (terj.). Jakarta: Grasindo.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v2i1.8443

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License