PENERAPAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA KELAS V

Asih Kurnia Asih, Edy Bambang Irawan, Cholis Sa’dijah

Abstract


This study aims to improve students' critical thinking abilities of fifth grade through the application of Realistic Mathematics Education (RME). This research is action research with a model Kemmis and Mc Taggart through the planning, implementation and observation, and reflection. The subjects were fifth grade students of SDN Kalitanjung II Cirebon 2015/2016 academic year consisting of 22 students. Instruments used include: observation sheet activities of teacher, student activity sheets observation, critical thinking skills test questions, the questionnaires, and field notes. The results showed the students the ability to think on average reached a critical criterion. In addition, activities of teachers and students very successfully.

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa kelas V melalui penerapan Realistic Mathematics Education (RME). Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas dengan model Kemmis dan Mc Taggart melalui tahap perencanaan, pelaksanaan dan observasi, serta refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas V SDN Kalitanjung II Kota Cirebon tahun ajaran 2015/2016 yang terdiri dari 22 siswa. Instrumen yang digunakan di antaranya: lembar observasi kegiatan guru, lembar observasi kegiatan siswa, soal tes kemampuan berpikir kritis, lembar wawancara, dan catatan lapangan. Hasil penelitian menunjukkan kemampuan berpikir siswa rata-rata mencapai kriteria kritis. Selain itu, kegiatan guru dan siswa terlaksana dengan sangat baik.


Keywords


realistic mathematics education; critical thinking skills; elementary students; realistic mathematics education; kemampuan berpikir kritis; siswa SD

Full Text:

PDF

References


Amir, T. 2015. Inovasi Pendidikan melalui Problem Based Learning. Jakarta: Prenada Media Group.

Berk, L. 2010. Development Through The Lifespan.Terjemahan oleh Daryatno. 2012. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Deporter, B., Reardon, M. & Nouri, S. 1999. Quantum Teaching. Terjemahan. 2010. PT Mizan Pustaka.

Feldman. 2010. Berpikir Kritis (Strategi untuk Pengambilan Keputusan). Jakarta: PT Indeks.

Gravemeijer , K. 1994. Developing Realistic Mathematics Education. Utrecht: Freu-Denthal Institut.

Jamiah, Y. 2012. Internalisasi Nilai-nilai Berpikir Kritis melalui Pengembangan Model Pembelajaran Konsep Matematika Kreatif pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, (Online), Volume 19, nomor 2, Oktober 2012 (www.um.ac.id, diakses 2 April 2016).

Komalasari, K. 2013. Pembelajaran Kontekstual (Konsep dan Aplikasi). Bandung: Refika Aditama.

Maulana. 2008. Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Paul & Elder. 2002. Critical Thinking. Financial Times Prentice Hall Publishe.

PISA. 2014. PISA 2012 Result in Focus. OECD. (www.oecd.org, diakses 31 Agustus 2015).

Sa’dijah, C. 2013. Kepekaan Bilangan Siswa SMP melalui Pembelajaran Matematika Kontekstual yang Mengintegrasikan Keterampilan Berpikir Kreatif. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, Volume 20, nomor 2, Oktober 2013. (Online), (www.um.ac.id, diakses 2 April 2016).

Slavin, R. 2005. Cooperative Learning. Terjemahan oleh Yusron, N. Bandung: Nusa Media.

Subanji. 2013. Pembelajaran Matematika Kreatif dan Inovatif. Malang: UM Press.

Treffers, A. 1991. Didactical Background of a Mathematics Program for Primary Education dalam L. Streeflnd (ed.). Realistic Mathematics Education in Primary School. Utrecht Institut.

Van De Walle, J. 2007. Elementary and Middle School Mathematics.Terjemahan oleh Suyono. 2008. PT Gelora Aksara Pratama.

Wijaya, A. 2012. Pendidikan Matematika Realistik (Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika). Yogyakarta: Graha Ilmu.

Windayana, H. 2007. Pembelajaran Matematika Realistik dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis, Kreatif, dan Kritis, serta Komunikasi Matematik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar. (Online), Nomor 8, Oktober 2007, (http://file.upi.edu, diakses 14 September 2015).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i4.8787

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Asih Kurnia Asih, Edy Bambang Irawan, Cholis Sa’dijah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License