Efektivitas Model Pembelajaran Matematika berbasis Metakognitif

Akhsanul In’am

Abstract


Abstract: The objective of this study is to assess the effectiveness of mathematics learning model through metacognitive-based learning. The assessment of the effectiveness upon this model was conducted by using three instruments, namely:1) students’ achievement;2) students’ activities; 3) students’ responses upon learning implementation. The study approaches were quantitative descriptive and qualitative. Data was collected through instrument, observation and interview with the respondents who were the 8th grade students at SMPN 10 Malang. The results showed that, 1) students’ achievement score during conducting the research was 76.32%, which means it meets the criteria of model effectiveness; 2) the eigth aspects of students’ activities lied on the categories which meet the requirements to conclude that learning model is effective, and 3) students’ responses consisted of three aspects, namely interest, leading-edge and the level of ease in fulfiling the requirements of the effectiveness of learning model.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menilai efektivitas model pembelajaran matematika melalui pembelajaran berbasis metakognitif. Penilaian efektivitas model ini dilaksanakan dengan menggunakan tiga instuumen, yaitu: 1) prestasi peserta didik; 2) aktivitas peserta didik, dan 3) respon peserta didik terhadap pelaksanaan pembelajaran. Pendekatan dalam penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif dan kualitatif. Pengambilan data dilakukan melalui instrumen, pemerhatian dan wawancara dengan responden peserta didik kelas 8 SMPN 10 Malang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, 1) skor prestasi peserta didik selama pelaksanaan penelitian sebesar 76,32%, yang berarti memenuhi kriteria efektivitas model; 2) delapan aspek aktivitas peserta didik terletak pada kategori yang memenuhi syarat untuk menyimpulkan bahwa model pembelajara efektif, dan 3) respon peserta didik yang terdiri dari tiga aspek, yaitu ketertarikan, kemutakhiran dan peringkat kemudahan memenuhi syarat efektivitas model pembelajaran.

Keywords


metacognitive, students’ achievement, students’ activities, students’ responses, , metakognitif, prestasi peserta didik, aktivitas peserta didik, respon peserta didik

Full Text:

Full Text