Model Pembelajaran Kewirausahaan Berbasis Kearifan Lokal Untuk Penguatan Ekonomi

Sapir Sapir, Heri Pratikto, Wasiti Wasiti, Agus Hermawan

Abstract


Abstract: Personal and social values that form attitudes and behavior of entrepreneurs’ creative industries based on local wisdom is the source of knowledge that is dynamically growing. Behavior-based creative industry entrepreneur’s local wisdom can be an inspiration for the development of teaching entrepreneurship models. This study aims to identify the values of local wisdom, the process of internalizing the values and behavior of entrepreneurs, who subsequently discovered entrepreneurial learning model based on local wisdom. Conceptual model approach is examined through a narrative -based data collection depth interviews, and non- participatory observation as well as theme analysis of research methodologies premised. To check the validation of the data, triangulation is employed, i.e. employers with three creative industry entrepreneurs, who are the key informants, chairman of the employers’ associations , and regulators from government institutions (DIPERINDAG). The findings of the study managed to reconstruct a new perspective of teaching entrepreneurial creative industry model, where social factors and entrepreneurial personality has been identified to be similar in forming themselves into a successful entrepreneurs. Besides, environmental changes determine the way they act in managing both the business management entrepreneurship and intrapreneurship managerial behavior. Religious values and local culture is internalized through spoken language as well as exemplary behavior of the pioneers of creative industries that strengthen the local economy. Implications of the research findings are useful for preparing entrepreneurship learning model and the basis for the preparation of entrepreneurship module guide for those who concern about the development of SMEs.


Abstrak: Nilai-nilai kepribadian dan sosial yang membentuk sikap dan perilaku para pengusaha industri kreatif berbasis kearifan lokal merupakan sumber ilmu pengetahuan yang berkembang secara dinamis. Perilaku pengusaha industri kreatif berbasis kearifan lokal ini dapat menjadi inspirasi untuk pengembangan model pengajaran kewirausahaan. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi nilai-nilai kearifan lokal, proses internalisasi nilai-nilai, dan perilaku pengusaha, yang selanjutnya menemukan model pembelajaran kewirausahaan berbasis kearifan lokal. Pendekatan model konseptual diteliti dengan berbasis narasi melalui pengumpulan data dept invterview, dan observasi non partisipatoris serta analisis tema dijadikan landasan metodologi penelitian. Untuk memperoleh keabsahan data dilakukan triangulasi, yakni pihak pengusaha dengan tiga pengusaha industri kreatif yang merupakan informan kunci, ketua asosiasi pengusaha, dan regulator dari institusi pemerintah (diperindag). Temuan penelitian berhasil merekontruksi model pengajaran kewirausahaan Industri kreatif perspektif baru, dimana faktor sosial dan kepribadian kewirausahaan diidentifikasikan memiliki persamaan dalam membentuk diri mereka menjadi pengusaha berhasil. Selain itu faktor perubahan lingkungan menentukan cara mereka bertindak dalam mengelola manajemen usaha baik dengan perilaku manajerial entrepreneurship maupun intrapreneurship. Nilai-nilai keagamaan dan budaya lokal terinternalisasi melalui bahasa lisan dan perilaku keteladanan para perintis usaha industri kreatif yang memperkuat ekonomi masyarakat. Implikasi temuan penelitian berguna untuk menyusun model pembelajaran kewiraushaan dan menjadi dasar penyusunan panduan modul kewirausahaan bagi pihak-pihak yang peduli terhadap pengembangan UMKM.

Keywords


learning model, entrepreneurship, local knowledge, strengthening economic, model pembelajaran, kewirausahaan, kearifan lokal, penguatan ekonomi

Full Text:

Full Text