POLA ASUH ORANG TUA, KONSEP DIRI, MOTIVASI DIRI, IKLIM SEKOLAH, DAN KESADARAN EMOSI SISWA SMP

Esther Heydemans

Abstract


Abstract: Patterns of Parenting, Self-concept, Self-motivation, School Climate, and Emotional Awareness of Students at State Junior High Schools. The study tries to investigate the correlation between patterns of foster parents, self concept, self motivation, school climate and emotional awareness of the students at State Junior High School in Malang. Using multiple regression analysis, it is concluded  that patterns of foster parents, self motivation, school climate have effective significant contribution to emotional awareness both individually and in groups. Meanwhile, self concept has no significant effect. As a whole the effective contribution of the patterns of foster parents, self concept, self motivation, school climate to emotional awareness is 0.57 or 57%, it means that the remaining 43% of emotional awareness cannot be explained.


Abstrak: Pola Asuh Orang Tua, Konsep Diri, Motivasi Diri, Iklim Sekolah, dan Kesadaran Emosi Siswa SMP. Penelitian ini mencoba untuk menjelaskan hubungan antara pola asuh orang tua, konsep diri, motivasi diri, iklim sekolah dan kesadaran emosi siswa SMP Negeri di kota Malang. Dengan menggunakan analisis multiple regresi disimpulkan bahwa pola asuh orang tua, motivasi diri, dan iklim sekolah memberi kontribusi yang signifikan terhadap kesadaran emosi, baik secara individu dan kelompok. Sementara itu konsep diri mempunyai pengaruh, tetapi tidak signifikan. Secara keseluruhan kontribusi efektif dari pola asuh orang tua, konsep diri, motivasi diri, iklim sekolah terhadap kesdaran emosi adalah 0.57 (57%). Hal itu berarti bahwa ada 43% faktor lain yang mempengaruhi kesadaran emosi, tetapi tidak bisa dijelaskan.


Keywords


pola asuh; konsep diri; motivasi diri; iklim sekolah; kesadaran emosi

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jip.v17i2.2629

Free counters!Creative Commons LicenseCheck Google PageRank
Jurnal Ilmu Pendidikan by Jurnal Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jip.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jip. View My Stats