Pembinaan Kemampuan Mahasiswa dalam Mengonstruksi Tes Kimia Terstandar dengan Metode Dipresengap

- Habiddin, - Prayitno

Abstract


Abstract: Improving University Students’ Ability in Constructing Standardized Chemistry Tests Using Discussion-Presentation-Response Method. This study aims to improve the quality of test constructed by 25 students of Chemistry Education Department, State University of Malang using discussion presentation-response method. The students firstly discussed the test they constructed in groups and then presented the test to the class to get some suggestions. This test was tried out to the students of younger generation. The result showed that the method effectively improved students’ ability in constructing a standardized Chemistry test. The test was of good qualities covering reliability, validity, discri mination index,and difficulty index. However, in general, the distractors did not function as expected.

Abstrak: Pembinaan Kemampuan Mahasiswa dalam Mengonstruksi Tes Kimia Terstandar dengan Metode Dipresengap. Penelitian ini bertujuan mengetahui kualitas tes yang disusun oleh 25 orang mahasiswa Pendidikan Kimia Universitas Negeri Malang (UM) angkatan 2007 dengan menggunakan metode diskusi presentasi-tanggapan (dipresengap). Mula-mula mahasiswa mendiskusikan soal yang hendak dibuat oleh kelompoknya, kemudian soal tersebut dipresentasikan di kelas untuk dikritisi guna perbaikan soal. Tes tersebut telah diujicobakan pada mahasiswa pendididkan kimia angkatan 2009. Hasil penelitian menunjukkanbahwa metode Dipresengap efektif dalam meningkatkan keterampilan mahasiswa dalam menyusun tes kimia terstandar. Reliabilitas tes adalah baik. Nilai tertinggi dicapai pada validitas, daya beda dan tingkat kesukaran. Sebagian besar pengecoh (distractors) tidak berfungsi dengan baik.

Keywords


kemampuan mahasiswa, tes kimia terstandar, kualitas tes

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jip.v18i2.3619

Free counters!Creative Commons LicenseCheck Google PageRank
Jurnal Ilmu Pendidikan by Jurnal Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jip.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jip. View My Stats