Cover Image

Effectiveness Of Problem-Based Learning And Discovery Learning To Cognitive Learning Results On Cell Subject Of Senior High School Students

Sushariyanti Sushariyanti, Didimus Tanah Boleng, Lambang Subagiyo

Abstract


Abstract: The learning process is strived to be able to improve cognitive learning outcomes. The cognitive learning outcomes of students of  XIth class students majoring in natural sciences in city of Samarinda, are still low. Quasi-experimental studies have been conducted in XIth class majoring in natural science, odd semester of 2017/2018 academic year. The aim of the research is to determine the effect of implementation of Problem-Based Learning and Discovery Learning models on student’s cognitive learning outcomes. The study sample is students of XIth class majoring in natural sciences in 1st public senior high schools. The sampling technique is pusposive sampling. Instruments of study  are test questions. The data were analyzed using ANCOVA. The data analysis result show that the sign value is 0.00; this means 0.00 < 0.05 (p < 0.05). The conclusion is the implementation of learning models affect student’s cognitive learning outcomes. Further studies are needed by enlarging the sample to obtain more information.

Abstrak: Proses pembelajaran diupayakan untuk dapat meningkatkan hasil belajar kognitif. Hasil belajar kognitif siswa kelas XI jurusan ilmu pengetahuan alam di kota Samarinda masih rendah. Penelitian kuasi eksperimental ini telah dilaksanakan di kelas XI jurusan IPA semester ganjil tahun ajaran 2017/2018. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh penerapan model Problem Based Learning dan Discovery Learning terhadap hasil belajar kognitif siswa. Sampel penelitian adalah siswa kelas XI jurusan IPA SMA Negeri 1. Teknik pengambilan sampel adalah pusposive sampling. Instrumen penelitian adalah soal tes. Data penelitian dianalisis menggunakan ANCOVA. Hasil analisis data menunjukkan bahwa nilai signifijkansi adalah sebesar 0,00; ini berarti 0,00 < 0,05 (p < 0,05). Penelitian ini menyimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran berpengaruh terhadap hasil belajar kognitif siswa. Diperlukan penelitian lebih lanjut dengan memperbesar sampel untuk mendapatkan informasi lebih lanjut.


Keywords


problem-based Learning; discovery learning; cognitive learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Amisyah, S., & Nurmaliah, C. (2015). Upaya peningkatan hasil belajar kognitif melalui model problem based learning. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi dan Kependidikan, 1(2), 87–92.

Andersen, A. L., Brunoe, T. D., & Nielsen, K. (2019). Engineering education in changeable and reconfigurable manufacturing: Using problem-based learning in a learning factory environment. Procedia Cirp, 81, 7–12.

Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar siswa. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 67–75.

Dikmenli, M., & Cardak, O. (2010). A study on biology student teachers’ conceptions of learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 933–937.

Dring, J. C. (2019). Problem-based learning–experiencing and understanding the prominence during medical school: Perspective. Annals Of Medicine And Surgery, 47, 27–28.

Fiteriani, I., & Baharudin, B. (2017). Analisis perbedaan hasil belajar kognitif menggunakan metode pembelajaran kooperatif yang berkombinasi pada materi IPA di MIN Bandar Lampung. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4(2), 1–30.

Hard, D. (1994). Authentic assesment: A handbook for educators. Menlo Park: Addison-Wesley Publishing Company.

Mahananingttyas, E. (2017). Hasil belajar kognitif, afektif, dan psikomotor melalui penggunaan jurnal belajar bagi mahasiswa PGSD. Prosiding SeminarNasional Himpunan Dosen Pendidikanan Guru Sekolah Dasar IndonesiaWilayah IV.

National Research Council. (2009). A new Biology for the 21st century. National Academies Press.

Nur, M., Wikandari, P. R., & Sugiarto, B. (2008). Teori-Teori Pembelajaran Kognitif. Surabaya: PSMS Unesa.

Nurfillaili, U., & Anggereni, S. A. (2016). Pengembangan instrumen tes hasil belajar kognitif mata pelajaran Fisika pada pokok bahasan usaha dan energi SMA negeri khusus Jeneponto kelas XI semester I. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2), 83–87.

Nurtanto, M., & Sofyan, H. (2015). Implementasi problem-based learning untuk meningkatkan hasil belajar kognitif, psikomotor, dan afektif siswa di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(3), 352–364.

Rosarina, G., Sudin, A., & Sujana, A. (2016). Penerapan model discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi perubahan wujud benda. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1).

Servant-Miklos, V. F. (2019). Fifty years on: a retrospective on the world’s first problem-based learning programme at Mcmaster University Medical School. Health Professions Education, 5(1), 3–12.

Yamin, M. (2012). Desain baru pembelajaran konstruktivistik. Jakarta: Referensi.

Yamin, M. (2013). Strategi & metode dalam model pembelajaran. Jakarta: Referansi.

Servant-Miklos, V. F. (2019). The Havard connection: How the case method spawned problem-based learning at Mcmaster University. Health Professions Education, 5(3), 163–171.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jps.v8i1.13603


Jurnal Pendidikan Sains

Journal of Science, Mathematics, and Vocational Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPS is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License