Instructional Materials Physics High School with Multi Representation Approach

Yuvita Widi Astuti

Abstract


Bahan Ajar Fisika SMA dengan Pendekatan Multi Representasi

Abstract: One effort to improve understanding of concepts and problem-solving skills in learning physics is to provide instructional materials in accordance with the characteristics of the students and help students learn. The purpose of this study are: (1) developing a high school physics teaching materials especially materials Rotation Dynamics and Equilibrium Rigid objects using multiple representations approach to improve the understanding of physics concepts, (2) test the effectiveness of instructional materials development results. This research method is the development of research using Dick & Carey model tailored to the needs of research. The research instrument used in the form of feasibility questionnaire. The type of data that is obtained is quantitative data and qualitative data. Experimental results show that the result of the development of teaching materials can be categorized as very feasible. Results of field trials showed that: (1) most of the students in the experimental class above KKM obtain test results, (2) the results of the experimental class postes greater than the control class, so that teaching materials said to be effective, but not significant to improve the understanding of physics concepts.

Key Words: teaching materials, multi-representation, the rotational dynamics



Abstrak: Salah satu upaya untuk meningkatkan pemahaman konsep dan kemampuan memecahkan masalah dalam pembelajaran fisika adalah dengan menyediakan bahan ajar yang sesuai dengan karakteristik siswa dan memudahkan siswa dalam belajar. Tujuan dari penelitian ini adalah: (1) mengembangkan bahan ajar fisika SMA khususnya materi Dinamika Rotasi dan Kesetimbangan Benda Tegar menggunakan pendekatan multi representasi untuk meningkatkan pemahaman konsep fisika, (2) menguji efektifitas bahan ajar hasil pengembangan. Metode penelitian ini adalah penelitian pengembangan menggunakan model Dick & Carey yang disesuaikan dengan kebutuhan penelitian. Instrumen penelitian yang digunakan berupa angket kelayakan. Jenis data yang diperoleh adalah data kuantitatif dan data kualitatif. Hasil uji coba menunjukkan bahwa bahan ajar hasil pengembangan dapat dikategorikan sangat layak. Hasil uji coba lapangan menunjukkan bahwa: (1) sebagian besar siswa pada kelas eksperimen memperoleh hasil tes diatas KKM, (2) hasil postes kelas eksperimen lebih besar daripada kelas kontrol, sehingga bahan ajar dikatakan efektif, namun tidak signifikan untuk meningkatkan pemahaman konsep fisika.

Kata kunci: bahan ajar, multi representasi, dinamika rotasi 

Full Text:

Download


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jps.v1i4.4187


Jurnal Pendidikan Sains

Journal of Science, Mathematics, and Vocational Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPS is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License