PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS LITERASI BERCIRIKAN QUANTUM TEACHING UNTUK MENGOPTIMALKAN PEMBELAJARAN EFEKTIF DAN PRODUKTIF

Dwi Wahyuning Aisyah, Muhana Gipayana, Ery Tri Djatmika

Abstract


This study aims to produce teaching materials that support the implementation of School Literacy Movement Programme to improve the effectiveness and productivity of thematic learning in fourth grade of elementary school students. The product of the developed teaching materials is designed with the literacy as the substance and the framework of TANDUR on Quantum Teaching as its presentation systematics. The research and development method used by Dick & Carey model. The results of the development stage were found: (a) the less effective and productive causes of the fourth-grade students' learning, and (b) the need for literacy-based teaching materials and are characterized by relevant Quantum Teaching. At the development stage generated literature-based thematic students book is characterized by Quantum Teaching and teacher's manual that has been tested feasibility.

Penelitian ini bertujuan mengahsilkan bahan ajar yang mendukung Gerakan Literasi Sekolah (GLS) untuk meningkatkan efektifitas dan produktivitas pembelajaran tematik kelas IV SD. Produk bahan ajar yang dikembangkan dirancang dengan literasi sebagai substansi dan kerangka perancangan TANDUR pada Quantum Teaching sebagai sistematika penyajiannya. Metode penelitian dan pengembangan yang digunakan adal model Dick & Carey. Hasilnya pada tahap pengembangan ditemukan: (a) penyebab kurang efektif dan produktifnya pembelajaran tematik siswa kelas IV, dan (b) kebutuhan bahan ajar berbasis literasi dan bercirikan Quantum Teaching yang relevan. Pada tahap pengembangan dihasilkan buku siswa dan buku panduan guru tematik berbasis literasi bercirikan Quantum Teaching teruji kelayakannya.


Keywords


development of teaching materials; literacy; quantum teaching; effective and productive learning; pengembangan bahan ajar; literasi; quantum teaching; pembelajaran efektif dan produktif

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. Instrumen Perangkat Pembelajaran. 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Carey, J. O, Lou Carey., & Walter Dick. 2009. The Systematic Design of Instructional (7th Edition). Ohio: Pearson.

Fuad, Zaki-Al. 2015. Pemanfaatan Literasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD. Prosisding Seminar Nasional Pendas SPS UPI 2015 vol 2, diakses 6 September 2016.

Gipayana, M. 2004. Pengajaran Literasi dan Penilaian Portofolio dalam Konteks Pembelajaran Menulis di SD. Jurnal Ilmu Pendidikan, 11 (1):59—70.

Gipayana, M. 2010. Pengajaran Literasi Menulis di SD-MI. Malang: Asah Asih Asuh.

Hayat, B., & Yusuf S. 2011. Benchmark Internasional Mutu Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Harsiati, T. Asesmen Pembelajaran Bahasa Indonesia. 2013. Malang: UM Press.

Ina V.S. Mullis, Michael O. Martin, Pierre Foy., & Kathleen T. Drucker. 2012. PIRLS 2011 International Results in Reading. Boston College, Chestnut Hill, MA, USA: TIMSS & PIRLS International Study Center.

Kemendikbud. 2016a. Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Jakarta: Dirjen Dikdasmen Kemendikbud.

Kemendikbud. 2016b. Kebijakan dan Dinamika Perkembangan Kurikulum 2013. Jakarta: Kemendikbud.

Nurdiyanti., & Suryanto. 2010. Pembelajaran Literasi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Tesis tidak diterbitkan. Surakarta: FKIP UNS.

PIRLS 2011 International Report. 2012. Performance at the PIRLS 2011. International Benchmarks TIMMS & PIRLS Report International Study Center (IEA): Lynch School of Education, Boston College.

Rahim, F. 2008. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar Ed.2 Cet.3. Jakarta: Bumi Aksara.

Setyosari, P. 2015. Metode Penelitian Pendidkan dan Pengembangan Edisi Keempat. Jakarta: Prenadamedia Grup.

Subadriyah, dkk. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Literasi Dalam Peningkatan Membaca Kalimat dengan Aksara Jawa Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Kenoyojayan Tahun Ajaran 2012/2013. Surakarta: FKIP PGSD UNS.

Suyono. 2009. Pembelajaran Efektif dan Produktif Bebasis Literasi: Analisis Konteks, Prinsip, dan Wujud Alternatif Strategi Implementasinya di Sekolah. Jurnal Bahasa dan Seni, Tahun 37, Nomor 2, Agustus 2009. Halaman 203-218.

Tim Puspendik. 2012. Analisis Hasil Belajar Peserta Didik Dalam Literasi Membaca Melalui Studi Internasional PIRLS 2011. Jakarta: Puspendik Balitbang Kemendikbud.

Uno, H. 2010. Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i5.10144

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Dwi Wahyuning Aisyah, Muhana Gipayana, Ery Tri Djatmika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License