PENGEMBANGAN MEDIA BONEKA TANGAN BERBASIS DIGITAL STORYTELLING

Yunina Resmi Prananta, Punadji Setyosari, Anang Santoso

Abstract


This study was conducted based on the results of a needs analysis derived from interviews and field observations, namely that schools require the development of instructional media on Subtheme: Nation Cultural Diversity. These constraints require solutions to problems so needed instructional media to facilitate student so that effective learning. The aim of research and development is to produce a decent (valid, interesting, practical) and effectively hand puppets media based DST on learning Subtheme: Nation Cultural Diversity for fourth graders of elementary school.This development used model Lee & Owens (2004). The results of the study are hand puppets media based DST decent and effective use in learning.

Penelitian ini dilakukan berdasarkan hasil analisis kebutuhan yang diperoleh dari wawancara dan observasi lapangan yaitu sekolah membutuhkan pengembangan media pembelajaran pada subtema Keberagaman Budaya Bangsaku. Kendala tersebut memerlukan solusi pemecahan masalah sehingga diperlukan media pembelajaran yang dapat memudahkan siswa belajar sehingga pembelajaran berlangsung efektif. Tujuan dari penelitian dan pengembangan ini adalah menghasilkan produk media boneka tangan berbasis DST pada pembelajaran subtema Keberagaman Budaya Bangsaku untuk siswa kelas IV SD yang layak (valid, menarik, praktis) dan efektif. Pengembangan produk ini menggunakan model Lee & Owens (2004). Hasil penelitian adalah media boneka tangan berbasis DST yang dikembangkan layak dan efektif digunakan dalam pembelajaran.


Keywords


instructional media; hand puppets; digital storytelling; media pembelajaran; boneka tangan; digital storytelling

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ariani & Haryanto. 2010. Pembelajaran Multimedia di Sekolah. Jakarta: PT Prestasi Pustakarya.

Bachri, S.B. 2005. Pengembangan Kegiatan Bercerita, Teknik dan Prosedurnya. Jakarta: Depdikbud.

Dogan, B. & Robin, B. 2008. Implementation of Digital Storytelling in the Classroom by Teachers Trained in a Digital Storytelling Workshop. In K. McFerrin, R. Weber, R. Carlsen & D. Willis (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2008, (Online), 902—907, (https://www.learntechlib.org/p/27287, diakses 29 Juli 2016).

Dreon, O., Kerper, R.M. & Landis, J. 2011. Digital Storytelling: A Tool for Teaching and Learning in the YouTube Generation. Middle School Journal, 42 (5): 4—9.

Fakhrudin, A. & Inayati, A.U. 2015. Pengembangan Media Boneka Tangan pada Tema Lingkungan Kelas II SD Negeri 02 Medayu Kabupaten Pemalang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, (Online) hlm 80—85, (http://jurnal.fkip.uns.ac.id, diakses 6 Agustus 2016).

Gunarti, W. 2010. Metode Pengembangan Perilaku dan Kemampuan Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka.

Gunawan, R. 2013. Pendidikan IPS: Filosofi, Konsep dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta.

Heriyana, W, Maureen, I, Y. 2014. Penerapan Metode Digital Storyteling Pada Keterampilan Menceritakan Tokoh Idola Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas VII di SMP Negeri 1 Kedamean, Gresik. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, (Online) 2 (2):1—9, (http://ejournal.unesa.ac.id, diakses 21 Mei 2016).

Lee, Williem & Owens, Diana,L. 2004. Multimedia Based Instructional Design Computer Based Training, Web Based Training, Distance Broadcast Training, Performance Based Solution. Sanfransisco: Pfeiffer.

Lu, F., Tian, F., Jiang, Y., Cao, X., Luo, W., Li, G., Zhang, X., Dai, G. & Wang, H. 2011. ShadowStory: Creative and Collaborative Digital Storytelling Inspired by Cultural Heritage. Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, (Online) pp. 1919—1928, (http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1979221, diakses 27 Januari 2016).

Nuryani. 2013. Pengembangan Media Boneka Tangan Punakawan dalam Pembelajaran Bahasa Jawa Kelas III di Sekolah Dasar Negeri Wijirejo 2 Kecamatan Pendak Kabupaten Bantul. Jurnal Teknologi Pendidikan, (Online) 2 (5):1—9, (http://journal.student.uny.ac.id, diakses 6 Agustus 2016).

Putri, R. & Ardi, H. 2013. Using Digital Storytelling to Teach Speaking at Senior High School. Journal of English Language Teaching, (Online) 2 (1):282—288, (http://ejournal.unp.ac.id, diakses 30 Juli 2016).

Rahmawati, I.A. & Dewi, U. 2015. Pengembangan Media Tiga Dimensi (Boneka Tangan) Materi Pokok Perilaku Kebersamaan dalam Keberagaman Mata Pelajaran PPKn untuk Siswa Kelas 1 SD Al Fatah Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, (Online) 1 (1):1—10, (http://ejournal.unesa.ac.id, diakses 6 Agustus 2016).

Robin, B.R. 2006a. About Digital Storytelling. (Online), (http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/, diakses 1 April 2016).

Robin, B.R. 2006b. The Educational Uses of Digital Storytelling. Proceeding of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2006.

Rohmawati, R.N. 2014. Keefektifan Digital Storytelling dalam Pembelajaran Biologi untuk Siswa SMA pada Materi Bioteknologi. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, (Online) 3 (3):522—527, (http://ejournal.unesa.ac.id, diakses 31 Januari 2016).

Sulianto, J., Mei, F.A.U. & Fitri, Y. 2014. Profil Cerita Anak dan Media Boneka Tangan dalam Metode Bercerita Berkarakter untuk Siswa SD. Mimbar Sekolah Dasar, (Online), 1 (2):113—122, (http://ejournal.upi.edu, diakses 3 April 2016).

Wati, E.H & Maureen, I.Y. 2014. Pengembangan Media Video Boneka Tangan dalam Pembelajaran Harga Diri Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas 3 SDN Sumberejo 2 Pakal Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, (Online) 2 (2):1—7, (http://ejournal.unesa.ac.id, diakses 6 Agustus 2016).

Yanti, A.W.2013. Pengembangan Media Tiga Dimensi (Boneka Tangan) untuk Meningkatkan Perilaku Baik dan Sopan bagi Kelompok A TK AT-Thohiriyah Krian Sidoarjo. Jurnal Pendidikan, (Online) 1 (1):1—9, (http://ejournal.unesa.ac.id, diakses 6 Agustus 2016).

Yuksel, P., Robin, B. & McNeil, S. 2011. Educational Uses of Digital Storytelling all around the World. In M. Koehler & P. Mishra (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2011, (Online), 1264—1271, (https://www.learntechlib.org/p/36461, diakses 29 Juli 2016).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i5.10332

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Yunina Resmi Prananta, Punadji Setyosari, Anang Santoso

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License