Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP Menggunakan Perangkat Pembelajaran Berbasis Inkuiri Terbimbing dengan Sumber Belajar Hutan Wisata Baning

Dahlia Dahlia, Ibrohim Ibrohim, Susriyati Mahanal

Abstract


A development research has been done that resulted in learning tools for the organism interaction with guided inquiry based environments with learning resources of Baning Forest to improve the critical thinking skills of SMP Negeri 2 Sintang students. Learning tools developed include syllabus, RPP, handouts, LKS and assessment instruments. Development of learning tools using 4D research and development model includes define, design, develop, disseminate. The resulting learning tools were validated by the material experts, designers of learning and teachers, then conducted individual tests and small-scale trials. From research resulted by learning device with high validation value (mean ≥ 90), thus learning device developed very feasible use in learning. At the time of trial the learning device achieved the level of implementation 91.25% and the value of critical thinking skills of students in good category. Thus, learning tools developed can improve the critical thinking skills of students of SMP Negeri 2 Sintang material interaction of living things with the environment and worth to use.

Telah dilakukan penelitian pengembangan yang menghasilkan perangkat pembelajaran interaksi makhluk hidup dengan lingkungan berbasis inkuiri terbimbing dengan sumber belajar Hutan Wisata Baning untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa SMP Negeri 2 Sintang. Perangkat pembelajaran yang dikembangkan meliputi silabus, RPP, handout, LKS dan instrumen penilaian. Pengembangan perangkat pembelajaran menggunakan model penelitian dan pengembangan 4D meliputi tahap define, design, develop, disseminate. Perangkat pembelajaran yang dihasilkan divalidasi oleh ahli materi, ahli desain pembelajaran dan guru, kemudian dilakukan uji perorangan dan uji coba skala kecil. Dari penelitian dihasilkan perangkat pembelajaran dengan nilai validasi tinggi (rerata ≥ 90). Dengan demikian, perangkat pembelajaran yang dikembangkan sangat layak digunakan dalam pembelajaran. Pada saat uji coba perangkat pembelajaran dicapai tingkat keterlaksanaan 91,25% dan nilai keterampilan berpikir kritis siswa dalam ketegori baik. Dengan demikian, perangkat pembelajaran yang dikembangkan dapat meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa SMP Negeri 2 Sintang materi interaksi makhluk hidup dengan lingkungan dan layak untuk digunakan.


Keywords


guided inquiry; critical thinking skills; learning tools; inkuiri terbimbing; keterampilan berpikir kritis; perangkat pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Majid, A. & Chaerul, R. (2014). Pendekatan Ilmiah dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2012). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Corebima, A. D. (2001). Pengembangan Penalaran pada Pembelajaran IPA Biologi. Makalah disajikan dalam Pelatihan dan Lokakarya PBMP (Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan) bagi Para guru IPA Biologi dalam rangka RUT VIII, Lembaga Penelitian Universitas Negeri Malang, 31 Agustus-1 September.

Ennis, R. H. (2011). The Nature of Critical Thinking: An Outline of Critical Thinking Dispositions and Abilities. Emeritus Proffesor. University of Illinois Last Revised.

Ernst, J. & Monroe, M. (2004). The Effects of Enviromental-Based Education on Students’ Critical Thinking Skills and Disposition Toward Critical Thinking. Environmental Education Research, 10(4), 507—522.

Fisher, R. (2007). Teaching Childrendto Learn. Google Books. Unied Kingdon: Stanley Thomas (Publisher) Ltd.

Fitriyani, R., Corebima, A. D., & Ibrohim. (2015). Pengaruh Strategi pembelajaran Problem Based Learning dan Inkuiri Terbimbing terhadap Keterampilan Metakognitif, Berpikir Kritis, dan Hasil Belajar Kognitif Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains, 3(4), 186—200. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jps/article/view/8170/3724.

Helpern, R. P. (2013). Critical tinking workshop for Helping Our Students Become Better Thinker. Retrieved from http://www.louisville.edu/ideastoaction/-1file/featured/halpern/critichal-thinking.pdf.

Ibrahim, M. (2005). Asesment Berkelanjutan Konsep Dasar Tahapan Pengembangan dan Contoh. Surabaya: Unesa Press.

Joyce, B. W. M., & Calhoun, E. (2011). Model of Teaching (Eight Edition). (Ahmad Fawaiddan Ateilla Mirza, Translator). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kemendiknas. (2011). Panduan pengembangan IPA secara terpadu. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Pertama.

Kemendikbud. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemendikbud.

Koksal, E., dkk. (2014). The Effect of Guided-Inquiry Instruction on 6th Grade Turkish Students’ Achievement, Science Process Skills, and Attitude Toward Science. International Journal of Science Education, 36(1), 66—78.

Kristanto, Y. E., & Susilo, H. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 22(2), 197—208. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/pendidikan-dan-pembelajaran/article/view/7750/3569.

Kurniawan, D., Irawati, M. H., & Rohman, F. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ekosistem dan Pencemaran Lingkungan Berbasis Inkuiri Serta Pengaruhnya terhadap Kemampuan Berpikir Kritis, Pemahaman Konsep dan Sikap Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Sains, 3(3), 137—148. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jps/article/view/8124/3695.

Kurniawati, I. D., Wartono., & Diantoro, M. (2014). Pengaruh Pembelaaran Inkuiri Terbimbing Integrasi Peer Instruction terhadap Penguasaan Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. DOI: 10. 15294/jpfi.v10i1. 3049.

Leicester, M., & Denise, T. (2010). Thinking Across the Curriculum. England: Open University Press.

Lestari, N., Edi, S. S., & Hartono. (2016). Keefektifan Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Pohon Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Unnes Physics Education Journal, 5(1), DOI: https://doi.org/10.15294/upej.v5i1.12706.

Llewellyn, D. (2013). Teaching Hight School Science Through Inquiry and Argumentation. USA: Saga Publication.

Mahanal, S. (2009). Pengaruh Penerapan Perangkat Pembelajaran Deteksi Kualitas Sungai dengan Indikator Biologi Berbasis Proyek terhadap Hasil Belajar Siswa SMA di Kota Malang. (Disertasi tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Melhem, T. Y. M., & Zainudin, M. I. (2013). Enhancing Critical Thinking Skills Among Students with Learning Difficulties. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 2(4), DOI: 10.6007/IJARPE/v2-i4/395 URL.

Mendelovici, R., & Zion, M. (2012). Moving from Structured to Open Inquiry Chalenges and Limits. Journal Science Education International, 23(4), 383—399.

Nilson, C., Catherine, F., Anne, M., & Tony, F. (2013). Creative Arts: An Essential Element in the Teacher’s Toolkit When Developing Critical Thinking in Children. Australian Journal of Teacher Education, 38(7), 1—17. DOI 10.14221/ajte.2013v38n7.4

Novitaningrum, M., Parmin., & Stephani, D. P. (2014). Pengembangan Handout IPA Terpadu Berbasis Inkuiri pada Tema Mata untuk Kelas IX Siswa MTs Al-Islam Sumurejo. Unnes Science Education Journal, 3(2), 542—548. DOI: https://doi.org/10.15294/usej.v3i2.3356.

Page, D., & Mukherjee, A. (2006). Using Negotiation Excercises to Promote Critical Thinking Skills. Bussiness Simulation and Experimental Learning, 30(1), 71—78.

Peter, E. E. (2012). Critical Thinking: Essence for Teaching Mathematics and Mathematics Problem Solving Skills. African Journal of Mathematics and Computer Science Research, 5(3), 39—43. DOI: 10.5897/AJMCSR11.161.

Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Yogyakarta: Diva Press.

Rosen, Y., & Maryam, T. (2014). Making Student Thinking Visible Through a Concept Map in Computer-Based Assessment of Critical Thinking. Journal Educational Computing Research, 50(2), 249—270. doi: http://dx.doi.org/10.2190/EC.50.2.f.

Setyowati, A., B. Subali & Mosik. (2011). Implementasi Pendekatan Konflik Kognitif dalam Pembelajaran Fisika untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(2), 89—96. DOI: http://dx.doi.org/10.15294/jpfi.v7i2.1078.

Uswatun, D. A., & Rohaeti, E. (2015). Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Inkuiri untuk Meningkatkan Critical Thinking Skills dan Scientific Attitude Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(2), 138—152. http://dx.doi.org/10.21831/jipi.v1i2.7498.

Zubaidah, S. (2010). Berpikir Kritis: Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi yang Dapat Dikembangkan melalui Pembelajaran Sains. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Sains 2010 Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya. Surabaya 16 Januari 2010.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i2.10506

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Dahlia Dahlia, Ibrohim Ibrohim, Susriyati Mahanal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License