Bahan Ajar Menulis Artikel Opini dengan Metode Pembelajaran Curah Gagasan

Sahrul Romadhon, Dawud Dawud, Imam Agus Basuki

Abstract


This research and development aims to produce a product of teaching materials to write opinion articles to improve the ability to write opinion articles for students of class XII. In particular, the purpose of this research and development is to develop teaching materials to write opinion articles with Brainstorming method in the class XII students packed in a printed book. To achieve these objectives used the modification of Borg and Gall learning design development. Teaching materials to write opinion articles for students of class XII is a product developed by containing four competencies to write opinion articles. The four competencies are (1) competence in writing facts and opinions, (2) writing reasoning competence, (3) competence of text structure of opinion, and (4) writing text competence and opinion article.

Penelitian dan pengembangan ini bertujuan menghasilkan produk bahan ajar menulis artikel opini untuk meningkatkan kemampuan menulis artikel opini bagi siswa kelas XII. Secara khusus, tujuan penelitian dan pengembangan ini adalah mengembangkan bahan ajar menulis  artikel  opini dengan metode Curah Gagasan pada siswa kelas XII yang dikemas dalam buku cetak. Untuk mencapai tujuan  tersebut digunakan modifikasi pengembangan desain pembelajaran Borg dan Gall. Bahan ajar menulis artikel opini untuk siswa kelas XII merupakan produk yang dikembangkan dengan memuat empat kompetensi menulis artikel opini. Keempat kompetensi tersebut adalah (1) kompetensi penulisan fakta dan opini, (2) kompetensi penulisan penalaran, (3) kompetensi penyusunan struktur teks opini, dan (4) kompetensi penulisan teks serta artikel opini.


Keywords


teaching materials; writing opinion articles; brainstorming ideas; class XII; bahan ajar; menulis artikel opini; curah gagasan; kelas XII

Full Text:

PDF

References


Anderson, L., & Krathwohl, D. A. (2001). Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.

Bloom, B. S. (Ed.). Englehart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of Educational Objectives. handbook I: Cognitive domain. New York: NY David McKay.

Borg, W. R., & Gall, M. D. (1983). Educational Research: An Introduction. New York: Longman Inc.

Cahyono, A. F. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Anekdot dengan Teknik Konversi bagi Siswa Kelas X SMA. (Tesis tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Dewantara, D. (2015). Pengaruh Brainstorming dalam Project Based Learning terhadap Kemampuan Analisis dan Berpikir Kreatif pada Materi Impuls. (Tesis tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Hamka, M. (2016). Pengembangan Stategi Pengajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Berbasis Budaya untuk Meningkatkan Kearifan Peserta Didik dalam Berkehidupan. Makalah ini disajikan dalam Seminar Nasional Pengembangan Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Berbasis Hasil Penelitian dan Kearifan dalam Berkehidupan, Jurusan Sastra Indonesia, Fakultas Sastra, Universitas Negeri Malang, Malang, 5 November 2016.

Harsiati, T. (2011). Penilaian dalam Pembelajaran: Aplikasi pada Pembelajaran Membaca dan Menulis. Malang: UM Press.

Lestari, I. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Padang: Akademia Permata.

Marcell, V. J, Veenma., Bernadette. H. A. M., Van, H. W., & Peter, A. (2006). Metacognition and Learning: Conceptual and Methodological Considerations. Springer, 1, 3—14. DOI 10.1007/s11409-006-6893-0.

Marzano, R. J., & Kendall J. S. (2007). The New Taxonomy of Educational Objective. Melbourne: Hawker Brownlow Education.

Mutammam, M. B., & Budiarto, M. T. (2013). Pemetaan Perkembangan Kognitif Siswa SMA Menggunakan Tes Operasi Logis (TOL) Piaget Ditinjau dari Perbedaan Jenis Kelamin. MATHEdunesa, 2(2), 1—6. Retrieved from file:///C:/Users/PASCAS~1/AppData/Local/Temp/2701-4717-1-PB-1.pdf.

Rawlinson, J. G. (1971). Berpikir Kreatif dan Brainstorming. (Marbun dan D. Wachid, Translator). Jakarta: Sapdodadi.

Robert, J. S., Stendert, J. C. Kaufan., & Elena, L. G. (2008). Kecerdasan Terapan. (Yudi Santoso, Translator). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Roestiyah. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Santrock, J. W. (2008). Psikologi Pendidikan. (Diana Angelica, Translator). Jakarta: Salemba Humanika.

Surjadi. (2012). Membuat Siswa Aktif Belajar: 73 Cara Belajar Mengajar dalam Kelompok. Bandung: CV. Mandar Maju.

Winahyu, S. K. (2011). Argumen dalam Teks Opini Majalah Tempo. (Tesis tidak diterbitkan) Universitas Indonesia, Indonesia




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i2.10520

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Sahrul Romadhon, Dawud Dawud, Imam Agus Basuki

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License