Museum Tsunami sebagai Sumber Belajar IPS di SMP Kota Banda Aceh

Fathia Irani, Hariyono Hariyono, Ari Sapto

Abstract


Aceh Tsunami Museum as something special and strategic as a learning resource in IPS learning has potential locally and relevant with some IPS materials at IPS level. The Tsunami Museum can include information on changes in the natural state due to tsunami events, population activity and population dynamics that occur after the tsunami. The chosen learning approach should be a more portable approach of engaging more students in learning, learning materials and resources drawn from the immediate environment with students (contextual learning). The purpose of this research is to describe deeply the utilization of Tsunami Museum in IPS teaching and learning process at SMP Kota Banda Aceh. This research uses approach and type of qualitative research descriptive. The results showed that the implementation of IPS learning by utilizing the Tsunami Museum as a learning resource has been implemented although not maximal, this is because, the level of competence of teachers to various IPS learning resources. Furthermore, the potential of Tsunami Museum is available to support IPS learning process. Implementation of IPS learning by utilizing the Tsunami Museum is done by the method of visit (study tour).

Museum Tsunami Aceh sebagai sesuatu yang khusus dan strategis memiliki potensi sebagai sumber pembelajaran IPS. Museum Tsunami memuat informasi mengenai perubahan keadaan alam akibat kejadian tsunami, aktivitas penduduk serta dinamika kependudukan yang terjadi setelah tsunami. Pendekatan pembelajaran kontekstual memberikan porsi keterlibatan siswa dalam belajar, materi dan sumber belajar diambil dari lingkungan yang dekat dengan siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan secara mendalam pemanfaatan Museum Tsunami  dalam proses belajar mengajar IPS di SMP Kota Banda Aceh. Penelitian ini menggunakan pendekatan dan jenis penelitian kualitatif deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelaksanaan pembelajaran IPS dengan memanfaatkan Museum Tsunami  sebagai sumber belajar sudah dilaksanakan walaupun belum maksimal, tingkat kompetensi guru terhadap berbagai sumber belajar IPS. Selanjutnya, potensi museum Tsunami  tersedia untuk menunjang proses pembelajaran IPS. Pelaksanaan pembelajaran IPS dengan memanfaatkan Museum Tsunami dilakukan dengan metode kunjungan (study tour).


Keywords


tsunami museum; learning resource; social studies; museum tsunami; sumber belajar; IPS

Full Text:

PDF

References


Creswell, W. (2012). Research Design.Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. (Ahmad Fauzi, Transtator). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Eddy,W., Wasino., & Su’ud, A. (2012). Pemanfaatan Masjid Jami’ Kranji sebagai Sumber Pembelajaran IPS. Journal of Educational Social Studies, 1(2), 122—117. Retrieved from file:///C:/Users/PASCAS~1/AppData/Local/Temp/741-Article%20Text-1422-1-10-20121128.pdf.

Danial, E., & Wasriah, N. (2009). Metode Penulisan Karya Ilmiah. Bandung: Laboratorium PKN-FPIPS. UPI.

Miarso, Y. (2004). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Prenada Media.

Moleong, J. L. (2014). Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2008). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mursidi, A. (2009). Pemanfaatan Museum Blambangan Sebagai Sumber Belajar Sejarah. (Tesis tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Sebelas Maret, Surakarta.

Ningsih, M. Fatchan, A., & Susilo, S. (2016). Program PPG untuk Membangun Kompentensi Guru Geografi (Studi Kasus di Universitas Negeri Malang). Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 2031—2039. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/7582/3450.

Nooryono, E. (2009). Lingkungan sebagai Sumber Belajar Dalam Rangka Meningkatkan Minat Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah di SMA 2 Bae Kudus. (Tesis tidak diterbitkan). Pascasarajana Universitas Sebelas Maret, Surakarta.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No 19 Tahun 2006. Pasal 1 tentang Permuseuman.

Poerwadarminta, W. J. S. (2011). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Rohani, A. (2004). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Rusli., Irjan., & Rudyanto, A. (2010). Pemodelan Tsunami sebagai Bahan Mitigasi Bencana Studi Kasus Sumenep dan Kepulauannya. Jurnal Neutrino, 2(2), 164—182. DOI: 10.18860/neu.v0i0.1639.

Sabri., Sari, S. A., Milfayetty, S., & Dirhamsyah, M. (2014). Pengaruh Pengintegrasian Materi Kebencanaan ke dalam Kurikulum terhadap Kesiapsiagaan Bencana Gempa Bumi dan Tsunami pada Siswa Sekolah Dasar dan Menengah di Banda Aceh. Jurnal Ilmu Kebencanaan, 1(1), 35—41. Retrieved from http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/JIKA/article/view/2471/2325.

Siregar, E., & Nara, H. (2011). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Soemantri. (2001). Menggagas Pembaharuan IPS. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sumarmi. (2012). Model-model Pembelajaran Geografi. Malang :Aditya Media Publishing.

Thobbrani, M., & Mustofa, A. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Trianto. (2012). Mendesain Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana Perdana Media Group.

Warni. (2012). Pemanfaatan Koleksi Museum sebagai Media dan Sumber Pembelajaran IPS Sejarah. Journal of Educational Social Studies, 1(1), 37—41. Retrieved from file:///C:/Users/PASCAS~1/AppData/Local/Temp/82-Article%20Text-168-1-10-20120616.pdf.

Warsita, B. (2008). Teknologi Pembelajaran Landasan dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Zed, M. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i2.10556

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Fathia Irani, Hariyono Hariyono, Ari Sapto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License