Modul Membaca Kritis Teks Laporan Hasil Observasi untuk Siswa Kelas VII

Sutriono Hariadi, Muakibatul Hasanah, Wahyudi Siswanto

Abstract


In general, this study aims to produce a critical reading module for grade VII students. Specifically, this study aims to (1) produce a critical reading module of observational report text for grade VII students and (2) test the effectiveness of the module to improve students' critical reading skills. The development procedure used refers to the 4D Model consisting of four stages of development. First, the defining phase includes initial analysis, student and teacher analysis, theoretical study by conducting reference studies, and objective analysis by formulating indicators of critical reading skill aspects developed. Second, the design stage is the collection of text, text processing, presenting the material in accordance with the established structure, and making supporting illustrations. Third, the development stage is done module improvement with product test, revision, and test of effectiveness in the field. Fourth, the dissemination stage is done module printing and sharing of research results in the MGMP forum. Expert and practitioner test results indicate that the product is suitable for use as a critical reading model of LHO text from content, presentation, language, and graffiti aspects. Field test results indicate the product is effective to improve students' critical reading ability.

Secara umum, penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan modul membaca kritis untuk siswa kelas VII. Secara khusus, penelitian ini bertujuan untuk (1) menghasilkan modul membaca kritis teks laporan hasil observasi untuk siswa kelas VII dan (2) menguji keefektifan modul tersebut untuk meningkatkan keterampilan membaca kritis siswa. Prosedur pengembangan yang digunakan mengacu Model 4D yang terdiri atas empat tahap pengembangan. Pertama, tahap pendefinisian mencakup analisis awal, analisis siswa dan guru, telaah teori dengan melakukan kajian referensi, dan analisis tujuan dengan merumuskan indikator aspek keterampilan membaca kritis yang dikembangkan. Kedua, tahap perancangan dilakukan pengumpulan teks, pengolahan teks, penyajian materi sesuai struktur yang telah ditetapkan, dan pembuatan ilustrasi pendukung. Ketiga, tahap pengembangan dilakukan penyempurnaan modul dengan uji produk, revisi, dan uji keefektifan di lapangan. Keempat, tahap penyebarluasan dilakukan pencetakan modul dan berbagi hasil penelitian dalam forum MGMP. Hasil uji ahli dan praktisi menyatakan produk tersebut layak digunakan sebagai model membaca kritis teks LHO baik dari aspek isi, penyajian, bahasa, dan kegrafikaan. Hasil uji lapangan menyatakan produk tersebut efektif untuk meningkatkan kemampuan membaca kritis siswa.


Keywords


module; reading critically; LHO text; students of class VII; modul; membaca kritis; teks LHO; siswa kelas VII

Full Text:

PDF

References


Broto, G. S. D. (2014). Riset Kominfo dan UNICEF Mengenai Perilaku Anak dan remaja dalam Menggunakan Internet. Retrieved from https://kominfo.go.id.

Facione, P. (2011). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. Retrieved from http: www.insightassesment.com.

Indardi, A. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia untuk Berpikir Kritis. (Disertasi tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Kawamura, M., & Wu, Ping-H. N. (2015). Developing Critical Thinking Skills Through Content Base Learning Using Media. Proceeding International Conference on Communication, Health, Beauty and Innovation Education (CHBIE) 2015. Retrieved from http://ir.lib.ctu.edu.

Kosasih, E. (2014). Jenis-Jenis Teks: Analisis Fungsi, Struktur, dan Kaidah serta Langkah Penulisannya. Bandung: Penerbit Yrama Widya.

Misbahuddin., & Hasan, I. (2013). Analisis Data Penelitian dengan Statistik Edisi Kedua. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Nasution, S. (2010). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Nurhadi. (2016). Strategi Meningkatkan Daya Baca. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Nurhadi. (2016). Teknik Membaca. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Prastowo, A. (2014). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Priyatni, E. T. (2011). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Kritis Berbasis Intervensi Responsif dengan Multimedia. (Disertasi tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sungkono, dkk. (2003). Pengembangan Bahan Ajar. Yogyakarta: FIP UNY.

Tarigan, H. G. (2008). Membaca: Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Penerbit Angkasa Bandung.

Thiagarajan, S. Semmel, D., & Semmel M. (1974). Instructional Development for Training Teacher of Exceptional Children. Minnesota: The Council for Exceptional Children.

Wardoyo, H. (2015). Bahan Ajar Membaca Kritis-Kreatif untuk Siswa SMP. (Disertasi tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i3.10645

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Sutriono Hariadi, Muakibatul Hasanah, Wahyudi Siswanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License