Eksplorasi Penguasaan Konsep Menggunakan Experiential Learning pada Materi Hukum Newton

Rifqiyatun Nuriyah, Lia Yuliati, Edi Supriana

Abstract


Abstract: The research aims to explore the conceptual understanding of Newtons law using Experiential Learning model. The type of this research is descriptive qualitative. This research was conducted on 32 students of SMAN 1 Kejayan use 3 essay test of conceptual understanding. Data analysis by analyzing the result of pretest-posttest answer of students then categorized at conceptual understanding level. The results of the answer analysis along with the conceptual understanding level of the students 'pretest-posttest concepts show that the conceptual understanding of Newton's students' legal concept increases after using the Experiential Learning.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi penguasaan konsep Hukum Newton menggunakan model Experiential Learning. Jenis penelitiannya yaitu deskriptif kualitatif. Penelitian ini dilakukan pada 32 siswa SMAN 1 Kejayan menggunakan tiga butir soal esai penguasaan konsep. Analisis data dilakukan dengan menganalisis hasil jawaban pretest-posttest siswa kemudian dikategorikan pada level penguasaan konsep. Hasil analisis jawaban beserta level penguasaan konsep pretest-posttest siswa menunjukkan bahwa penguasaan konsep hukum Newton siswa meningkat setelah menggunakan pembelajaran Experiential Learning


Keywords


conceptual understanding; experiential learning; newtons law; penguasaan konsep; experiential learning; hukum newton

Full Text:

PDF

References


Abraham, M. R., Williamson, V. M., & Westbrook, S. L. (1994). A cross‐age study of the understanding of five chemistry concepts. Journal of Research in Science Teaching, 31(2), 147—165. https://doi.org/10.1002/tea.3660310206.

Afwa, I. L., Sutopo., & Latifah, E. (2016). Deep Learning Question untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika. Jurnal Pendidikan: Teori, penelitian, dan Pengembangan, 1(3), 434—447.

Amin, W. H., Darsikin., & Wahyono, U. (2016). Analisis Koherensi Konsep Hukum Newton pada Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Palu. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako, 3(2), 40—45.

Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Book (Vol. 2nd ed). https://doi.org/10.1016/j.aenj.2008.02.005

Docktor, J. L., & Mestre, J. P. (2014). Synthesis of Discipline-Based Education Research In Physics. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 10 (2), 1554—9178.

Elmehdi, H, Pistorius, S &Suleiman, B. M. 2013. Difficulties Faced by College Students in Introductory Physics: A Case Study. Journal of Physic Education, 29(1), 7.

Gilmore, M. W. (2013). Improvement of STEM Education: Experiential Learning is the Key. Gilmore, Mod Chem appl 2013, 1:3 DOI: 10.4172/2329-6798.1000e109

Hamidah., Darmadi, I. W., & Darsikin. (2015). Analisis Pemahaman Arti Fisis Konsep Hukum Newton Mahasiswa Calon Guru. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako, 3(4), 31—37.

Handhika, J., Huriawati, F., & Fitriani, N. (2017). Force concept inventory (FCI) representation of high school students (SMA & MA). Journal of Physics: Theories and Applications, 1(1), 29. https://doi.org/10.20961/jphystheor-appl.v1i1.4706

Hariyadi., Ibrohim., & Rahayu, S. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Lingkungan terhadap Keterampilan Proses dan Penguasaan Konsep IPA Siswa Kelas VII pada Materi Ekosistem. Jurnal Pendidikan:Teori, Penelitian, dan Pendidikan, 1(8), 1567—1574.

Hudha, M. N., Yuliati, L., & Sutopo. (2016). Perubahan Konseptual Fisika dengan Authentic Problem melalui Integrative Learning pada Topik Gerak Lurus Pada SMA Suryabuana Malang. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 6(1), 733—743. doi.org/10.21067/jip.v6i1.1078

Jannah, A. N., Yuliati, L., & Parno. (2016). Penguasaan Konsep dan Kemampuan Bertanya Siswa pada Materi Hukum Newton melalui Pembelajaran Inquiry Lesson dengan Strategi LBQ. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(3), 409—420.

Jannati, E. D. (2016). Model Pembelajaran Experiential Kolb untuk Meningkatkan Kemampuan Menjelaskan Fenomena Fisis pada Konsep Optik. GRAVITY: Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Fisika, 2(2), 143—155.

Jayanti, I. B. R., Wartono., & Sutopo. (2016). Dampak Program Resitasi terhadap Topik Hukum III Newton. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(2), 256—264.

Kusmianti. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Experiential terhadap Konsep Diri dan Pemahaman Konsep Fisika Siswa SMA. GaneÇ Swara, 11(2), 100—110.

Malichatin, H. (2013). Pengembangan Materi Subjek bagi Mahasiswa Calon Guru Fisika. Journal of Innovative Science Education, 2(1), 35—41.

Mughal, F., & Zafar, A. (2011). Experiential Learning from a Constructivist Perspective: Reconceptualizing the Kolbian Cycle. International Journal of Learning and Development, 1(2). https://doi.org/10.5296/ijld.v1i2.1179

Muna, I. A. (2015). Identifikasi Miskonsepsi Mahasiswa PGMI pada Konsep Hukum Newton Menggunakan Certainty of Response Index (CRI). Cendekia Journal of Education and Society, 13(2), 309—321. https://doi.org/doi.org/10.21154/cendekia.v13i2.251

Munif, I. R. S., & Mosik. (2009). Penerapan Metode Experiential Learning pada Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 5(2), 79—82.

Narjaikaew, P. (2013). Alternative Conceptions of Primary School Teachers of Science about Force and Motion. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 88, 250—257. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.08.503

Resbiantoro. G., & Nugraha, A. W. (2017). Miskonsepsi Mahasiswa pada Konsep Dasar Gaya dan Gerak untuk Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sains, 5(2), 80—87.

Ridyah, S. W., & Sriyati, S. (2017). Pembelajaran IPA Terpadu Tipe Connected Model Experiential Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa SMP. EDUSAINS, 8(2), 122—127.

Rodgers, W., Simon, J., & Gabrielsson, J. (2017). Combining experiential and conceptual learning in accounting education: A review with implications. Management Learning, 48(2), 187—205. https://doi.org/10.1177/1350507616669479

Saglam-Arslan, A., & Devecioglu, Y. (2010). Student teachers’ levels of understanding and model of understanding about Newton’s laws of motion. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 11(1), 1—20.

Sartini. (2016). Penerapan Pendekatan Experiential Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Wahana Pedagogika, 2(2). Serway, R. A. & Jewett, J. W. 2004. Physics for Scientists and Engineers. 6th Edition. Thomson Brooks/Cole.

Shilla, R. A., Kusairi, S., & Hidayat, A. (2017). Penguasaan Konsep Siswa pada Materi Hukum Newton Tentang Gerak. Makalah disajikan dalam Prosiding Seminar Pendidikan IPA Pascasarjana UM, Malang.

Sholihah, M., Utaya, S., & Susilo, S. (2016). Pengaruh Model Experiential Learning terhadap Kemampuan Berpikir Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(11), 2096-2100.

Smith, T. I., & Wittmann, M. C. (2007). Comparing three methods for teaching Newton’s third law. Physical Review Special Topics - Physics Education Research, 3(2). https://doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.3.020105

Sornkhatha, P., & Srisawasdi, N. (2013). Supporting Conceptual Development in Newton’s Laws of Motion Using an Interactive Computer-simulated Laboratory Environment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93, 2010–2014. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.157

Susiana, N., Yuliati, L., & Latifah, E. (2018). Pengaruh Interactive Demonstration terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah

Siswa Kelas X pada Materi Hukum Newton. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(3), 312—315.

Tomara, M., Tselfes, V., & Gouscos, D. (2017). Instructional strategies to promote conceptual change about force and motion: A review of the literature. Themes in Science & Technology Education, 10(1), 1—16.

Wahyuni, T. (2015). Model Pembelajaran Experiential Kolb dengan Visualisasi Virtual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep pada Matakuliah Fisika Dasar Listrik (Studi Kasus: Teknik Informatika Universitas Majalengka). Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Informatika 2015 (semnasIF 2015). UPN ”Veteran” Yogyakarta, 14 November 2015.

Yadaeni, A., Kusairi, S., & Parno. (2018). Penguasaan Konsep dan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas XII pada Materi Fluida Statis. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(3), 357—364.

Zahroh, S. H., Parno., & Mufti, N. (2017). Analisis Pemahaman Konsep Siswa pada Hukum Newton. Makalah disajikan dalam Prosiding Seminar Pendidikan IPA Pascasarjana UM, Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i10.11608

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Rifqiyatun Nuriyah, Lia Yuliati, Edi Supriana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License