Pengaruh Media Sosial terhadap Keterampilan Sosial Murid

Intan Dwi Puspita Sari, Sukowiyono Sukowiyono, Ery Tri Djatmika

Abstract


Abstract: The research was aimed to know the effect of the social media on student social skills. The study conducted using quantitative and based on its nature is ex-post facto research. The location of research at SMP 2 Sungguminasa. Population in this research that is all students of class IX who used smartphones and social media every day as much 90 students. Sampling technique using proportionate random sampling with sample amounted to 90 students. Collecting data using questionnaires, for collecting data social media and social skills. Data analysis techniques using simple linear regression. The results of questionnaire data processing were distributed to 90 students, but there were only 1 outlier that mean only 89 respondents, obtained a significance level of 0,000 (<0,05), so that H0 was rejected and Ha was accept, mean that there influence of social media on student social skills. The result of research shows a coefficient of determination R2 = 0.760, mean that 76% of social skill is influenced by social media, while the rest by other variables.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media sosial terhadap keterampilan sosial murid. Penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif, berdasarkan sifatnya merupakan penelitian ex-post facto. Lokasi penelitian dilakukan di SMPN 2 Sungguminasa. Populasi dalam penelitian adalah seluruh murid kelas IX yang menggunakan smartphone dan media sosial setiap hari yang berjumlah 90. Teknik penarikan sampel menggunakan proportionate random sampling, dengan jumlah sampel 90. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner, untuk pengumpulan data media sosial dan keterampilan sosial. Analisis data yang digunakan, yakni regresi linier sederhana. Berdasarkan hasil kuesioner yang disebarkan kepada 90 orang, tetapi terdapat 1 outlier sehingga hanya tersisa 89 sampel, diperoleh taraf signifikansi 0,000 (<0,05), maka H0 ditolak dan Ha diterima, hal ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh media sosial terhadap keterampilan sosial murid. Hasil koefisien determinasi R2 sebesar 0,760, hal ini menunjukkan bahwa 76% keterampilan sosial dipengaruhi oleh media sosial, sedangkan sisanya merupakan pengaruh variabel lain.


Keywords


social media; social skills; student; media sosial; keterampilan sosial; murid

Full Text:

PDF

References


Abadi, T. W., Sukmawan, F., & Utari, D. A. (2013). Media Sosial dan Pengembangan Hubungan Interpersonal Remaja di Sidoarjo. KANAL, 2(1), 95—106

Agustriana, N. (2013). Pengaruh Metode Edutainment dan Konsep Diri terhadap Keterampilan Sosial Anak. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 7(2), 267—286

Arends, R. (2008). Learning to Teach. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Dewanti, T. C., Triyono, W. (2016). Hubungan Keterampilan Sosial dan Penggunaan Gadget Smartphone dengan Prestasi Belajar Siswa SMA Negeri 9 Malang. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling. 1(3), 126—131. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um001v1i32016p126

Effendy, O. U. (2001). Ilmu Komunikasi Teori dan Praktik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Hurlock, E. B. (1999). Psikologi Perkembangan: Suatu Perkembangan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Izzati, N. (2014). Pengaruh Keterampilan Sosial terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa. Jurnal Edueksos, III (1), 87—100.

Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the Word Unite! The Challenges and Opportunity of Sosial Media. Business Horizons, 53(1), 59—68.

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Perdani, P. A. (2014). Peningkatan Keterampilan Sosial Anak melalui Permainan Tradisional. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(1), 129—136.

Pratiwi, P. C., Andayani, T. R., & Karyanta, N. A. (2012). Perilaku Adiksi Game-Online Ditinjau dari Efikasi Diri Akademik dan Keterampilan Sosial pada Remaja di Surakarta. Jurnal Ilmiah Psikologi Candrajiwa, 1(2), 1—15.

Prawitasari, E. J., Hadjam, M. N. R., Atamimi, R. N., Retnowati, S., Utami, M. S., Subandi, M.A., Ramdhani, N., & Hasanat, N. U. (2002). Psikoterapi Pendekatan Konvensional dan Kontemporer. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Sherlyanita, A. K., Rakhmawati, N. A. (2016). Pengaruh dan Pola Aktivitas Pengguna Internet serta Media Sosial pada Siswa SMPN 52 Surabaya. Journal of Information Systems Engineering and Business Intelligence, 2(1), 17—22. DOI: http://dx.doi.org/10.20473/jisebi.2.1.17-22

Syafrida, R. (2014). Regulasi Diri dan Intensitas Penggunaan Smartphone terhadap Keterampilan Sosial. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(2), 375—384.

Umbara, H. T. K., Lilik, S., & Agustin, R.W. (2012). Hubungan antara Kematangan Emosi dan Penerimaan Diri dengan Keterampilan Sosial pada Mahasiswa Organisatoris. Jurnal Psikologi, 4(1), 1—27.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i11.11760

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Intan Dwi Puspita Sari, Sukowiyono Sukowiyono, Ery Tri Djatmika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License