Buku Ajar Tematik Berbentuk Cerita Anak dengan Permainan Teka-teki Silang
Abstract
Abstract: This research was aimed to produce a product in the form of the children's story-shaped textbook comes with a crossword puzzle game are equipped valid, interesting, practical, and effective used in supporting the learning process. Development stage using Dick and Carey development model (2009) which consist of ten stages. The result of validation and experiments conducted resulted the data as, (a) the validation result by the experts reached the percentage of 84.33% with very valid criterion, (b) small group trial result with percentage of 98.61% with very interesting criterion, (c) ) the result of the field trial obtained 99.5% percentage with very practical criteria, and (d) the effectiveness test showed a significant increase in the difference between pretest and posttest score after use of the product.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan sebuah produk berupa buku ajar berbentuk cerita anak dilengkapi dengan permainan teka-teki silang yang valid, menarik, praktis, dan efektif digunakan dalam menunjang proses pembelajaran. Tahapan pengembangan menggunakan model pengembangan Dick dan Carey (2009) yang tediri dari sepuluh tahapan. Hasil validasi dan uji coba yang dilakukan dihasilkan data sebagai berikut (a) hasil validasi oleh para ahli mencapai persentase sebesar 84.33% dengan kriteria sangat valid, (b) hasil uji coba kelompok kecil dengan persentase sebesar 98.61% dengan kriteria sangat menarik, (c) hasil uji coba lapangan diperoleh persentase sebesar 99.5% dengan kriteria sangat praktis, dan (d) uji efektivitas menunjukkan adanya kenaikan yang signifikan perolehan selisih skor pretest dan posttest setelah penggunaan produk.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adipta, H. Maryaeni., & Hasanah, M. (2016). Pemanfaatan Buku Cerita Bergambar sebagai Sumber Bacaan Siswa SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(5), 989—992.
Akbar, S. (2015). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Bua, M. T., Santoso, A., & Hasanah, M. (2016). Analisis Minat Membaca Permulaan dengan Cerita Bergambar di Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(9), 1749—1752.
Dick, W. C. L., & Carey, J. O. (2009). The Systematuc Design of Instructional. 7th Edition. New Jersey: Pearson.
Goh, T., & Hooper, V. (2007). To TxT or Not to TxT: That’s the Puzzle. The Journal of Information Technology Education, 6(1), 441—453.
Januszewski, A. & Molenda. (2008). Educational Technology: A Definition with Complementary. New York: Lawrence Erlbaum Associates.
Orawiwatnakul, W. (2013). Crossword Puzzles as Learning Tool for Vocabulary Development. Electric Journal of Research in Educational Phychology, 11(2), 413-428. http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.30.12186
Prastowo, A. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Tinjauan Teoritis dan Praktik. Jakarta: Kencana.
Su’udiah, F. Degeng, I. N. S., & Kuswandi, D. (2016). Pengembangan Buku Teks Tematik Berbasis Kontekstual. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(9), 1744—1748.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i11.11773
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Rikha Ari Pratiwi, Ery Tri Djatmika, Sulton Sulton
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |