Bahan Ajar Tema Daerah Tempat Tinggalku Berbasis Kearifan Lokal

Aldine Pramita Alba, Sa’dun Akbar, Nurchasanah Nurchasanah

Abstract


Abstract: This study aims to produce products in the form of teaching materials on the theme of the area where My live based on local wisdom. This product consists of teacher books and student books. The product was developed with reference to the Dick & Carey development model. This study uses a type of quantitative data. The feasibility of the product is tested through validation test, attractiveness test, practicality test, and effectiveness test. The results of the tests that have been carried out, the product is declared to have met the criteria and requirements used in the field as a supporting book.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk berupa bahan ajar tema daerah tempat tinggalku berbasis kearifan lokal. Produk ini terdiri atas buku guru dan buku siswa. Produk dikembangkan dengan mengacu pada model pengembangan Dick & Carey. Penelitian ini menggunakan jenis data kuantitatif. Kelayakan produk diujikan melalui uji validasi, uji kemenarikan, uji kepraktisan, dan uji keefektivan. Hasil dari pengujian yang telah dilakukan, produk dinyatakan telah memenuhi kriteria dan persyaratan digunakan di lapangan sebagai buku penunjang.


Keywords


teaching materials; local wisdom; bahan ajar; kearifan lokal

Full Text:

PDF

References


Arief, H. S., Maulana., & Sudin, A. (2016). Meningkatkan Motivasi Belajar melalui Pendekatan Problem-Based Learning (PBL). Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 141—150.

Azizahwati., Maaruf, Z., Yassin, R. M., & Yuliani, E. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika SMA Berbasis

Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Makalah disajikan pada Prosiding Pertemuan Ilmiah XXIX

HFI, Jateng & DIY, 25 April 2015.

Bellous, J. E. (2008). How Children Become Moral Selves: Building Character and Promoting Citizenship in Education. Studies in Philosophy and Education, 28(2), 189—192. DOI 10.1007/s11217-008-9119-x.

Fityan, R.Y., & Wahyudin, A. (2018). Keaktifan Sebagai Intervening dalam Pengaruh Perhatian, Kesiapan, Kemampuan Kognitif terhadap Hasil Belajar. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 75—91.

Harsiati, T. (2017). Feedback and Self Regulation in Writing Learning Assesment in Junior High School. Journal of Intensive Studies on Language, Literature, Art, and Culture, 1(1), 71—85.

Indriani, A. (2013). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Kelas V terhadap Prestasi Belajar Matematika di SD Negeri Bejirejo Kecamatan Kunduran Kabupaten Blora. Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 4(2), 134—139.

Istiyani, D. (2013). Model Pembelajaran Membaca Menulis Menghitung (CALISTUNG) pada Anak Usia Dini di Kabupaten Pekalongan. Jurnal Penelitian, 10(1), 1—18. DOI: https://doi.org/10.28918/jupe.v10i1.351

Johns, B., Dye, M., & Jones, M. (2016). The Influence of Contextual Diversity on Word Learning. Psychon Bull Rev, 23, 1214—1220. DOI 10.3758/s13423-015-0980-7.

Kluge, J., Stein, W., & Licht, T. (2001). Knowledge Unplugged. Germany: Mcinsey & Company.

Liebe, M. (2008). There is no Magic Circle on the Difference between Computer Games and Traditional Games.

Conference Proceedings of the Philosophy of Computer Games 24-341. http://pub.ub.uni-potsdam.de/volltexte/2008/2459/.

Nugraha, R. A., Degeng, N.S., & Hanurrawan, F. (2016). Process of Self Regulated Learning an Stundent’s Strategic Studies Activities in Learning Environment. International Conference on Education 2016. Education in the 〖21〗^th Century: Responding to Current Issues. 747—753.

Nurmanita, T., Harsiati, T., & Suyono. (2017). Cerita Anak sebagai Sarana Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Prosiding TEP & PDs Transformasi Pendidikan Abad 21. Tema 7 Nomor 9 Bulan Mei Tahun 2017. 1100-1105.

Prastowo, A. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Jakarta: Kencana.

Puspita, H. J. (2016). Implementasi Pembelajaran Tematik Terpadu pada Kelas Vb SD Negeri Tegalrejo 1 Yogyakarta. Jurnal

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(5), 884—893.

Rizqi, A. M., Parmin., & Nurhayati, S. (2013). Pengembangan Modul IPA Terpadu Berkarakter Tema Pemanasan Global untuk

Siswa SMP/MTs. Unnes Science Education Journal, 2(1), 203—208.

Rozhana, K. M. (2015). Pengembangan Modul Berbasis Potensi Daerah Malang Kelas IV Semester II dengan Tema Tempat

Tinggalku. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Sanjaya, W. (2013). Perencanaan & Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Setyowati, R., Parmin., & Widiyatmoko., A. (2013). Pengembangan Modul IPA Berkarakter Peduli Lingkungan Tema Polusisebagai Bahan Ajar Siswa SMK N 11 Semarang. Unnes Science Education Journal, 2(2), 245—253.

Siahaan, D. C., & Pramusinto, H. (2018). Pengaruh Disiplin Belajar, Lingkungan Sekolah, dan Fasilitas Belajar terhadap Hasil Belajar. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 279—285.

Ulya, F. L., Irawati, R., & Maulana. (2016). Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematis dan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 121—130.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i4.12228

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Aldine Pramita Alba, Sa’dun Akbar, Nurchasanah Nurchasanah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License