Pengembangan Multimedia Interaktif pada Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar

Yuke Rindayu Sintya, Eddy Sutadji, Ery Tri Djatmika

Abstract


Abstract: The purpose of the research and development that is producing a eligible interactive multimedia products with valid criteria, practical, interesting, and effective. This research and development using model Lee & Owens. The results showed that the products were very valid with an average percentage of 89.9%, very practical with an average percentage of 94.5%, very interesting with an average of 96%. Product effectiveness shows that products improve student learning outcomes. This is evidenced by the significant difference between the value of the post-test experimental class and the control class with an average difference of 11.87.

Abstrak: Tujuan penelitian dan pengembangan yaitu menghasilkan produk multimedia interaktif yang layak dengan memenuhi kriteria kevalidan, kepraktisan, kemenarikan, dan keefektifan. Penelitian dan pengembangan ini menggunakan model Lee & Owens. Hasil penelitian didapatkan bahwa produk sangat valid dengan rata-rata presentase 89,9%, sangat praktis dengan rata-rata presentase 94,5%, sangat menarik dengan rata-rata 96%. Keefektifan produk menunjukkan bahwa produk dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Hal itu dibuktikan dengan adanya perbedaan yang signifikan antara nilai post-test kelas eksperimen dan kelas kontrol dengan perbedaan rata-rata 11,87.

Keywords


interactive multimedia; thematic learning; primary school; multimedia interaktif; pembelajaran tematik; sekolah dasar

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, I. K. & Amri, S. (2010). Strategi Pembelajaran Sekolah Berstandar Internasional dan Nasional: Dalam Analisis, Teori, Praktik dan Pengaruhnya terhadap Mekanisme Pembelajaran Sekolah Berstandar Internasional dan Nasional. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Akbar, T. N. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Ipa Berorientasi Guided Inquiry Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia Kelas V SDN Kebonsari 3 Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(6), 1120–1126.

Bakhtiar, F. A. (2018). Pengembangan Aplikasi Berbasis Multimedia pada Pembelajaran Tematik Kelas III Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 5(1), 16–30. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v5i1.9363

Batubara, H. H. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Materi Operasi Bilangan Bulat. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 1–12.

Daryanto. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media.

Erlina & Murti KA., I. (2013). Membuat Media Mengajar Visual. Jakarta: Erlangga.

Gunawardhana, P. (2016). Possibility of Using Multimedia Application for Learning. GSTF Journal on Computing, 5(1), 77–83. https://doi.org/10.5176/2251-3043

Herijanto, B. (2012). Pengembangan CD Interaktif Pembelajaran IPS Materi Bencana Alam. Journal of Educational Social Studies, 1(1).

Lee, W. W. & Owens. (2004). Multimedia-Based Instructional, Design Computer-Based Training Computer-Based Training, Web Based Training, Distance Broadcast Training, Performance-Based Solution. Sanfransisco: Pfeiffer.

Leow, M. & Neo, M. (2014). Interactive Multimedia Learning : Innovating Classroom Education In A Malaysian University, 13(2), 99–110.

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Musfiqon. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.

Ramansyah, W. (2014). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash Cs3 pada Kelas 1 SDN Bancaran 3 Bangkalan. Edutic - Scientific Journal of Informatics Education, 1(1), 1–11.

Rusman. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta.

Setyosari, P. (2015). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Prenamedia Group.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Wulandari, F. R. A., Dewi, N. R., & Akhlis, I. (2013). Pengembangan CD Interaktif Pembelajaran IPA Terpadu. Unnes Science Education Journal, 2(2), 262-268.

Yumarlin, M. (2012). Pengembangan Multimedia Pembelajaran IPS. Jurnal Teknik, 2(1), 61–68.

Yuniati, N., Purnama. B. E., & Nugroho, G. K. (2011). Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Ilmu Pengetahuan Alam pada Sekolah Dasar Negeri Kroyo 1 Sragen. Speed - Sentra Penelitian Engineering dan Edukasi, 3(4), 25–29.

Zaini, H. (2013). Karakteristik Kurikulum 2013 dan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). El-Idare Journal: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 15–31.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i8.13905

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Yuke Rindayu Sintya, Eddy Sutadji, Ery Tri Djatmika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License