Implementasi Kebijakan Sekolah Dasar dalam Menghadapi Asesmen Kompetensi Minimum

Nur Iman, Nasir Usman, Bahrun Bahrun

Abstract


Abstract: To face the minimum competency assessment, preparation is needed by the school and teachers. This study aims to determine the implementation of school policies in preparing students to face the minimum competency assessment at the Elementary School 1 Peukan Pidie. The method used is a qualitative method with a descriptive approach and data obtained from observations, interviews, and documentation studies. The study results indicate that the minimum competency assessment is still a new thing for schools and teachers. Implementation of policies related to minimum competency assessment by the Elementary School 1 Peukan Pidie provides books to support minimum competency assessment and increase student learning hours. However, this policy cannot be implemented optimally due to the Covid-19 pandemic. Factors supporting the policy at the Elementary School 1 Peukan Pidie are the support and proactive attitude of the principal and the availability of supporting books for teachers and students.

Abstrak: Untuk menghadapi asesmen tersebut tentunya diperlukan persiapan oleh sekolah dan guru agar siswa dapat mengikuti asesmen dengan baik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tentang implementasi kebijakan sekolah dalam mempersiapkan siswa menghadapi asesmen kompetensi minimum di Sekolah Dasar Negeri 1 Peukan Pidie. Metode yang digunakan adalah metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif, dan data diperoleh dari hasil observasi, wawancara, dan studi dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa asesmen kompetensi minimum masih menjadi hal yang baru bagi sekolah dan guru. Implementasi kebijakan terkait asesmen kompetensi minimum oleh SD Negeri 1 Peukan Pidie berupa penyediaan buku penunjang asesmen kompetensi minimum dan penambahan jam belajar siswa. Namun kebijakan tersebut tidak dapat diimplementasikan maksimal karena kondisi pandemi covid-19. Faktor pendukung kebijakan di SD Negeri 1 Peukan Pidie adalah dukungan dan sikap proaktif kepala sekolah dan tersedianya buku penunjang untuk guru dan siswa.

Keywords


policy implementation; minimum competency assessment; primary school; implementasi kebiiakan; asesmen kompetensi minimum; sekolah dasar

Full Text:

PDF

References


Abidah, A., Hidaayatullaah, H. N., Simamora, R. M., Fehabutar, D., & Mutakinati, L. (2020). The Impact of Covid-19 to Indonesian Education and Its Relation to the Philosophy of “Merdeka Belajar”. Studies in Philosophy of Science and Education, 1(1), 38–49. https://doi.org/10.46627/sipose.v1i1.9

Aditomo, A., & Köhler, C. (2020). Do Student Ratings Provide Reliable and Valid Information about Teaching Quality at the School Level? Evaluating Measures of Science Teaching in PISA 2015. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. https://doi.org/10.1007/s11092-020-09328-6

Anas, M., Muchson, M., Sugiono, & Forijati, R. (2021). Pengembangan kemampuan guru ekonomi di Kediri melalui kegiatan Pelatihan Asesmen Kompetensi Minimum (AKM). Rengganis Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 48–57.

Anggraeni, A. A. F., & Rachmajanti, S. (2020). The Needs of Continuous Professional Development Perceived by Novice and Experienced Teachers. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(11), 1664–1670.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Blazar, D., & Kraft, M. A. (2017). Teacher and Teaching Effects on Students’ Attitudes and Behaviors. Educational Evaluation and Policy Analysis, 39(1), 146–170. Retrieved from https://doi.org/10.3102/0162373716670260

Ekowati, D. W., Astuti, Y. P., Utami, I. W. P., Mukhlishina, I., & Suwandayani, B. I. (2019). Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 93. Retrieved from https://doi.org/10.30651/else.v3i1.2541

Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). Studi Literatur: Problematika Evaluasi Pembelajaran dalam Mencapai Tujuan Pendidikan di Era Merdeka Belajar. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan 2020, 10–15. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip

Jonas, N. (2018). Numeracy Practices and Numeracy Skills among Adults. OECD Education Working Paper No. 177, (177). Retrieved from http://dx.doi.org/10.1787/8f19fc9f-en

Manurung, A. S., Hasanah, M., & Siswanto, W. (2020). Instrumen Asesmen Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Membaca Teks Eksposisi untuk Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(6), 730–736.

Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). Qualitative Data Analysis (Second Edi). London: SAGE Publications.

Neuman, W. L. (2018). Metodologi Penelitian Sosial: Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jakarta: PT Indeks.

Novarina, Gheanurma Ekahasta; Santoso, A. F. (2019). Model Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(11), 1448–1456.

Prastowo, A. (2015). Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu. Jakarta: Prenadamedia Group.

Rawung, I. Y. (2019). Strategi Pembelajaran Aktif bagi Guru Sekolah Dasar di SD GKST II Poso Kota Utara. Jurnal Strategi Pembelajaran, 1(1), 49–55.

Rohmad, M. A. (2020). The Authority of Teacher in Merdeka Belajar Discourse. Tarbiya Islamia: Jurnal Pendidikan dan Keislaman, 10(2), 43–54.

Rokhim, D. A., Rahayu, B. N., Alfiah, L. N., Peni, R., Wahyudi, B., Wahyudi, A., Sutomo., & Widarti, H. Y. (2021). Analisis Kesiapan Peserta Didik dan Guru pada Asesmen Nasional ( Asesmen Kompetensi Minimum, Survey Karakter, dan Survey Lingkungan Belajar). Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 4(1), 61–71.

Rosyidi, U. (2020). Merdeka Belajar: Aplikasinya dalam Manajemen Pendidikan & Pembelajaran di Sekolah. In Seminar Nasional Pasca Sarjana UNJ.

Safitri, I., Marsidin, S., & Subandi, A. (2020). Analisis Kebijakan terkait Kebijakan Literasi Digital di Sekolah Dasar. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 176–180. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i2.123

Setiawan, H., Sa’dijah, C., & Akbar, S. (2017). Pengembangan Instrumen Asesmen Autentik Kompetensi Pada Ranah Keterampilan untuk Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(7), 874–882.

Uno, H. B. (2012). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Wagiran. (2019). Metode Penelitian Pendidikan: Teori dan Implementasinya. Yogyakarta: Deepublish.

Yuliandari, R. N., & Hadi, S. (2020). Implikasi Asesmen Kompetensi Minimum Dan Survei Karakter Terhadap Pengelolaan Pembelajaran SD. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 5(2).

Yusuf, M. (2015). Asesmen dan Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Zahrudin, M., Ismail, S., & Zakiah, Q. Y. (2021). Policy Analysis of Implementation of Minimum Competency Assessment As An Effort To Improve Reading Literacy of Students in Schools. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 12(1), 83–91.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i2.14464

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Nur Iman, Nasir Usman, Bahrun Bahrun

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License