MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN BIOLOGI REMAP STAD

Farqiyatur Ramadhan, Susriyati Mahanal, Siti Zubaidah

Abstract


The aims of this study are to explore the effect of Reading-Concept Map- Student Team Achievement Division (Remap-STAD) towards cognitive learning outcomes on highschool students. This research is done in senior high school 1 Batu City, with participants as many as 70 students. This research used Nonequivalent Pretest-Posttest Control Group Design. The data cognitive learning outcomes obtained from essay tests amounted to 10 questions that refer to the revised Bloom's taxonomy. The test results were then analyzed with Anacova. The results of this experiment showed that Remap-STAD can enhance cognitive learning outcomes.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pembelajaran Reading-Concept Map-Student Team Achievement Division (Remap-STAD) terhadap hasil belajar kognitif siswa. Penelitian ini dilakukan di SMAN 1 Batu, dengan jumlah partisipan sebanyak 70 siswa. Rancangan penelitian yang digunakan adalah nonequivalent pretest-posttest control group design. Data hasil belajar kognitif diperoleh dari pemberian tes esai berjumlah 10 soal yang mengacu pada taksonomi Bloom yang sudah direvisi. Hasil tes selanjutnya dianalisis dengan teknik Anacova. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Remap-STAD berpengaruh terhadap hasil belajar kognitif siswa.


Keywords


cognitive learning outcomes; Remap STAD; SMA N Kota Batu; hasil belajar kognitif; Remap STAD; SMA N Kota Batu

Full Text:

PDF

References


Anderson, R. and Pearson P. 1984. A Schemata Theoretic View of Basic Processes on Reading Comprehension, In P.D. Pearson. (Ed). Handbook of Reading Research. London: Longman, 255—317.

Aziyusa, Agni dan Kusrini. 2014. “Pengaruh Pemberian Penguatan terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Kamal pada Materi Bilangan Bulat”. Mathedunesia, III (1):9—12.

Ampuni, S. 1998. Proses Kognitif Dalam Pemahaman Bacaan. Buletin Psikologi Tahun VI, ISSN : 0854 – 7108, (2).

Andriani, S. 2013. Penerapam Reward sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS Kelas III A di MIN Tempel Ngaglik Sleman. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Brewer, W.F & J.C. Treyens. 1981. Role of Schemata in Memory for Places' Cognitive Psychology. 13:207—230.

Brown, G and G. Yule. 1983. Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.

Chiou, C.C. 2008. The Effect of Concept Mapping on Student’s Learning Achievement and Interest. Innovation in Education and Teaching International. 45 (4):375—387.

Dinnurriya, M.S. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran Biologi Berbasis Reading-Concept Map-Numbered Heads Together (Remap NHT) Terhadap Minat Baca, Kemampuan Metakognitif, Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas X SMA Malang. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Djamarah, S.B. 2000. Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Edmondson, K. M. & Smith, D.F. 1996. Concept map to Facilitate Veterinary Students’ Understanding of Fluid and Electrolyte Disorders. Makalah diseminarkan pada Annual Meeting of the American Education Research Association. New York.

Hamid, R. 2006. “Reward and Punishment dalam Perspektif Pendidikan Islam”. Ittihad Jurnal Kopertis Wilayah XI Kalimantan, IV (5):65—70.

Hasan, A. 2014. Implementasi Model Pembelajaran Reading Map Student Teams Achievement Divisions untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Biologi Peserta Didik Kelas X IPA SMA Insan Cendekia Shalahudin Malang. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Insyasiska, D. 2013. Pengaruh Project Based Learning terhadap Motivasi Belajar, Kreativitas, Kemampuan Berpikir Kritis, dan Kemampuan Kognitif Siswa Kelas X Mata Pelajaran Biologi di SMAN 1 Batu. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Ismiati, L. 2011. Pengaruh Strategi Belajar TPS, Reciprocal Teaching, dan Integrasinya terhadap hasil Belajar Kognitif dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Berkemampuan Akademik Berbeda di R-SMA-BI Batu. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Johnson, D. W, & Johnson, R. 2005. New Developments in Social Interdependence Theory. Genetic, Social, & General Psychology Monographs, 131(4):285—358.

Johnson, D.W., R. T. Johnson & K. A. Smith. 1991. Cooperative learning: Increasing college faculty instructional productivity, ASHE-ERIC Higher Education Report No. 4. Washington, DC: George Washington University.

Karakuyu, Y. 2010. The effect of concept mapping on attitude and achievement in a physics course. International Journal of the Physical Sciences, 5 (6):724—737.

Karunia, N.D. & Khotimah, P. R. 2014. Pengaruh Pemberian Rewards Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Ditinjau Dari Sikap Siswa Dalam Belajar. Naskah Publikasi. FKIP UMS.

Kinchin, I.M. & Hay, D.B. 2000. How Qualitative Approach to Concept Map Analysis Can Be Used to Aid Learning by Illustrating Patterns of Conceptual Development. Educational Research, 42 (1):43—57.

Kurniawati, Z.L., Zubaidah, S. & Mahanal, S. 2015. Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA Negeri Kota Batu Pada Matapelajaran Biologi. Makalah Disajikan dalam Seminar Nasional dan Workshop Nasional Biologi dan Pembelajarannya ke-2. Jurusan Biologi FMIPA UM. Malang, 16—17 Oktober 2015.

Marsono. 2016. Development of a cooperative micro lesson study learning model to teaching creatively and teaching for the creativity of engineering students. World Trans. on Engng. and Technol. Educ., 14 (2):322—326.

Malone, J. & Dekkers, J. 1984. The Concept Maps as an aid to Instruction in Science and Mathematics. School Science and Mathematics, 84 (3):220—231.

Novak, J.D & Gowin, D.B. 1984. Learning How To Learn. New York: Combridge University Press.

Novak, J.D & Canas, J.A. 2006. The Origins of The Concept Mapping Tool and The Continuing Evolution of The Tool. Information Visualization. (5):175—184.

Ocampo, R.O & Ocampo, R.B. 2015. Effectiveness Students’ Team Achievement Division on Students’ Attidue Towards Physics. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research. Vol. 3. No. 4.

Patrick, A.O. 2011. Concept Mapping As a Study Skill: Effect on Student Achievement in Biology. International Journals of Education Science, 3 (1): 49-57.

Rahman, A., Ahmar, A. S., & Rusli. 2016. The influence of cooperative learning models on learning outcomes based on students’ learning styles. World Transactions on Engineering and Technology Education. 14 (3):425—430.

Rohmah, F.E. 2013. Peningkatan Kemampuan Membaca dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Melalui Penerapan Strategi Direct Reading Thinking Activities (DRTA) pada Kelas V SD Negeri Nogosari 2. Naskah Publikasi. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Rosyida, F., Zubaidah, S. & Mahanal, S. 2015. Kemampuan Bertanya dan Berpendapat Siswa SMA Negeri Kota Batu pada Matapelajaran Biologi.Makalah Disajikan dalam Seminar Nasional dan Workshop Nasional Biologi dan Pembelajarannya ke-2. Jurusan Biologi FMIPA UM. Malang, 16—17 Juli 2016.

Safitri, M. Gunatama, G & Darmayanti, I.A.M. 2014. Keterampilan Membimbing Diskusi Kelompok Kecil oleh Guru Bahasa Indonesia di Kelas VII SMP Laboratorium Undiksha. E-journal Universitas Pendidikan Ganesha. 2 (1).

Slavin, R.E. 2005. Cooperative Learning: Teori, Riset, dan Praktik. Terjemahan Oleh Narulta Yusron. Bandung: Nusa Media.

Shihab, I.A. 2011. Reading As Critical Thinking. Asian Social Science. Vol. 7. No. 8.

Setiawan, D. 2015. Hubungan antara Minat Baca terhadap Keterampilan pada Pembelajaran Biologi Berbasis Reading Concept Map STAD dan Reading Concept TPS Kelas X SMA Negeri di Kota Batu.

Sholihah, M., Zubaidah, S., Mahanal, S. 2015. Keterampilan Metakognitif Siswa SMA Negeri Kota Batu pada Matapelajaran Biologi. Makalah Disajikan dalam Seminar Nasional dan Workshop Nasional Biologi dan Pembelajarannya ke-2. Jurusan Biologi FMIPA UM. Malang, 16—17 Oktober 2015.

Spiro, R. 1977. Remembering Information from Text: The State of Schema Approach, In R. C. Anderson, R. J. Spiro, & W. E. Montague (Eds.) Schooling and the Acquisition of Knowledge. Hillsdale, NJ: Erlbaum. (pp. 137—165).

Van Wyk, M. 2012. The effects of the STAD-Cooperative Learning Method on Student Achievement, Attitude Andmotivation in Economics Education. Educ. J., 33 (2):261—270.

Winkel. 2007. Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: PT. Gramedia.

Zubaidah, S. 2014. Pemberdayaan Keterampilan Penemuan dalam Scientific Approach Melalui Pembelajaran Berbasis Remap Coople. Makalah disajikan pada Seminar Nasional XI bertema Biologi, Sains, Lingkungan, dan Pembelajarannya di Universitas Sebelas Maret pada tanggal 7 Juni 2014.

Zubaidah, S. & Corebima, A.D. 2016. Remap Coople. Malang: Aditya Media Publishing.

Zubaidah, S. Yuliati, L. & Mahanal, S. 2013. Model dan Metode Pembelajaran SMP IPA. TEQIP. Malang: UM PRESS.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i5.9043

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Farqiyatur Ramadhan, Susriyati Mahanal, Siti Zubaidah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License