Perbedaan Profil Pemecahan Masalah Peraih Medali OSN Matematika Berdasarkan Jenis Kelamin

Jackson Pasini Mairing, I Ketut Budayasa, Dwi Juniati

Abstract


Abstract: Differences of Problem Solving Competences of OSN Mathematics Medal Winners by Sex. This study was carried out to explore whether different sexes influence the performances of OSN Mathematics Medal Winners . T wo subjects, namely  MF ( female) and YB ( male), were selected and as signed to solve two mathematical problems. The subjects’ p rofiles were obtained from in - depth inte rviews. The data indicate that there are differences in problem-solving profiles of the female and the male subjects, revealed in what they think and do when solving the mathematical problems and in the order of how they solve the problems. The order reflects  the stages of  Polya, and the differences observed seem to be caused by the different scheme of solving problems.

Abstrak: Perbedaan Profil Pemecahan Masalah Peraih Medali OSN Matematika Berdasarkan Jenis Kelamin. Dalam rangka melengkapi teori- teori mengenai perbedaan gender, peneliti melakukan penelitian dengan tujuan untuk mengetahui perbedaan profil pemecahan masalah antara peraih medali OSN yang berjenis kelamin laki-laki dan perempuan. Untuk itu, peneliti memilih dua subjek yaitu MF (perempuan) dan YB (laki- laki) serta mengembangkan dua masalah matematika. Profil diperoleh dengan melakukan wawancara mendalam menggunakan masalah-masalah tersebut. Hasilnya adalah ada perbedaan profil pemecahan masalah antara laki-laki dan perempuan. Perbedaan tersebut tampak pada apa yang mereka pikirkan dan lakukan ketika memecahkan masalah dan urutan pemecahan masalahnya. Urutan itu didasarkanpada tahap- tahap Polya. Perbedaan tersebut lebih disebabkan oleh perbedaan skema pemecahan masalah.

Keywords


pemecahan masalah, peraih medali OSN, pembelajaran matematika, jenis kelamin

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jip.v18i2.3612

Free counters!Creative Commons LicenseCheck Google PageRank
Jurnal Ilmu Pendidikan by Jurnal Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jip.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jip. View My Stats