KOMPAK (YOUTH COMMUNITY OF CARE AND ANTI POVERTY): YOUTH COMMUNITY ROLE TO ENCOURAGE THE UNDERPRIVILLAGED STUDENTS AND YOUTH EMPOWERMENT

Roki’ Amrullah, Okta Mela Cikal Santoso, Sa’dun Akbar, Ade Eka Anggraini

Abstract


Abstract: KOMPAK (Youth Community of Care and Anti Poverty) is a youth community that help eradicate poverty. The community has a focus on learning and education.  This article describes the youth community role to encourage underprivillaged students in Bunulrejo Malang city.  This study aims to examine the role of youth community to empowering society’s education and citizens empowerment by KOMPAK (Youth Community of Care and Anti Poverty). This study used a qualitative approach with phenomenology design. Checking the validity of the data using the source triangulation method. The subjects of the study were community administrators, students, alumni and parents. The result of the study are as follows. The role of youth community are 1) financing of school fees for underprivileged students, 2) free tutoring for underprivillaged students and 3) career coaching for students. Whereas the citizens empowerment are 1) involving the citizens to become donors to the community, 2) helping to reduce poverty through educational and learning activities for underprivileged students, 3) the citizens and parent s felt helped and blissful because of all benefits given by this community.

Keywords: youth community, youth empowerment, community role

 

Abstrak: KOMPAK (Komunitas Pemuda Peduli dan Anti Kemiskinan) merupakan komunitas pemuda yang membantu pengentasan kemiskinan. Masyarakat memiliki fokus pada pembelajaran dan pendidikan. Artikel ini mendeskripsikan peran komunitas pemuda untuk mendorong siswa kurang mampu di kota Bunulrejo Malang. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji peran komunitas pemuda dalam pemberdayaan pendidikan masyarakat dan pemberdayaan warga oleh KOMPAK (Komunitas Pemuda Peduli dan Anti Kemiskinan). Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan desain fenomenologi. Pengecekan keabsahan data menggunakan metode triangulasi sumber. Subyek penelitian adalah pengurus masyarakat, mahasiswa, alumni dan orang tua. Hasil penelitian adalah sebagai berikut. Peran komunitas pemuda adalah 1) pembiayaan biaya sekolah bagi siswa kurang mampu, 2) bimbingan belajar gratis bagi siswa kurang mampu dan 3) pembinaan karir bagi siswa. Sedangkan pemberdayaan warga adalah 1) melibatkan warga untuk menjadi donatur bagi masyarakat, 2) membantu pengentasan kemiskinan melalui kegiatan pendidikan dan pembelajaran bagi siswa kurang mampu, 3) warga dan orang tua merasa terbantu dan bahagia karena semua manfaat yang diberikan ini. masyarakat.


Kata kunci: komunitas pemuda, pemberdayaan pemuda, peran masyarakat


Keywords


youth community; youth empowerment; community role

Full Text:

PDF


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Humaniora

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Pendidikan Humaniora

Graduate School, Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPH is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License