The Effects of Multimedia Presentation Variety on English Language Achievement among Students with Different Learning Styles

Ahmad Bahruddin

Abstract


Pengaruh Variasi Multimedia Presentasi terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris Peserta Didik yang Memiliki Gaya Belajar Berbeda

Abstract: This study investigated the effects of multimedia presentation variety on English achievement among students with different learning styles.The main purposes of this study were to examine: (1) the difference of English achievement among students instructed with variety of multimedia presentation namely: Macromedia Flash, Power Point and Prezi; (2) the difference of English achievement of students with different learning styles namely: auditory, kineasthetic and visual visual; (3) the interaction among variety of multimedia presentation and learning styles on students English achievement. The findings of the study were: (1) there was a significant effect of the multimedia presentation variety on English achievement. The group of students instructed by using Power Point presentation gained the highest score among those two others; (2) there was significant difference among students with different learning styles. The group of students with visual learning style gained the highest score among those two others; and (3) there was a significant interaction on multimedia presentation variety and learning styles on English achievement.
Key Words: multimedia presentation variety, learning styles, english achievement

 

Abstrak: Penelitian ini menguji dampak penggunaan variasi multimedia presentasi terhadap hasil belajar bahasa Inggris peserta didik yang memiliki gaya belajar berbeda. Tujuan utama penelitian ini adalah untuk menguji: (1) perbedaan hasil belajar bahasa Inggris peserta didik yang dibelajarkan dengan menggunakan multimedia presentasi yang berbeda, yaitu, Macromedia Flash, Power Point dan Prezi; (2) perbedaan hasil belajar bahasa Inggris peserta didik yang memiliki gaya belajar berbeda, yaitu auditory, kinestetik dan visual; dan (3) interaksi antara variasi multimedia presentasi dan gaya belajar terhadap hasil belajar bahasa Inggris. Hasil penelitian menunjukkan: (1) terdapat perbedaan hasil belajar yang meyakinkan antara kelompok peserta didik yang dibelajarkan dengan menggunakan variasi multimedia presentasi, kelompok peserta didik yang dibelajarkan menggunakan multimedia presentasi Power Point memiliki  rerata nilai hasil belajar tertinggi dibandingkan dengan dua kelompok peserta didik yang lain; (2) terdapat perbedaan yang meyakinkan antara kelompok peserta didik yang memiliki gaya belajar berbeda, kelompok peserta didik yang memiliki gaya belajar visual mendapatkan rerata hasil belajar tertinggi dibandingkan dengan peserta didik yang memiliki gaya belajar lain; (3) terdapat interaksi antara variasi multimedia presentasi dan gaya belajar terhadap hasil belajar bahasa Inggris peserta didik.
Kata kunci: variasi multimedia presentasi, gaya belajar, hasil belajar bahasa Inggris


Keywords


multimedia presentation variety, learning styles, english achievement

Full Text:

PDF


Copyright (c)




Jurnal Pendidikan Humaniora

Graduate School, Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPH is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License