Developing Guided Inquiry-Based Ecosystem Modules Based on Pond Learning
Abstract
Abstract : The aim of this research was to produce ecosystem module-based inquiry with fishpond as a learning resource that met valid and practical criteria. This method of research development used ADDIE from Branch. The result showed that validation of module is 98.78% it meant that compliance criteria were very valid and from the subject, an expert was 100%, the result of practicality was 98% it meant that compliance criteria were very practical and the mean result of the student’s response was 91,65%. It meant that students gave a positive response to the module. Based on this result, it could be concluded that ecosystem module-based inquiry with fish pond resources that met valid, practical criteria can be further implemented to grade X.
Abstrak : Penelitiian ini bertujuan untuk rnenghasilkan produk berupa rnodul ekosistem berbasiis inkuiri bersumber belajar tambak yang memenuhi kriteria valid dan praktis. Penelitian ini rnenggunakan rnodel pengernbangan ADDIE dari Branch. Hasil uji kevalidan modul oleh ahli bahan ajar sebesar 98,78% yang menunjukkan kriteria sangat valid dan oleh ahli materi sebesar 100%, hasil uji kepraktisan sebesar 98% yang memenuhi kriteria sangat praktis dan hasil rerata respons siswa terhadap modul sebesar 91,65% yang menunjukkan bahwa siswa memberikan respons positif terhadap modul. Berdasrkan hasil tersebut dapat disirnpulkan bahwa rnodul ekosistern berbasis inkuiri bersumber belajar tambak memenuhi kriteria valid serta praktis dan dapat diimplementasikan lebih lanjut ke siswa kelas X.Full Text:
PDFReferences
Agustyaningrum, N. & Gusmania, Y. (2017). Praktikalitas Dan Keefektifan Modul Geometri Analitik Ruang Berbasis Konstruktivisme. Dimensi Vol 6 No 3. 412-420 ISSN: 2085-9996
Akbar, S. (2016). Intrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Alias, N., DeWitt, D., Rahman, M.N.A., Gelamdin, R.B., Rauf, R.A.A., & Siraj, S. (2018). Effectiveness of the Biology PTechLS Module in a Felda Science Centre. Malaysian Online Journal of Educational Technology. 2(4): 1-6
Amri, S. (2015). Implementasi Pembelajaran Aktif dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustaka
Anwari, Nahdi, M.S. & Sulistyowati, E. (2016). Biological Science Learning Model Based on Turgo’s Local Wisdom on Managing Biodiversity. USA: American Institute of Physics. Via online: http://dx.doi.org/10.1063/1.4941146
Branch, R. M. (2009). Instructional Design-The ADDIE Approach. New York: Springer
Budiono, E. & Susanto, H. (2006). Penyusunan dan Penggunaan Modul Pembelajaran Berdasar Kurikulum Berbasis Kompetensi Sub Pokok Bahasan Analisa Kuantitatif Untuk Soal-Soal Dinamika Sederhana Pada Kelas X Semester I Sma . Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia Vol 4 No2 79-87
Burns, H. (2011). Teaching for Transformation: (RE) Designing Sustainability Course Based on Ecological Principle. Journal of Sustainability Education 2.
Departemen Pendidikan Nasional (Depdiknas). (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Sekolah Dasar dan Menengah.
Emzir. (2012). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Raja Gravindo Persada.
Husain, S. Basundoro, P. Kasuma, G. Rosyid, I. Perkasa, A. Muryadi. Setijowati, A. Devi, S. Pratama, A.R. (2017). Sejarah Lamongan dari Masa ke Masa. Surabaya: Airlangga University Press.
Janawi. (2013).Metodologi dan Pendekatan Pembelajaran. Yogyakarta: Ombak.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (Kemendikbud). (2012). Dokumen Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Kunandar. (2014). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik- berdasarkan Kurikulum 2013) Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Laporan Keterangan Pertanggungjawaban (LPJ) Kepala Daerah Akhir Tahun Anggaran 2015 Kabupaten Lamongan. (2016). Pemerintah Kabupaten Lamongan.
Loubser, C.P. Swanepoel, C.H. & Chacko, C.P.C. (2001). Concept formulation for environmental literacy. South African Journal of Education, 21(4) 317- 323
Majid, A. & Rochman, C. (2014). Pendekatan Ilmiah dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Martiningsih, I., Lisdiana, Susilowat, S.M.E. (2018). The Development of Learning Module with Discovery Learning Approach in Material of Limit Algebra Functions. JISE Journal of Innovative Science Education, 7(2): 372-381.
Padmapriya, P.V. (2015). Effectiveness of Self Learning Modules on Achievement in Biology Among Secondary School Students. International Journal of Education and Psychological Research (IJEPR), 4(2): 44-47.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan (Permendikbud) Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses.
Putra, A.D., Murtiani. Gusnedi. (2017). Pembuatan Modul Interaktif Terintegrasi Guided Inquiry Menggunakan Aplikasi Course Lab Untuk Materi Usaha, Energi, Momentum Dan Impuls Pada Pembelajaran Fisika SMA Kelas X. Pillar of Physics. Vol 10 1-8
Riyadhi, N., Djaiz, M., & Taplanto, T. (2009). Panduan Penyusuna Modul. Jakarta: Politeknik Negeri Media Kreatif
Rokhmaniyah. Joharman & Ngatman. (2017). Lesson Study on The Development of Local Potential-Based Learning Material to Improve Professional Competence of Elementary School Teachers. International Journals of Sciences and High Technologies 5 (2): 125-130
Rossum, E.J.V. & Hamer, R. (2010). The Meaning of Learning and Knowing. Rotterdam: Sense Publishers
Sagala, S. (2009). Konsep dan Makna Pembelajaran untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta.
Wenning, C.J. (2006). A framework for teaching the nature of science. Journal of Physics Teacher Education. 3 (3): 3-10
Wenning, C.J. (2011). Experimental inquiry in introductory physics courses. Journal of Physics Teacher Education. 6 (2): 2-8
Widodo, C. & Jasmadi. (2008). Panduan Menyusun Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Jakarta : PT. Elex Media Komputindo.
Wulandari, S. P., Budiyono & Slamet, I. (2016). The Development of Learning Module with Discovery Learning Approach in Material of Limit Algebra Functions. ICMSE International Conference on Mathematics, Science, and Education.
Riduwan. (2004). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jps.v9i1.15084
Jurnal Pendidikan Sains Journal of Science Education Graduate School of Universitas Negeri Malang, Indonesia JPS is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |