Improving Students' Understanding of Static Fluids Using Virtual Laboratory During the Covid-19 Pandemic

Nanda Rizky Aulia, Edi Supriana, Eny Latifah, Agus Suprapto

Abstract


Abstract: The purpose of this study is to find out the influence of virtual laboratories on static fluid material to improve the understanding of students of class XI during the Covid 19 pandemic. The research design used is a mixed-method with embedded experimental design and samples used in the study of 29 learners. Based on the acquisition of this study, it can be concluded that the use of virtual laboratories equipped with LKS in the field for learning proved to be quite effective because from the acquisition of analytical results explained there is a positive influence on the use of virtual laboratory learning media with a scientific approach to static fluid material to learning outcomes. With this research, it is expected that the use of virtual laboratory learning media can be applied by teachers to physical learning so that learners can easily understand concepts and there are no misconceptions about concepts that exist in physical learning.

 

Abstrak: Penelitian ini bermaksud dapat mengetahui pengaruh virtual laboratory terhadap materi fluida statis dalam meluaskan pemahaman siswa kelas XI di masa pandemi Covid 19. Desain penelitian ini memanfaatkan metode campuran dengan desain embedded experimental dan 29 peserta didik dipergunakan sebagai sampel pada penelitian ini. Berdasarkan perolehan penelitian ini, dapat disimpulkan penggunaan virual laboratory yang dilegkapi dengan LKS didalmnya untuk pembelajaran terbukti cukup efektif karena dari perolehan hasil analisis menjelaskan terdapat pengaruh yang positif penggunaan media pembelajaran virtual laboratory dengan pendekatan saintifik materi fluida statis terhadap hasil belajar. Dengan adanya penelitian ini, diharapkan penggunaan media pembelajaran virtual laboratory dapat diterapkan oleh guru pada pembelajaran fisika sehingga peserta didik bisa lebih mudah mencerna konsep dan tidak mengakibatkan miskonsepsi mengenai konsep-konsep yang ada pada fisika terutama yang berkaitan dengan penerapan fisis pada kehidupan sehari-hari

Keywords


virtual laboratory; static fluid; students' understanding

Full Text:

PDF

References


Aji, N. S., & Widodo, W. (2017). Pengembangan LKS Gerak Harmonic Sederhana dengan Media Virtual Laboratory Berbasis Problem Based Instruction. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 8(1), 44–50. https://doi.org/10.26877/jp2f.v8i1.1336

Alfarizi K, R., Rifa’i, M. R., & Dinar Maftukh Fajar. (2020). Analisis Kemenarikan Media Pembelajaran Phet Berbasis Virtual Lab pada Materi Listrik Statis Selama Perkuliahan Daring Ditinjau dari Perspektif Mahasiswa. VEKTOR: Jurnal Pendidikan IPA, 1(1), 19–28. https://vektor.iain-jember.ac.id/index.php/vtr/article/view/6

Andromeda, A., Lufri, Festiyed, Ellizar, E., Iryani, I., Guspatni, G., & Fitri, L. (2018). Validity and Practicality of Experiment Integrated Guided Inquiry-Based Module on Topic of Colloidal Chemistry for Senior High School Learning. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 335(1), 0–10. https://doi.org/10.1088/1757-899X/335/1/012099

Andromeda, Bahrizal, & Ardina, Z. (2016). Efektifitas Kegiatan Praktikum Terintegrasi dalam Pembelajaran pada Materi Kesetimbangan Kimia Kelas XI SMA/MA. Eksakta, 1(17), 45–51.

Astuti, I. A. D. (2016). Pengembangan Alat Eksperimen Penentuan Percepatan Gravitasi Bumi Berdasarkan Teori Bidang Miring Berbasis Microcomputer Based Laboratoy (MbL). Faxtor Excata, 9(2), 114–118. http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Faktor_Exacta/article/view/788

Astuti, I. A. D., & Bhakti, Y. B. (2018). Interactive Learning Multimedia Based Microsoft Excel on the Temperature and Heat. Unnes Science Education Journal, 7(1), 1–6. https://doi.org/10.15294/usej.v7i1.21355

Astuti, I. A. D., & Handayani, S. (2018). Penggunaan Virtual Laboratory berbasis PhET Simulation Untuk Menentukan Konstanta Wien. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 9(2), 66–72. https://doi.org/10.26877/jp2f.v9i2.2487

Auliyani, P., Ramli, & Kamus, Z. (2018). Penerapan Lks Berbantuan Virtual Laboratory Dalam Pembelajaran Inquiry Terbimbing Terhadap Pencapaian Kompetensi Siswa. Pillar of Physics Education, 11(1), 65–72.

Azlan, C. A., Wong, J. H. D., Tan, L. K., Muhammad Shahrun, M. S. N., Ung, N. M., Pallath, V., Tan, C. P. L., Yeong, C. H., & Ng, K. H. (2020). Teaching and learning of postgraduate medical physics using Internet-based e-learning during the COVID-19 pandemic – A case study from Malaysia. Physica Medica, 80, 10–16. https://doi.org/10.1016/j.ejmp.2020.10.002

Chu, H. E., Treagust, D. F., Yeo, S., & Zadnik, M. (2012). Evaluation of Students’ Understanding of Thermal Concepts in Everyday Contexts. International Journal of Science Education, 34(10), 1509–1534. https://doi.org/10.1080/09500693.2012.657714

Creswall, J. W. (2008). Educational Research. Pearson International Edition.

Endah Yuliani, & Romadhiyana Kisno Saputri. (2021). Perbandingan Penggunaan Platform Google Classrom dan Grup Whatsapp Dalam Pembelajaran Online Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 238–243. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.934

Jannah, M. (2020). Peningkatan Keterampilan Generik Sains Mahasiswa Prodi Pendidikan Fisika Melalui Eksperimen pada Pembelajaran Media dan Bahan Ajar Fisika. Jurnal Phi, 2019(April 2019), 17–30.

Oidov, L., Tortogtokh, U., & Purevdagva, E. (2012). Virtual laboratory for physics teaching. 2012 International Conference on Management and Education Innovation, 37, 319–323. http://www.ipedr.com/vol37/062-ICMEI2012-E10015.pdf

Sahfitri, N., Darvina, Y., Masril, & Hidayati. (2019). Efektivitas LKS untuk Virtual Laboratory pada Materi Fluida Dinamis dan Suhu Kalor Kelas XI SMAN 15 Padang. Pillar of Physics Education, 12(1), 129–136. https://doi.org/10.24036/4786171074

Santhalia, P. W., & Sampebatu, E. C. (2020). Pengembangan multimedia interaktif fisika untuk meningkatkan pemahaman konsep fisika siswa pada era pendemi Covid-19 Development of physics interactive multimedia to improve students ’ understanding of physics concepts in the Covid-19 Era. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6(2), 165–175.

Setiaji, B., & Dinata, P. A. C. (2020). Analisis kesiapan mahasiswa jurusan pendidikan fisika menggunakan e-learning dalam situasi pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6(1), 59–70. https://doi.org/10.21831/jipi.v6i1.31562

Setiawan, B., Juniarso, T., Fanani, A., & Iasha, V. (2020). Pembelajaran Online Di Masa Pandemi Covid-19: Pengaruhnya Terhadap Pemahanan Konsep Fisika Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(02), 230–236.

Swandi, A., Nurul Hidayah, S., & Irsan, L. J. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Laboratorium Virtual untuk Mengatasi Miskonsepsi Pada Materi Fisika Inti di SMAN 1 Binamu, Jeneponto (Halaman 20 s.d. 24). Jurnal Fisika Indonesia, 18(52), 20–24. https://doi.org/10.22146/jfi.24399

Talley, K. G., & Martinez Ortiz, A. (2017). Women’s interest development and motivations to persist as college students in STEM: a mixed methods analysis of views and voices from a Hispanic-Serving Institution. International Journal of STEM Education, 4(1). https://doi.org/10.1186/s40594-017-0059-2




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jps.v9i4.15097


Jurnal Pendidikan Sains

Journal of Science Education

Graduate School of Universitas Negeri Malang, Indonesia

Lisensi Creative Commons

JPS is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License