Perceptions of business on the Role of Management Information System (MIS) Based Information Technology (IT) at the Vocational High School Administration Management Mojokerto

Tri Wahjoedi Hidajat

Abstract


Persepsi Pengelola terhadap Peran Sistem Informasi Manajemen (SIM) Berbasis Teknologi Informasi (TI) pada Pengelolaan Administrasi Sekolah Menengah Kejuruan Kota Mojokerto

Abstract: The role of management of  information systems based on information technology is very important in school management in improving the quality of services, processes, and student achievement. Therefore, this study aimed to uncover and describe perceptions of the role of manager of IT-based SIM in the vocational administration school in Mojokerto. This research uses descriptive quantitative research design and performed in 9 vocational schools in Mojokerto with 45 managers of academic administration as a population. The sampling technique used is saturated samples (the entire population were sampled). The Results of this study are: (1) In general, the perception of the role of manager of IT-based SIM dalampengelolaan relatively important SMK administration, shown by the average (mean) score = 144.22 (or 72.11% and categorized important); (2) there is a distribution manager answers perception of the role of IT in the management of SIM-based vocational diverse academic administration. These results demonstrated by the high standard deviation value is 16.419. Based on the findings, some suggestions that can be submitted are: (1) the principal to continue to improve the utilization of IT in the management of SIM-based academic administration of the school, and (2) the Department of Education can take the policy relating to the use of SIM-based implementation of IT in the management academic administration at SMK SMK which to date has not done.

Key Words: perception of managers, management information systems, information technology, administration of vocational high schools



Abstrak: Peran sistem informasi manajemen berbasis teknologi informasi sangat penting dalam pe-ngelolaan/manajemen sekolah dalam peningkatan kualitas pelayanan, proses, dan prestasi belajar siswa. Untuk itu, penelitian ini bertujuan untuk mengungkap dan mendeskripsikan persepsi pengelola terhadap peran SIM berbasis TI dalampengelolaan administrasi SMK di Kota Mojokerto. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian deskriptif kuantitatif dan dilakukan pada 9 SMK di Kota Mo-jokerto dengan 45 pengelola administrasi akademik sebagai populasinya. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah sampel jenuh (seluruh populasi diambil sebagai sampel). Hasil penelitian ini adalah: (1) secara umum, persepsi pengelola terhadap peran SIM berbasis TI dalampengelolaan administrasi SMK tergolong penting, yang ditunjukkan oleh rata-rata (mean) skor = 144,22 (atau 72,11% dan terkategori penting); (2) terdapat sebaran jawaban persepsi pengelola terhadap peran SIM berbasis TI dalam pengelolaan administrasi akademik SMK yang beragam. Hasil ini ditunjukkan oleh nilai standar deviasi yang tinggi yaitu 16,419. Berdasarkan hasil temuan, beberapa saran yang dapat disampaikan adalah: (1) pihak kepala sekolah untuk terus meningkatkan pemanfaatan SIM ber-basis TI dalam pengelolaan administrasi akademik sekolah, dan (2) pihak Dinas Pendidikan dapat mengambil kebijakan yang berkaitan dengan pelaksanaan pemanfaatan SIM berbasis TI dalam pengelolaan administrasi akademik di SMK-SMK yang sampai saat ini belum melaksanakannya.
Kata kunci: persepsi pengelola, sistem informasi manajemen, teknologi informasi, administrasi sekolah menengah kejuruan

Full Text:

Download


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jps.v1i2.4158


Jurnal Pendidikan Sains

Journal of Science Education

Graduate School of Universitas Negeri Malang, Indonesia

Lisensi Creative Commons

JPS is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License