Effect of Problem Based Learning Media Assisted Learning Achievement Physics KOKAMI against Judging from Problem Solving Ability

Suryadi Suryadi

Abstract


Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Media KOKAMI terhadap Prestasi Belajar Fisika Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah

Abstract: problem-based learning (PBM) is one of the strategies that use the problem as a first step to collect and integrate new knowledge. The use of PBM requires media. Media KOKAMI is an alternative that is used to aid the learning process. The purpose of this study was to test the effectiveness of problem-based learning to the learning achievement of physics in terms of students' problem-solving abilities. This study used a 2x2 factorial design. The subjects were students of class XI SMA Negeri 1 Jember, amounting to 190 students in fifth grade. Samples are two classes taken by simple random sampling technique. The instrument consists of treatment and measurement instruments. Homogeneity and normality test data using SPSS 16.0 for Windows, hypothesis testing using ANOVA followed two paths and Tukey's test. Results of the study are: (1) studying physics student achievement using the PBM KOKAMI higher than students who learn to use PBM, (2) the achievement of learning physics problem-solving ability students learn to use high higher than using PBM PBM KOKAMI, (3) physics learning achievement low problem-solving ability students learn to use PBM lower KOKAMI than using PBM, and (4) there is an interaction between physics learning achievement of students who learn to use PBM KOKAMI and problem solving skills.

Key Words: problem-based learning, media KOKAMI, problem solving, learning achievement



Abstrak: Pembelajaran berbasis masalah (PBM) merupakan salah satu strategi pembelajaran yang menggunakan masalah sebagai langkah awal mengumpulkan dan mengintegrasikan pengetahuan baru. Penggunaan PBM memerlukan media. Media KOKAMI merupakan alternatif yang digunakan untuk membantu proses pembelajaran. Tujuan penelitian ini adalah untuk menguji efektivitas pembelajaran berbasis masalah terhadap prestasi belajar fisika ditinjau dari kemampuan penyelesaian masalah siswa. Penelitian ini menggunakan desain faktorial 2x2. Subjek penelitian adalah siswa kelas XI SMA Negeri 1 Jember yang berjumlah 190 siswa pada 5 kelas. Sampel penelitian adalah dua kelas yang diambil dengan teknik simple random sampling. Instrumen terdiri dari instrumen perlakuan dan pengukuran. Uji homogenitas dan normalitas data menggunakan SPSS 16.0 for windows, pengujian hipotesis menggunakan ANAVA dua jalur dan dilanjutkan uji Tukey’s. Hasil penelitian adalah: (1) prestasi belajar fisika siswa menggunakan PBM+KOKAMI lebih tinggi dibandingkan siswa yang belajar menggunakan PBM, (2) prestasi belajar fisika siswa berkemampuan pemecahan masalah tinggi lebih tinggi belajar menggunakan PBM+KOKAMI daripada menggunakan PBM, (3) prestasi belajar fisika siswa berkemampuan pemecahan masalah rendah lebih rendah belajar menggunakan PBM+KOKAMI daripada menggunakan PBM, dan (4) terdapat interaksi antara prestasi belajar fisika siswa yang belajar menggunakan PBM+KOKAMI dan kemampuan pemecahan masalah.

Kata kunci: pembelajaran berbasis masalah, media KOKAMI, pemecahan masalah, prestasi belajar

Full Text:

Download


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jps.v1i4.4186


Jurnal Pendidikan Sains

Journal of Science, Mathematics, and Vocational Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPS is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License