Increase Student Achievement Through Realistic Mathematics Education in Materials Association in Junior High School

Taufik Taufik

Abstract


Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Realistik pada Materi Himpunan di SMP

Abstract: This study aimed to describe the process of implementation of the set of learning materials that can improve student achievement VIIa grade SMP Negeri 3 Want Jaya, Aceh Besar district. To achieve these objectives, the learning is done with Realistic Mathematics Education approach. Applied learning consists of 5 steps: understanding the contextual problems, solve the problem of contextual, compare and discuss the answers in groups, class discussions, and concluded. This study used a qualitative approach to the design of classroom action research conducted in two cycles. Results of the study is that by applying PMR student achievement has increased when compared to the results in the first cycle and second cycle. The learning process is carried out, including in the excellent category. The mean percentage score of students who obtain a minimum value of 65 in the first cycle and the second cycle in a row are 70 and 77. While the results of interviews showed that all three subjects of research has been to understand the concept of the set nicely.

Key Words: improve student achievement, realistic mathematics learning



Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan proses pelaksanaan pembelajaran materi himpunan yang dapat meningkatkan prestasi belajar siswa kelas VIIa SMP Negeri 3 Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar. Untuk mencapai tujuan tersebut, dilakukan pembelajaran dengan pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik. Pembelajaran yang diterapkan terdiri atas 5 langkah, yaitu: memahami masalah kontekstual, menyelesaikan masalah kontekstual, membandingkan dan mendiskusikan jawaban dalam kelompok, diskusi kelas, dan menyimpulkan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus. Hasil pe-nelitian adalah bahwa dengan menerapkan PMR prestasi belajar siswa mengalami peningkatan bila dibandingkan hasil pada siklus I dan siklus II. Proses pembelajaran yang dilakukan termasuk dalam kategori sangat baik. Rerata persentase skor siswa yang memperoleh nilai minimal 65 pada siklus I dan siklus II berturut-turut adalah 70 dan 77. Sedangkan hasil wawancara menunjukkan bahwa ketiga subjek penelitian telah memahami konsep himpunan dengan baik. 

Kata kunci: meningkatkan  prestasi  belajar  siswa, pembelajaran matematika realistik

Full Text:

Download


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jps.v1i4.4190


Jurnal Pendidikan Sains

Journal of Science Education

Graduate School of Universitas Negeri Malang, Indonesia

Lisensi Creative Commons

JPS is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License