Tes Isomorfik Berbasis Komputer untuk Diagnostik Miskonsepsi Diri pada Materi Gaya dan Hukum Newton

Muchammad Akbar Nadhiif, Markus Diantoro, Sutopo Sutopo

Abstract


Abstract: This paper consist of research and development of computer-based isomorphic test (Tes Isomorfik Berbasis Komputer, TIBEKOM) for self-diagnostic of misconceptions in force and Newton’s laws. The research has been conducted using a research and development theory adapted from Borg and Gall design and consisted of seven stages. The research subjects include lecturers, teachers, and students. As a result, the product has been available to be implemented. TIBEKOM, as the form of isomorphic test, are able to explore the student’s weaknesses and difficulties. It is also able to uncover the strength and the weakness of the students.
Key Words: isomorphic tests, self-diagnostic of misconceptions, force and newton’s laws


Abstrak: Telah dilakukan penelitian dan pengembangan Tes Isomorfik Berbasis Komputer (TIBEKOM) sebagai instrumen diagnostik miskonsepsi diri siswa pada materi gaya dan hukum Newton. Metode pe-nelitian dan pengembangan yang digunakan diadaptasikan dari desain Borg dan Gall, dan terdiri atas tujuh tahap. Subjek uji penelitian meliputi dosen, siswa dan guru. Hasil pengembangan TIBEKOM un-tuk diagnostik miskonsepsi diri siswa pada materi gaya dan hukum newton memenuhi kriteria layak. TIBEKOM merupakan soal isomorf yang mampu menggali kelemahan dan kesulitan belajar siswa yang berupa miskonsepsi serta mampu memberikan umpan balik pada siswa terkait dengan hasil tes.
Kata kunci: tes isomorfik, diagnostik miskonsepsi diri, gaya dan hukum newton


Keywords


isomorphic tests, self-diagnostic of misconceptions, force and newton’s laws

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jps.v3i2.7384


Jurnal Pendidikan Sains

Journal of Science Education

Graduate School of Universitas Negeri Malang, Indonesia

Lisensi Creative Commons

JPS is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License